افزایش شدید دستمزدها و ابهام از بین رفتن تورم

0 نظر 01 آذر 1400 زمان مطالعه : دقیقه

نکات کلیدی:
  • افزایش شدید دستمزدها در ماه سپتامبر نشان می‌دهد تورم می‌تواند طولانی‌تر از زمانی که بسیاری از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند، ادامه پیدا یابد.
  • افزایش مداوم قیمت‌ها، برای مصرف‌کنندگان و سیاست‌گذاران پیامدهایی به همراه دارد.
  • باوجود سرعت پایین رشد مشاغل در دو ماه گذشته، اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو، سیاست‌های تسهیلی خود را که برای حمایت از اقتصاد در پیش گرفته بود، کاهش دهد.

افزایش دستمزدها در ماه سپتامبر نشان می‌دهد که تورم می‌تواند خیلی طولانی‌تر از زمانی که بسیاری از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند، ادامه پیدا کند. میانگین درآمد ساعتی، در یک ماه 0.6 درصد رشد کرد. این میانگین نسبت به سال گذشته 4.6 درصد رشد داشته است. در شش ماه گذشته دستمزدها به طور میانگین، رشد سالانه 6 درصدی را تجربه کرده است. این سومین ماه متوالی است که رشد سالانه، بیش از 4 درصد گزارش می‌شود. در وضعیت کنونی، تورم خیلی پایدارتر از چیزی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند.

میانگین درآمد ساعتی کارکنان بخش خصوصی آمریکا

جوزف لاورنا، اقتصاددان ارشد بخش آمریکا در مجموعه Natixis و اقتصاددان سابق کاخ سفید گفت: «در حال حاضر شاهد تحولی چشمگیر در وضعیت تورم هستیم. به دلیل اختلال در زنجیره تأمین، فراهم ساختن کالاهای مورد نظر و ذخیره‌سازی آن‌ها دشوار شده است. اگر دنبال تورم بالاتر هستید، بدانید که وضعیت کنونی بسیار مستعد افزایش تورم است.»

گرچه تورم به بالاترین حد خود در 30 سال گذشته رسیده، ولی بسیاری از اقتصاددانان و مقامات فدرال رزرو بر این باور هستند که این تورم «موقتی و گذرا» است و از فشارهای موقتی که به زودی کاهش می‌یابد، نشئت می‌گیرد. آن‌ها بر این باور هستند که نرخ تورم به زودی به سطح معمول خود یعنی 2 درصد برمی‌گردد. البته فشارهایی که در بازار احساس می‌شود، به هیچ عنوان گذرا و موقتی نیست.

«دیوید راپس»، رئیس مجموعه کالگو که محصولات مصرفی خرده‌فروشان بزرگ را تولید می‌کند، مسئله از بین رفتن زودهنگام تورم را مسخره دانست و گفت: «وقتی می‌بینم افراد هوشمند خصوصاً مقامات فدرال رزرو می‌گویند این تورم موقتی است، خنده‌ام می‌گیرد. واقعاً نمی‌دانم آخرین باری که این فشارهای تورمی روی محصولات مصرفی بازار وارد شد، چه زمانی بوده است!»

وی اعلام کرد که شرکتش را وادار به اصلاح و هماهنگی با خطوط زنجیره تأمین ساخته و این کار را با هدف وفق دادن شرکتش با وضعیت موجود انجام داده است. افزایش مداوم قیمت‌ها، پیامدهای متعددی در پی دارد.

تأثیر روی مصرف کنندگان و فدرال رزرو

یکی از سوالاتی که برای مصرف کنندگان به وجود می‌آید این است که مصرف کنندگان پولدار تا چه زمانی می‌توانند منابع مالی خود را با سرعت بالا خرج کنند؟ همین عامل بود که باعث شد میزان خرده‌فروشی در ماه آگوست 0.7 درصد افزایش یابد. این در حالی بود که اقتصاددانان تصور می‌کردند میزان خرید مصرف کنندگان افت می‌کند. البته این موضوع در سطح سیاست‌گذاران هم اهمیت دارد.

فدرال رزرو برای کاهش برنامه‌های تسهیلی خودش که از دوران همه‌گیری در پیش گرفته بود، تلاش می‌کند. البته افزایش ضعیف مشاغل غیرکشاورزی (194 هزار) می‌تواند جلوی کاهش این کمک‌ها را بگیرد. لاورنا با اشاره به شرایط بازار برای کاهش خریدهای ماهانه اوراق قرضه از سوی فدرال رزرو گفت: «این گزارش به اندازه کافی خوب بود و فدرال رزرو می‌تواند کاهش خرید دارایی‌ها را آغاز کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که فدرال رزرو بخواهد صبر کند.»

بسیاری از اقتصادانان هم بر همین باور هستند و می‌گویند فدرال رزرو می‌تواند کاهش خرید دارایی‌ها کنونی ماهانه 120 میلیارد دلار را آغاز کند. طبق اعلام مقامات فدرال رزرو، احتمال کاهش خرید دارایی‌ها از ماه دسامبر وجود دارد و این برنامه تا اواسط 2022 به پایان می‌رسد.

فشارهای تورمی ناشی از دستمزدها و قیمت‌ها به قدری بالا است که اقتصاددانان احساس می‌کنند که اقتصاد دیگر نیاز چندانی به کمک ندارد. دستمزدها به میزان قابل توجهی بالا رفته و این افزایش دستمزد در بخش‌هایی که بر اثر کرونا آسیب دیدند، بیشتر احساس می‌شود. دستمزد بخش تفریح و مهمان‌نوازی تقریباً ماهانه 0.5 درصد رشد داشته و باعث شده که دستمزدهای این صنعت از سال گذشته تاکنون حدود 10.8 درصد رشد کند. دستمزد خرده‌فروشی‌ها هم در ماه سپتامبر 0.7 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال 2020، حدود 6.2 درصد رشد داشته است.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.