انتظار افزایش قیمت کالا‌ها تا پایان سال


قیمت کالاها

تحلیلگران وال استریت معتقد به یک صعود دیگر در قیمت کالاها تا انتهای سال هستند.

نکات کلیدی:

  • از روز جمعه شاخص کالایی UBS از سقف قیمتی خود که در اویل ژوئن شکل گرفته بود حدود 11% نزول داشت، در حالی که عملکرد ماه جولای ثابت بوده است. با این حال روند قیمتی در سال جاری کماکان 16% مثبت است.
  • طی 6 تا 12 ماه آینده انتظارات رشد نرخ کالاها %15 تا 20 % حفظ می‌کند.
  • شرکت گلدمن پیش‌بینی می‌کند که شاخص کالاهای S&P GSCI تا پایان سال 23.4 درصد رشد نماید.

نرخ کالاها از سقف قیمتی اخیر خود عقب‌نشینی داشته‌اند، اما تحلیلگران وال استریت معتقدند که عوامل بنیادی به یک صعود دیگر تا پایان سال اشاره دارند.

از روز جمعه شاخص کالایی UBS از سقف قیمتی شکل‌گرفته در اوایل ماه ژوئن، حدود 11% کاهش داشته است؛ این در حالی است که عملکرد ماه جولای ثابت بوده است. با این حال نرخ این شاخص در سال جاری کماکان 16% مثبت می باشد.

در روز جمعه، استراتژیست‌های مدیریت ثروت جهانی در شرکت (UBS)  طی یک یادداشت تحقیقاتی اعلام کردند: محدودیت‌های طرف عرضه، که منجر به افزایش قیمت کالاها در نیمه اول سال شده بود، اکنون با توجه به تقویت دلار و وضعیت نابسامان مسکن در چین، در چشم‌انداز روبه وخامت اقتصاد جهانی اهمیت کمتری خواهد داشت.

اگرچه قیمت کالاها در صورت رکود عمیق برای اقتصاد جهانی ممکن است کاهش بیشتری را تجربه کنند، مارک هافل، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری UBS GWM و تیمش پیشنهاد کردند که در حال حاضر امکان “Soft Landing” برای اقتصاد (کاهش ملایم رشد اقتصادی برای آن که اقتصاد دچار رکود نشود) به همان اندازه که امکان رکود وجود دارد، محتمل است.

آن‌ها اضافه کردند که این نگرش نزولی شکل گرفته در کلیت بازار کالاها ، میزان قدرت در سمت عرضه بازار را به‌طور کامل در نظر نگرفته است.

به‌طور کلی سمت عرضه‌کننده در بازار کالاها به دلیل سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری در این حوزه ، محدود می‌باشد. موجودی‌های رسمی در چندین بخش، به دلایل شرایط آب و هوایی و ژئوپلیتیک، بسیار کم شده است و در همین حال ما شاهد روند مثبت در سمت تقاضای بازار هستیم.

 

افزایش قیمت کالاها بر اساس پیش بینی های تحلیل گران وال استریت

 

هافلی ادامه داد: به‌عنوان مثال، شرکت (UBS) انتظار دارد که سمت تقاضا در چین دوباره بهبود یابد، با این حال داده‌های تولید و دارایی نشان می‌دهد که محرک‌های مالی بیشتری برای تحقق این امر نیاز است. او با اذعان به اینکه اجرای سیاست بازوکا (bazooka) بعید به نظر می‌رسد، حدس می‌زند که در ماه‌های آینده حمایت بیشتری از پکن ارائه خواهد شد که باید تقاضا برای کالاهایی همچون سنگ آهن و فلزات صنعتی را تثبیت کند.

استراتژیست‌های این بانک صحبت از رکود اقتصادی ایالت متحده را نارس و ابتدایی می دانند، آنها گزارش حقوق و دستمزد های غیر کشاورزی که در اوایل ماه جاری منتشر گشته است را تاییدی بر این موضوع می باشد.

