افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی نیوزیلند تا چه زمانی ادامه پیدا می‌‎کند؟

0 نظر 01 اسفند 1401 زمان مطالعه : 1 دقیقه

بانک مرکزی نیوزیلند در آخرین بیانیه خود پس از افزایش 75 واحدی نرخ بهره، آن را از 3.5% به 4.25% رساند و اعلام کرد که نرخ نهایی می‌تواند تا 5.5% نیز افزایش پیدا کند. این اقدام در پی انتشار گزارش قدرتمند CPI و افزایش دستمزدها انجام شد؛ اما تغییری که در چشم‌انداز اقتصادی این کشور به وجود آمده، در این تصمیم‌گیری بی‌تاثیر نبوده است. کاهش قیمت انرژی، کاهش شتاب رشد دستمزدها و افت انتظارات تورمی نشان می‌دهد فرایند کاهش تورم در نیوزیلند آغاز شده است. برآیند تمامی این موارد حاکی از آن است که بانک مرکزی نیوزیلند در بیانیه بعدی خود احتمالاً نرخ بهره را 50 واحد افزایش خواهد داد و احتمال می‌رود قانون‌گذاران سیاست‌های پولی و بانکی تا پیش از تضعیف داده‌های اقتصادی، به تداوم افزایش نرخ بهره ادامه دهند.

 

 روز چهارشنبه، اولین بیانیه رسمی بانک مرکزی نیوزیلند صادر خواهد شد. این بانک در آخرین بیانیه خود که در نوامبر 2022 انجام شده بود، پس از افزایش 75 واحدی نرخ بهره، آن را از 3.5% به 4.25% رساند و اعلام کرد که نرخ نهایی می‌تواند تا 5.5% نیز افزایش پیدا کند. البته این اقدام در پی انتشار گزارش قدرتمند CPI و افزایش دستمزدها انجام شد؛ اما تغییری که در چشم‌انداز اقتصادی این کشور به وجود آمده، در این تصمیم‌گیری بی‌تاثیر نبوده است.

 اگرچه داده‌های GDP در سه‌ماهه سوم سال گذشته، در مقادیر خوبی منتشر شد، اما فعالیت و شاخص اعتماد مصرف‌کننده، سرعت افزایش دستمزدها و نرخ بیکاری کاهش یافته است. تورم و انتظارات تورمی نیز به همان مراتب روند افزایشی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، علی‌رغم آنکه قیمت‌ها در بازار مسکن و مستغلات نسبت به مارس 2022 که در اوج قیمتی خود قرار داشت، 9% کاهش یافته، اما بر اساس پیش‌بینی‌های بانک مرکزی نیوزیلند، به نظر می‌رسد این بازار همچنان در شرایط مساعدی قرار ندارد.

 علاوه بر آن، برخلاف پیش‌بینی بانک مرکزی این کشور از نرخ تورم عمومی که 7.5% بود، این نرخ توانست در سه‌ماهه چهارم سال 2022 در 7.2% باقی بماند. با این حال، کاهش قیمت انرژی، کاهش شتاب رشد دستمزدها و افت انتظارات تورمی نشان می‌دهد فرایند کاهش تورم در نیوزیلند آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم عمومی در سه‌ماهه سوم سال جاری به 6.90% برسد.

 برآیند تمامی این موارد حاکی از آن است که بانک مرکزی نیوزیلند در بیانیه بعدی خود احتمالاً نرخ بهره را 50 واحد افزایش خواهد داد و احتمال می‌رود قانون‌گذاران سیاست‌های پولی و بانکی تا پیش از تضعیف داده‌های اقتصادی، به تداوم افزایش نرخ بهره ادامه دهند.

برگرفته از cwg.li/LsGOt

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.