بالاترین نرخ بهره رزرو بانک نیوزیلند، زنگ خطر تورم جهانی

0 نظر 25 فروردین 1401 زمان مطالعه : دقیقه

رزرو بانک نیوزیلند

به‌تازگی رزرو بانک نیوزیلند، بزرگ‌ترین افزایش نرخ  بهره خود طی 22 سال اخیر را رقم زد. این اقدام رزرو بانک نیوزیلند نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران در سراسر جهان ممکن است به اقدامات بیشتری برای کنترل تورم نیاز داشته باشند. کمیته سیاست پولی رزرو بانک، نرخ بهره رسمی را با افزایش %0.5 به % 1.5 افزایش داد. از سال 2000 تاکنون، این نخستین باری است که بانک مرکزی نیوزیلند، دست به چنین افزایشی می‌زند.

15 تن از 20 اقتصاددانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، انتظار داشتند که نرخ بهره %0.25 افزایش یابد. پنج تن دیگر درست پیش‌بینی کردند و سرمایه‌گذاران هم با احتمال %70 روی افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره حساب کرده بودند.

رزرو بانک نیوزیلند اعلام کرد: «کمیته سیاست پولی موافقت کرد که نرخ بهره رسمی را افزایش دهد تا بعداً مجبور نباشد که برای کاهش انتظارات تورمی دست به چنین کاری بزند. بهتر است که به‌سرعت به انقباض شرایط پولی ادامه دهیم.»

سیاست‌های انقباضی

نیوزیلند در خط مقدم سیاست‌های انقباضی در جهان قرار دارد. طبق گزارش‌ها، بانک کانادا هم نرخ بهره کلیدی خود را %0.5 افزایش داد و به %1 رساند. این در حالی است که سیاست‌گذاران فدرال رزرو آمریکا هم اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز، نرخ بهره را در قالب گام‌های 0.5 درصدی افزایش می‌دهند. احتمالاً آن‌ها این کار را از نشست بعدی خود که در اوایل ماه می برگزار می‌شود، شروع خواهند کرد.»

جارود کر، اقتصاددان ارشد کیوی‌بانک در اوکلند اظهار داشت: «فدرال رزرو تصمیم دارد که نرخ بهره را %0.5 افزایش دهد و این تصمیم فدرال رزرو از شدت تورم، پرده برمی‌دارد.»

در بحبوحه اختلالات زنجیره تأمین و تأثیر جنگ روسیه و اوکراین روی قیمت انرژی و کالاها، تورم با سرعتی چشمگیر در جهان افزایش می‌یابد. در نیوزیلند و کانادا، قیمت‌ها با بالاترین سرعت در سه دهه اخیر افزایش می‌یابد. تورم 8.5 درصدی آمریکا، بالاترین نرخ تورم از سال 1981 تاکنون به حساب می‌آید.

افزایش نرخ بهره رزرو بانک نیوزیلند

رزرو بانک نیوزیلند، نرخ بهره را برای چهارمین نشست متوالی افزایش داده و از اکتبر تاکنون نرخ بهره را %1.25 بالا برده است. تورم هدف این بانک مرکزی 1 تا %3 اعلام می‌شود ولی اکنون به %5.9 رسیده است.

ریسک ماجرا این است که افزایش سریع هزینه‌های استقراض می‌تواند ترمزی برای اقتصاد باشد. قیمت مسکن، روند نزولی دارد و اعتماد کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان هم در بحبوحه بدترین شیوع همه‌گیری کووید-19 افت کرده است.

شارون زولنر، اقتصاددان ارشد نیوزیلندی در ANZ Bank واقع در اوکلند گفت: «تب‌وتاب بازار مسکن خیلی زودتر از آنچه رزرو بانک پیش‌بینی می‌کند، فرو می‌نشیند و در حال حاضر کند شدن رشد اقتصاد، یک ریسک واقعی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، در پیش نگرفتن اقدامات مقتدرانه در برابر فشارهای گسترده تورمی که فاصله زیادی با محدوده تورم هدف دارد، ریسک افزایش انتظارات تورمی را به‌همراه دارد و کار کنترل تورم را خیلی دشوارتر می‌کند.»

رزرو بانک نیوزیلند در نشست بعدی خود که در 25 ماه می برگزار می‌شود، افزایش مجدد نرخ  بهره را بررسی خواهد کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران برای افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در نشست آینده، احتمال 50 درصدی در نظر گرفته‌اند.

گفته می‌شود رزرو بانک تصمیم دارد که نرخ بهره رسمی را به‌زودی به یک وضعیت بهتر و مناسب‌تر برساند. برآوردها نشان می‌دهد که منظور از این وضعیت، نرخ بهره حدود %2  است. اعضای کمیته سیاست پولی رزرو بانک نیوزیلند اعلام کردند که انتظار دارند تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده در نیمه نخست سال 2022 به حدود %7  برسد. ریسک ماندگاری انتظارات تورمی بالا هم افزایش یافته است.

 

سیاست‌های نامناسب نیوزیلند در زمینه همه‌گیری، سبب شد که قیمت مسکن در سال گذشته %30 رشد کند. از طرفی بسته شدن مرزها، باعث کمبود نیروی کار شد و نرخ بیکاری به %3.2  افت کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. در حال حاضر شیوع امیکرون در کشور، اعتماد و هزینه‌های خانوار را محدود می‌کند و افزایش نرخ بهره وام مسکن، بازار مسکن را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

برگرفته از http://cwg.li/X6Lip

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.