جنگ در اوکراین، چه تأثیری روی بازارهای مالی دارد؟

0 نظر 04 اسفند 1400 زمان مطالعه : دقیقه

در ابتدای روز سه‌شنبه، بازارها تاحدودی آرام شد. البته انتظار می‌رفت که سرمایه‌گذاران، در شرایطی که افزایش تنش‌ها در اوکراین را زیرنظر داشتند، پر از استرس و فعال باقی بمانند. ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، استقلال دو منطقه جدایی‌طلب تحت‌نفوذ روسیه را به رسمیت شناخت. پیش‌بینی می‌شد که این اقدام، تحریم‌های زیادی علیه مسکو به‌همراه داشته باشد. البته هنوز هم دیر نشده است و باید منتظر اعمال تحریم‌ها علیه این کشور باشیم.

کلاوس ویستسن، اقتصاددان ارشد منطقه اروپا در مجموعهPantheon Macroeconomics اظهار داشت: «رهبران غرب، این مسئله را عبور کردن از خط قرمز می‌دانند و روسیه دارد با این اقدامات، به تحریم‌های بیشتر نزدیک می‌شود. قطعاً تحریم‌های احتمالی، سنگین خواهد بود و قیمت انرژی را بالا و قیمت سهام را پایین خواهد آورد.»

سهام آسیایی در روز سه‌شنبه، برای دومین روز متوالی افت کرد و سهام اروپایی هم با افت همراه بود. معاملات آتی شاخص سهام آمریکا افت شدیدی را تجربه کرد. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری، هفته گذشته مقداری کاهش یافت. بازده برخلاف قیمت اوراق قرضه حرکت می‌کند و دلیل افت، این بود که نگرانی‌هایی که در مسئله اوکراین وجود داشت، سرمایه‌گذاران را به‌سمت خرید دارایی‌های امن سنتی سوق می‌داد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در روز سه‌شنبه اظهار داشت: «برلین، گام‌هایی را برای متوقف کردن فرایند تصویب خط لوله گازی نورد استریم 2 از روسیه برداشته است.» کاخ سفید هم دوشبه شب، یک فرمان اجرایی برای ممنوع کردن سرمایه‌گذاری و معامله در این مناطق جدایی‌طلب صادر کرد. احتمالاً به‌زودی خبرهای بیشتری در مورد تحریم روسیه منتشر خواهد شد.

سرمایه‌گذاران آمریکایی احتمالاً تمایل چندانی به نگه داشتن دارایی‌های پرریسک خود ندارند. سهام آمریکا به‌تازگی برای دومین هفته متوالی، افت کردند. Dow Jones افت 1.9 درصدی، S&P 500 SPX افت 1.6 درصدی و Nasdaq Composite افت 1.8 درصدی را تجربه کردند. بازده اوراق قرضه خزانه‌داری افت کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران به‌دنبال دارایی‌هایی هستند که در دوران عدم‌اطمینان ژئوپلیتیکی به‌عنوان دارایی امن شناخته شود. همین میل سرمایه‌گذاران بود که باعث رشد طلا شد.

در هفته گذشته، تنش‌های اوکراین باعث افزایش قیمت نفت نشد. البته ترس از تهاجم در دو هفته قبل، باعث رشد قیمت نفت شده بود. قیمت نفت برنت با رشد 2 درصدی در روز دوشنبه به 95.39 دلار در هر بشکه رسید. به‌تازگی نفت برند با رشد 2.4 درصد به 97.70 دلار رسید.

اگر وضعیت تنش‌های اوکراین ادامه پیدا کند، تمرکز بر قیمت انرژی خواهد بود. تحلیلگران بر این باور هستند که احتمالاً با ادامه وضعیت موجود، قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار می‌رسد. بایدن مصمم است که جلوی تهاجم به اوکراین را بگیرد و با تحریم انرژی روسیه، جلوی اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور را بگیرد. لری آدام، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در مجموعه Raymond James گفت: «در حال حاضر قیمت نفت به‌دلیل پویایی نامتناسب عرضه و تقاضا، به بالاترین حد خود رسیده و احتمالاً از بشکه‌ای 100 دلار هم فراتر خواهد رفت که این اتفاق می‌تواند روی اقتصاد آمریکا و جهان، تأثیر منفی بگذارد.»

به‌خاطر این تنش‌ها، قیمت گاز طبیعی هم افزایش خواهد یافت؛ چون روسیه، اصلی‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی غرب اروپا است. تحلیلگران بر این باور هستند که افزایش قیمت انرژی، محتمل‌ترین نتیجه اقدامات روسیه بر بازارهای مالی خواهد بود. تحلیلگران بر این باور هستند که سیاست‌های فدرال رزرو و شرایط اقتصادی، بیشتر محرک‌های بلندمدت اقتصاد و بازارهای مالی هستند و از رویدادهای ژئوپلیتیکی تبعیت نمی‌کنند.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.