بازی خطرناک فدرال رزرو با اقتصاد

0 نظر 16 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

فدرال رزرو

تورم در ایالات متحده به بالاترین سطح خود در چهل سال اخیر رسیده است و مردم آمریکا احساس می‌کنند که بازارهای مختلف این کشور (مثل بازار مواد غذایی، بازار انرژی و مسکن) بین ثبات و سرگردانی در نوسان هستند. وظیفه فدرال رزرو این است  که برای مهار تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. البته این کار خیلی حساس است و فدرال رزرو باید مراقب باشد که با افزایش نرخ بهره، اقتصاد را وارد مرحله سقوط و رکود احتمالی نکند.
بازار کار ایالات متحده کماکان قوی است و در ماه می 390 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است. این مسئله نشان می‌دهد که اقتصاد احتمالاً بسیار قوی‌تر از تصور غالب است. 

اصلاح تورم

سلطان مگجی، مدیر اجرایی مرکز بازارهای مالی جهان در دانشگاه دوک اظهار داشت که فدرال رزرو و جروم پاول، رئیس این بانک مرکزی که نرخ بهره را افزایش دادند و احتمالاً به این روند ادامه خواهند داد، برای اصلاح تورم دست به بازی خطرناکی می‌زنند.
مگجی ادامه داد: «فدرال رزرو باید سرعت رشد اقتصادی را کاهش دهد و اوضاع را کمی آرام کند تا بتواند تورم را تحت‌کنترل خود درآورد. البته ممکن است فدرال رزرو در این مسیر، بیش از حد از سرعت رشد اقتصادی بکاهد و رکود اقتصادی در آمریکا را به ارمغان بیاورد!»
در چند سال اخیر، بسیاری از مردم آمریکا و کسب‌وکارهای این کشور، از نقش فعال فدرال رزرو در زمینه تزریق منابع مالی به اقتصاد بهره‌مند شده‌اند. دلیل اصلی تزریق این منابع مالی، مشکلاتی بود که همه‌گیری کرونا برای اقتصاد ایالات متحده به وجود آورده بود. در حال حاضر اقتصاد آمریکا بیش از حد رشد کرده است و رهبری فدرال رزرو احساس می‌کند که باید تزریق منابع مالی را متوقف کند و نرخ بهره را افزایش دهد.
وضعیت اقتصاد 
مگجی گفت: «این ترس وجود دارد که اگر نرخ بهره به بالای 3.5 % برسد، رکود اقتصادی ایجاد شود. در حال حاضر نرخ بهره بین 0.75 تا 1 % است.» از نظر مگجی، سه موج در اقتصاد آمریکا وجود دارد که باید مدیریت شود. این سه موج، تورم، افزایش نرخ  بهره وام‌ مسکن و خودرو و انقباض کمی است. تا به حال، هیچ‌گاه این سه مسئله به‌صورت همزمان در حالت تعادل قرار نداشته است.
هیچ تضمینی وجود ندارد که رکود در آینده اتفاق بیفتد. بازار کار، قدرتمند، میزان اخراج و تعدیل نیروی کار، پایین و مخارج آمریکایی‌ها هم بالاست. البته مسئله کاهش رشد اقتصادی هم موضوعی است که اقتصاددانان با دقت بالا زیر نظر دارند.
مگجی گفت: «از آن‌جا که سرعت تزریق منابع مالی به اقتصاد دارد کاهش می‌یابد، یک حالت قطعی منابع مالی به وجود می‌آید و همین باعث می‌شود که بتوانیم نقاط تنش و  اصطکاک را در اقتصاد مشاهده کنیم.»
اکنون اقتصاد آمریکا، قیمت بالا، نرخ بهره بالا و بازار کار قدرتمند را نشان می‌دهد و این مسائل، می‌تواند بین 12 تا 18 ماه آینده پایدار بماند و ادامه داشته باشد. برخی از اقتصاددانان بر این باور هستند که اگر فدرال رزرو، سریع‌تر اقدام نکند، احتمالاً مسائل مذکور، می‌تواند دو سال یا حتی بیشتر ادامه پیدا کند.

 

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.