موضع مدیران وال استریت درباره افزایش نرخ بهره

0 نظر 29 فروردین 1401 زمان مطالعه : دقیقه

افزایش نرخ بهره

بانک‌های بزرگ و مدیران دارایی وال استریت، در مورد اقتصاد محتاطانه رفتار می‌کنند. آن‌ها توضیح داده‌اند که چگونه مصرف‌کنندگان و مشتریان سازمان‌ها، با تورم بالا و افزایش نرخ بهره دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بانک‌های بزرگ و مهم آمریکا، نتایج افزایش نرخ تورم را گزارش می‌دهند و این کار باعث ارائه پیش‌بینی‌هایی مبنی بر افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی شده است.

درست است که این موضوع به‌خاطر افزایش بازده وام‌ها، به‌نفع وام‌دهندگان بزرگ است، ولی افزایش سریع نرخ بهره می‌تواند به کند شدن رشد اقتصاد و معکوس شدن روند بهبود اخیر اقتصاد از همه‌گیری شود.

جیسون ور، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Albion Financial Group و از سهام‌داران مجموعه JPMorgan اذعان داشت: «افزایش نرخ بهره، عموماً به نفع بانک‌هاست ولی اگر وام‌گیرندگان نتوانند افزایش هزینه‌های استقراض را هضم کنند، اثرات مثبت افزایش نرخ بهره برای بانک‌ها از بین خواهد رفت. اگر نرخ  بهره بیش از حد افزایش یابد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.»

بانک‌های مختلف برای کاهش زیان‌های احتمالی وام‌ها در اثر افزایش تورم، اقدام به انباشت و ذخیره وجوه نقد کرده‌اند. ور گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که برخی از بانک‌ها، نگران وضعیت کلان اقتصاد هستند ولی این اقدامات لزوماً نشانه‌ای برای قرار گرفتن در شرایط بد اقتصادی نیست.»

تاثیرات تورم

در ماه مارس، شاخص سالانه قیمت مصرف‌کنندگان آمریکا به 8.5 % رسید. نرخ بهره وام مسکن هم افزایش یافته است و اخیراً میانگین نرخ بهره محبوب‌ترین وام مسکن آمریکا، به بیش از 5 % رسید که بالاترین مقدار از نوامبر 2018 تاکنون محسوب می‌شود. مایک سانتوماسیمو، مدیر ارشد مالی موسسه ولز فارگو اظهار داشت: «تمام کاربران و مشتریان ما، تأثیر فشارهای تورمی را در سراسر دنیا احساس می‌کنند.»  

در حالی که سانتوماسیو گفت که هنوز تورم به‌عنوان یک ریسک برای پرتفولیوهای اعتباری ولز فارگو تشخیص داده نشده است؛ ولی این بانک اعلام کرد که تورم بالاتر می‌تواند به حجم وام مسکن آسیب بزند. وام مسکن به‌خاطر کاهش سود حاصل از فروش مسکن و کاهش تعداد بانک‌های ارائه‌دهنده این وام، 33 % نسبت به سال گذشته افت داشته است.

چارلز شارف، مدیرعامل ولز فارگو اظهار داشت: «مصرف‌کنندگان کم‌درآمد، بیشترین تأثیر را از افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی گرفته‌اند. درست است که ولز فارگو باید از افزایش نرخ بهره وام مسکن، سود ببرد ولی در حال حاضر زیان‌های اعتباری ما افزایش یافته است.»

جیمی دایمن، مدیر عامل مجموعه JPMorgan Chase & Co اخیراً نسبت به عدم قطعیت‌های اقتصادی که بخشی از آن از افزایش تورم سرچشمه می‌گیرد، هشدار داد. این مجموعه هم وام‌های مسکن خود را 3 % کاهش داده است.

ور گفت: «اگر تورم کاهش یابد و رشد اقتصادی به حالت نرمال بازگردد، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری کاهش می‌یابد و این به نفع نرخ بهره وام مسکن و وام‌گیرندگان است.»

تغییر چشم‌انداز اقتصادی

بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران وال استریت بر این باور هستند که فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم بالا، خیلی کند عمل کرده است و در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که این بانک مرکزی، نرخ  بهره را به‌صورت شدیدتر و تهاجمی‌تری افزایش دهد.

دایمن انتظار دارد که نرخ بهره بیش از آنچه بازار پیشخور کرده است، افزایش یابد و تا پایان سال 2023 به 3 % برسد. او گفت: «این ابرهای طوفانی که در افق ظاهر شده، ممکن است پایدار بماند یا ناپدید شود. این یک واقعیت است و من از آن به‌طور کامل آگاه هستم. انتظار من آن است که این ابرهای طوفانی، نوسانات و نگرانی‌هایی به‌همراه داشته باشد.»

دایمن اظهار داشت که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به‌مراتب مهم‌تر از چیزی است که سایر افراد تصور می‌کنند. این سیاست‌ها، سود خرید اوراق قرضه مربوط به دوران همه‌گیری را معکوس خواهد کرد؛ زیرا تغییرات بزرگی در جریان سرمایه‌گذاری اتفاق میفتد و افراد، پرتفولیوهای خود را تغییر خواهند داد.

دیوید سولومون، مدیرعامل مجموعه گلدمن ساکس هم اخیراً گفت که مسئله تورم، فشار روی زنجیره تأمین، قیمت کالاها و شیوه برخورد خانوارهای آمریکایی با افزایش هزینه‌ها را به دقت زیر نظر دارد. او اظهار داشت: «ما شاهد افزایش ریسک رکود تورمی و سیگنال‌های مختلف در مورد اعتماد مصرف‌کنندگان هستیم. این جریان‌های متعدد، قطعاً پیچیدگی بالایی در چشم‌انداز اقتصادی ایجاد می‌کند.»

برگرفته از http://cwg.li/ZWYLP

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.