مقاومت بانک مرکزی انگلستان در مقابل افزایش نرخ بهره

0 نظر 25 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

بانک مرکزی انگلستان

به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی انگلستان در نشست پیش‌روی خود طی هفته جاری، نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. نکته اینجاست که بازارها در ماه‌های آتی، انتظار بسیار بیشتری از این بانک مرکزی دارند. سوپرایز تورم آمریکا و اقدامات انقباضی بانک مرکزی اروپا باعث شده است که سرمایه‌گذاران انتظار افزایش 0.75 درصدی نرخ  بهره را در دو نشست آتی بانک مرکزی انگلستان دارند و با این روند، احتمالاً نرخ بهره این بانک تا سال آینده به 3.5 % می‌رسد.
این در حالی است که بانک مرکزی انگلستان در نشست ماه می، اعلام کرد که انتظارات بازار، بیش از حد لازم است. پیش‌بینی مقامات این  بانک بر اساس مسیر نرخ بهره در آن زمان، نشان داد که تورم در سال 2024 به پایین‌تر از مقدار هدف خود می‌رسد. انقباض بیشتری که از آن زمان در بازارهای مالی پیشخور شده است، به پیش‌بینی تورم پایین‌تر ختم می‌شود.
ازاین‌رو برخی از متخصصان بر این باور هستند که مقامات بانک مرکزی انگلستان در برابر افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره کوتاه می‌آیند. چنین حرکتی برای بازارها غافلگیرکننده خواهد بود و ریسک رشد بیشتر انتظارات انقباضی را افزایش می‌دهد.
در این راستا، تحلیلگران مجموعه ING انتظار دارند که بانک مرکزی انگلستان در نشست آتی خود، نرخ بهره را 0.25 % افزایش دهد. البته اعضای این بانک مرکزی روی افزایش 0.25 درصدی اتحاد ندارند و به چند دسته تقسیم می‌شوند. در نشست ماه می، سه مقام بانک مرکزی انگلستان به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره رأی دادند و ممکن است در نشست آتی، شاهد پیوستن چهارمین نفر به آن‌ها باشد. طرفداران سیاست‌های انقباضی به‌طور شفاف از بازار شغلی قوی و ریسک رشد دستمزدها به بالاتر از سطح هدف، نگران هستند. علل ریشه‌ای کمبود نیروی کار بعید است که به این زودی برطرف شود.

بازارها، انتظارات انقباضی خود از بانک مرکزی انگلستان را افزایش داده‌اند 

شکاف‌ در تصمیم‌گیری 

در حال حاضر طرفداران سیاست‌های تسهیلی در حال افزایش هستند. گزارش نشست ماه می این بانک نشان داد که برخی از اعضا، نگران بالا رفتن سرعت افزایش نرخ  بهره هستند و تمایل دارند که جلوی افزایش بیشتر نرخ  بهره در آینده را بگیرند. بنابراین انتظار می‌رود که در نشست پیش‌روی بانک مرکزی انگلستان، اعضا به سه دسته تقسیم شوند و یکی از این دسته‌ها دنبال این باشد که هیچ تغییری اتفاق نیفتد. 
یک دسته دیگر خواهان افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره خواهند بود و اکثریت هم افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را دنبال می‌کنند. این اتفاق غیرعادی خواهد بود؛ زیرا از سال 1997 تاکنون، فقط سه بار شاهد سه دسته شدن آرا بوده‌ایم. احتمالاً در آینده شکاف‌های بیشتری در تصمیم‌گیری کمیته سیاست پولی برای افزایش نرخ بهره شکل می‌گیرد و این مسئله، تحقق انتظارات انقباضی سرمایه‌گذاران را دشوار می‌کند.

شاخص اعتماد مصرف‌کننده در انگلستان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد 

بازار کار قدرتمند و مشوق‌های اضافی دولت (15 میلیارد پوند) برای متقاعد کردن کمیته سیاست پولی به‌منظور افزایش نرخ بهره در ژوئن، آگوست و سپتامبر کافی است. این مشوق‌ها می‌خواهد از کسانی حمایت کند که بیشتر تحت‌تأثیر افزایش هزینه انرژی هستند. البته در حال حاضر شاخص اعتماد مصرف‌کننده در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و شاخص مدیران خرید اخیر نیز نشان داد که افت شدیدی در فعالیت کسب‌و‌کارها اتفاق افتاده است. 
ظاهراً رشد اقتصادی انگلستان قرار است در فصل دوم سال جاری منفی شود. بانک مرکزی انگلستان پس از سه بار افزایش نرخ بهره، به یک سطح تقریباً خنثی نزدیک می‌شود و انتظار می‎رود که این بانک مرکزی در آن نقطه، چرخه افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

برگرفته از سایت https://think.ing.com/

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.