طرز فکر صحیح در معامله گری چیست؟

طرز فکر صحیح

نورمن ولز، نویسنده آلمانی کتاب روانشناسی معامله‌گری، معتقد است تمامی افراد به‌دنبال آن هستند تا مدیریت و کنترل احساسات را در تمامی جنبه‌های زندگی خود، از بخش شغلی گرفته تا قسمت شخصی، پیاده‌سازی کنند؛ چه بسا معامله‌گر در این ورطه به تلاش مضاعف نیاز دارد. ولز باور دارد کمتر شغلی وجود دارد که همانند معامله‌گری، احساسات افراد را به خود درگیر نماید. به همین دلیل، داشتن نگرش و طرز فکر صحیح، یکی از مؤلفه‌هایی است که فرآیند رسیدن به موفقیت در معاملات را تسهیل می‌سازد.

چرا به طرز فکر صحیح در معامله گری نیاز داریم؟

احتمالا بخاطر می‌آورید که پیش از شروع یک معامله یا ورود به یک موقعیت معامله‌گری، دیدگاه مثبتی نسبت به شرایط موجود داشته‌اید. تصور می‌کنید همه‌چیز تحت‌کنترل شما است؛ زیرا به‌خوبی بازار را رصد کرده‌اید و با استفاده از فنونی که برای تحلیل تکنیکال چارت و تحلیل بنیادین بازار بلد بودید، روند بعدی بازار را پیش‌بینی کرده‌اید. اما ناگهان بازار با توجه به انتظارات شما حرکت نکرده است. در چنین موقعیتی، شما چه واکنشی از خود نشان می‌دهید؟ نحوه صحیح معامله کردن چیست؟

طبیعی است که احساساتی نظیر خشم، غم، ناامیدی و ترس به سراغ شما بیایند. همه معامله‌گران به چنین احساساتی دچار خواهند شد. اما نکته مهم اینجاست که نحوه برخورد با این احساسات و طرز فکر صحیح را بشناسیم. این عامل، تفاوت میان معامله‌گران سودده و زیان‌ده را از یکدیگر مشخص می‌سازد.

این نگرش در معامله‌گری، طرز فکر رشد نامیده می‌شود.

طرز فکر ثابت و طرز فکر رشد چیست؟

کارول دوک، یکی از روانشناسان و محققین بزرگ دانشگاه استنفورد آمریکا، بیش از 30 سال پیش با انجام مطالعه‌ای روی نحوه برخورد افراد با چالش‌ها، به این نتیجه رسید که طرز فکر افراد به دو نوع طرز فکر رشد و طرز فکر ثابت (Growth Mindset و Fixed Mindset) تقسیم می‌شود.

 

طرز فکر صحیح در معامله گری چیست

 

طرز فکر معامله‌گران زیان‌ده

معامله‌گران زیان‌ده، عدم‌کفایت و نداشتن استعداد برای حضور در بازارهای مالی را دلیل زیان‌های خود می‌دانند.  تصور می‌کنند که استعداد و توانایی لازم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای را ندارند؛ چراکه از نظر آن‌ها بهره هوشی یک پارامتر غیرقابل‌تغییر بوده و هیچ‌گاه امکان بهبود آن وجود ندارد. معامله‌گران زیان‌ده با محکوم کردن احساسات خود سعی در سرکوب یا نادیده گرفتن آن‌ها دارند. ازاین‌رو، پس از هدر دادن تلاش خود در راستای حذف احساسات، مجددا وارد بازار شده و بارها و بارها تجربه تلخ زیان را می‌چشند.

معامله‌گران با طرز فکر ثابت، بیشتر به‌دنبال گرفتن تائید از سوی دیگران هستند. آن‌ها بر این باورند توانایی آن‌ها دارای یک محدودیت به‌خصوصی است. از شکست می‌ترسند. بنابراین تا حد ممکن از تجربه‌های جدید، چالش‌ها یا حل مسائل پیچیده سر باز می‌زنند. زیرا انتقاد را به چشم سرزنش دیده و می‌ترسند مبادا در صورت شکست، تصور خوبی که از خود به جا گذاشته‌اند، خدشه‌دار شود.

طرز فکر معامله‌گران سودده

 معامله‌گران موفق و سودده بر این امر واقفند که راهی برای حذف احساسات در حین معامله‌گری وجود ندارد. آن‌ها می‌دانند داشتن احساساتی نظیر ناامیدی، ترس و خشم در زمان‌هایی که موقعیت معامله‌گری‌شان با شکست مواجه شده، کاملا طبیعی است و همه معامله‌گران دچار چنین احساساتی می‌شوند. بنابراین، از آن‌ها به‌عنوان یک نیروی محرک برای بهبود و ارتقاء کیفیت معاملات خود استفاده می‌کنند.

معامله‌گران حرفه‌ای و موفق می‌دانند بهترین و کارآمدترین راهکار برای بقا در بازارهای مالی و رسیدن به سود در بلندمدت، مدیریت احساسات با استفاده از روانشناسی معامله‌گری و طرز فکر مثبت اما واقع‌گرایانه است. عملکرد این دسته از معامله‌گران که اقدامات و فعالیت‌های چالش‌برانگیز را انتخاب می‌کنند، نمودی از طرز فکر رشد است.

طرز فکر رشد، انعطاف معامله‌گران را در همه زمینه‌های فردی یا اجتماعی بالا می‌برد؛ چراکه رابطه مستقیمی با اشتیاق فرد برای یادگیری بیشتر و کسب تجربه‌های عمیق‌تر دارد. معامله‌گران با طرز فکر رشد محدودیتی برای توانایی‌های خود قائل نیستند. بنابراین، بیش از آن که تمایل به نشان دادن استعداد خود داشته باشند، از حل معماهای پیچیده لذت می‌برند. لذا چالش‌های جدید در معامله‌گری و درس گرفتن از آن‌ها را، به‌منزله رشد در بلندمدت است.

سخن نهایی

احساسات، بخش جدایی‌ناپذیر حرفه‌ معامله‌گری هستند. فعالان موفق و سودده این حوزه، با علم بر این موضوع و اینکه تجربه احساساتی نظیر خشم، غم، ناراحتی و ترس به‌هنگام زیان‌ده شدن معاملات یا حرکت بازار در خلاف روند موردانتظار ما، به پذیرش اهمیت مدیریت احساسات با استفاده از روانشناسی معامله‌گری رسیده‌اند.

پذیرش، همواره اولین گام در روند موفقیت است. در صورتی که بپذیرید معامله‌گری تنها به تحلیل‌ها، ژورنال و استراتژی محدود نمی‌شود و به مدیریت احساسات نیز نیاز دارد، قادر خواهید بود طرز فکر رشد که طرز فکر صحیح در معامله‌گری است را، در خود پرورش داده و با معامله‌گران بزرگ بازارهای مالی هم‌قدم شوید.

2022/09/15 (1401/06/24)
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.