پیش‌بینی گلدمن ساکس در خصوص نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2023

0 نظر 23 فروردین 1401 زمان مطالعه : دقیقه

 

پیش‌بینی نرخ بهره

از نظر جان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گروه گلدمن ساکس، این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو، نرخ بهره را به بیش از 4 درصد برساند. این مقدار بسیار بیشتر از میزان مورد انتظار برای آرام کردن اقتصاد آمریکا است. وی اظهار داشت: «اگر اقتصاد آرام نشود و کاهش قابل‌توجهی در رشد اشتغال به وجود نیاید، آن موقع است که باید منتظر باشیم که نرخ بهره به بیش از 4 درصد برسد.»

وی اظهار داشت که این، موضوع مورد انتظار مجموعه گلدمن ساکس نیست. او بر این باور است که فدرال رزرو برای داشتن فرودی آرام در میان داغ‌ترین تورم در 40 سال گذشته و قوی‌ترین بازار کار از دهه 1950 تاکنون، نیاز به مانوری ماهرانه دارد.»

جان هاتزیوس گفت: « مبنای پیش‌بینی گلدمن ساکس این است که نرخ بهره تا اواسط سال 2023، به کمی بیش از 3 درصد خواهد رسید. البته بدیهی است که این امر، ریسک‌های مربوط به خود را دارد. ریسک نزولی متوجه این چشم‌انداز است که شرایط مالی بیش از مقداری که فدرال رزرو مد‌نظر دارد منقبض شود و ریسک صعودی متوجه این چشم‌انداز است که اقتصاد قوی‌تری باقی بماند یا فدرال رزرو نتواند به اندازه کافی انقباض در شرایط مالی ایجاد کند.»

فدرال رزرو در ماه گذشته با افزایش 0.25 درصدی، نرخ بهره را به محدوده هدف 0.25% تا 0.5% رساند و در پیش‌بینی نقطه‌ای خود نشان داد که انتظار دارد نرخ بهره را تا پایان سال 2022، به 1.9 درصد و تا پایان سال 2023 به 2.8 درصد برساند. مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز به فرونشاندن تب‌و‌تاب تورم، آماده هستند که در نشست آتی خود در روزهای 3 و 4 ماه می، نرخ بهره را 0.5 درصد دیگر افزایش دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این مقامات در نشست گذشته خود تمایل داشتند که این افزایش را انجام دهند ولی به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین، تصمیم محتاطانه‌تری گرفتند و نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دادند.

جان هاتزیوس افزود: «هدف فدرال رزرو این است که شرایط مالی را به تدریج منقبض کند. در غیر این صورت این بانک مرکزی نمی‌تواند به اهدافی که مد نظر دارد برسد. آن‌ها قصد دارند با انقباض تدریجی، اقتصاد را با وجود اشتغال کامل به ثبات برسانند و این وضعیت ملتهب را از بین ببرند.»

شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه به 7.9 % رسید که بیشترین مقدار از سال 1982 تاکنون به حساب می‌آید. محدوده تورم هدف 2 % فدرال رزرو، بر اساس یک معیار جداگانه به نام شاخص هزینه‌های مصرف شخصی تعریف شده است. این شاخص در 12 ماه منتهی به فوریه به 6.4 % رسید. البته در حال حاضر بازار کار آمریکا کماکان قدرتمند است. ماه گذشته، نرخ بیکاری به 3.6 درصد رسید و کارفرمایان، 431 هزار شغل ایجاد کردند.

 

 

دنیای ایده‌آل برای فدرال رزرو چگونه است؟

جان هاتزیوس بر این باور است که دنیای ایده‌آل برای فدرال رزرو، زمانی است که بتواند اقتصاد را به قدری کند نماید که شرکت‌ها وادار شوند وادار به تعویق یا کنار گذاشتن برخی از برنامه‌های توسعه خود شوند. تا فرصت های شغلی پرنشده کاهش یابد. البته کند شدن اقتصاد نباید به حدی باشد که به اخراج قابل‌توجه نیروی کار منتهی شود. رسیدن به این دنیای ایده‌آل، نیاز به مانوری ماهرانه دارد.

ویلیام دادلی، ستون‌نویس Bloomberg Opinion و رئیس سابق فدرال رزرو نیویورک چندی پیش اعلام کرد که این بانک مرکزی باید زیان‌های بیشتری را به سرمایه‌گذاران سهام و اوراق قرضه تحمیل کند تا از این طریق بتواند تورم را کنترل کند.

برگرفته از http://cwg.li/Bcca9

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.