اقتصاد ایالات متحده در ماه جولای 528000 شغل جدید ایجاد کرده است که خیلی بهتر از پیش‌بینی‌های به اجماع رسیده است. این در حالی است که تورم قیمت مصرف‌کننده کاهش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا فدرال رزرو مجبور نباشد سیاست‌های پولی خود را به همان اندازه که پیش از این انتظار می رفت، شدت بخشد.

هافلی افزود: در حالی که شتاب رشد قیمت‌ها در حال کاهش است، اقتصاد ایالات متحده نیز در حال بازگشت به الگوهای پیش از همه‌گیری کرونا است و در حین این اتفاق، یک واگرایی میان روند قیمتی کالاها و روند قیمتی خدمات را تجربه می‌کند.

با کاهش سرعت تولید، خدمات در حال رشد هستند. این واگرایی در داده‌ها منعکس‌کننده بازگشت ثبات به روند فعالیت کالاها و خدمات می باشد.

شرکت (UBS) به احتمال بازگشت نگرانی‌ها درمورد کمبود عرضه اشاره داشت، زیرا فلزات صنعتی و فولاد در قلب کالاهای جدید و اجزای ضروری در فرآیند کربن زدایی قرار گرفته است و آن‌ها را در بهبود قیمت متمرکز می‌کند.

هافلی گفت: در حالی که این ماجرای جدیدی نیست، ما معتقدیم که جهان هنوز برای افزایش تقاضا در بازار و جابه‌جایی قدرت از سمت عرضه‌کننده ، آماده نیست. علی‌رغم قیمت‌های بالاتر ، یک دهه بازدهی ضعیف و نگرانی‌های زیست‌محیطی ، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ، سرمایه‌گذاری در رشد عرضه آتی فلزات اساسی مانند مس را کاهش داده‌اند.

این بدان معناست که تولید برای همگام شدن با تقاضا تلاش خواهد کرد. در بازار نفت که کمبود سرمایه گذاری در آن نیز وجود داشته است، تولیدکنندگان اوپک پلاس یا ظرفیت مازاد محدودی دارند و یا چنین ظرفیتی را برای افزایش تولید در اختیار ندارند.

شرکت (UBS) به‌دلایل ادامه جنگ در اوکراین، قیمت‌های بالای انرژی، کمبود نیروی کار و همچنین مشکلات مداوم مرتبط با آب و هوا، وضعیت عرضه در کالاهای کشاورزی را نیز نابسامان می‌بیند.

هافلی ادعا کرد که به‌طور کلی روند قیمتی کالاها در محدوده بیش فروش قرار گرفته است و سرمایه‌گذاران دیگر کمتر نگران رشد کوتاه‌مدت خواهند بود و بیشتر نگران فشار‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، ژئوپلیتیک و تلاش‌های صورت‌گرفته در راستای کربن‌زدایی، در سمت عرضه‌ی بازار خواهند بود.

شرکت (UBS) برای 6 تا 12 ماه آینده، اعتقاد به حفظ شدن انتظارات بازدهی بین 15% تا 20% را دارد.

انتظارات غیرمنطقی

دیدگاه شرکت (UBS) منعکس‌کننده دیدگاه غول وال استریت، شرکت گلدمن ساکس است که در روز پنجشنبه گذشته، طی یک یادداشت تحقیقاتی با این استدلال که مدل قیمت‌گذاری کالاها در حال حاضر شکسته شده و  تاکید داشت که انتظارات غیرمنطقی باعث ناپایداری در قیمت‌ها می شود.

جف کوری‌، رئیس جهانی تحقیقات کالاها در گلدمن ساکس، بیان کرد: این روزها به نظر می‌رسد که در بازارهای کالا انتظاراتی غیرمنطقی شکل گرفته است، چرا که قیمت‌ و موجودی‌ها همراه با هم کاهش می‌یابند و در نهایت تقاضا از انتظارات پیشی گرفته و عرضه ناامید می‌گردد.

کوری افزود: از نظر ما تنها توضیح منطقی، کاهش ذخایر است زیرا مصرف‌کنندگان کالا با قیمت‌های بالاتر در حال تخلیه موجودی‌ها هستند. آن‌ها معتقدند زمانی که یک اصلاح گسترده موجب عرضه بیش از حد بشود، دوباره می‌توانند ذخیره‌سازی را از سر گیرند.

با این حال او پیشنهاد کرد، در صورتی که خلاف این اثبات شود و چنین عرضه‌ای به تحقق نرسد، تلاش برای ذخیره‌سازی مجدد باعث کمبود و افزایش قیمت‌ها در پاییز خواهد شد. ممکن است این امر بانک‌های مرکزی را مجبور به ادامه سیاست‌های پولی خود با شتاب و شدت بیشتری کند و درنهایت یک انقباض پولی طولانی‌تر در سطح اقتصاد جهانی ایجاد شود.

کوری گفت: در عوض به نظر می‌رسد نتیجه قیمت‌گذاری در بازارها به (soft landing) برسد. حداقل افزایش باقی‌مانده در نرخ‌های بهره، کاهش در نرخ تورم و رشد چشمگیر اقتصادی، برای حفظ درآمدها تا سال 2023 کافی است.

 

شکل گیری انتظارات غیرمنطقی در بازارهای کالا

 

او در ادامه اظهار داشت: از نظر ما قیمت‌گذاری‌های کنونی در بازارهای کلان، یک تناقض ناپایدار هستند، چرا که به‌سختی می‌توان (soft landing) را در شاخص وضعیت مالی (FCI) رویت کرد، از دلایل دیگر در این‌گونه قیمت‌گذاری، می توان به احتمال چرخش انطباقی در فدرال رزرو، کاهش انتظارات تورمی و کاهش موجودی کالاها  نیز اشاره کرد.

کوری تاکید کرد: در نهایت، شمایل منحنی بین بازاری، یک سیگنال هشداردهنده برای سرمایه‌گذاران است.

کوری گفت: با هموار شدن منحنی بازدهی 2 ساله به بازدهی 10 ساله ی خزانه‌داری آمریکا و اکنون معکوس شدن آن (اتفاقی که بازارها آن را به‌عنوان یک شاخص قابل‌اعتماد برای رکود قریب‌الوقوع تلقی می‌کنند)، بازارهای کالا باید به‌سمت "کانتانگو (contango)" می‌رفتند. (وضعیتی که در آن قیمت آتی از قیمت فعلی بیشتر است.)

بازارهای کالا نیز در طول فاز توسعه چرخه تجاری، تمایل دارند که بیشترین انقباض را داشته باشند و زمانی که انتظارات نرخ بهره افزایش می‌یابد و منحنی بازدهی به‌سمت کانتانگو (contango) می‌رود، بازارها مسیر خود را تغییر می‌دهند. کوری خاطرنشان کرد: زمانی که منحنی بازدهی هموار می‌شود و رکودی رخ نمی‌دهد، مانند سال‌های 1995 و 2007، بازارهای نفت می‌توانند به‌سمت عقب ماندگی بیشتری حرکت کنند و منحنی‌های بازدهی شیب‌دار شوند، چرا که بازار در حال قیمت‌گذاری در افق جدیدتری است.

"برعکس، زمانی که یک رکود بنیادی در جریان است، بازارهای کالاها به‌طور کلی در حال فروپاشی هستند و زنجیره‌های تامین فیزیکی در تنگنا قرار می‌گیرند."

وی گفت: «امروز، بازارهای سهام و کالا به سرمایه‌گذاران سیگنال وجود تقاضای پایدارتر و تورم بالاتری را می‌دهد، در حالی که نرخ‌ها و منحنی‌های تورم نشان‌دهنده کند شدن قریب‌الوقوع اقتصاد هستند.»

«تا زمانی که ما شاهد بهبود پایه‌های کالاهای اساسی نباشیم، در مورد اول محکوم می‌شویم، نه دومی».

بنابراین گلدمن پیش‌بینی می‌کند که شاخص کالاهای S&P GSCI تا پایان سال 23.4 درصد افزایش یابد.

برگرفته از http://cwg.li/fD8BI

2022/08/22 (1401/05/31)
تورم وال_استریت
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.