دیدار بایدن با محمد بن سلمان و پیآمدهای آن برای بازار نفت

0 نظر 24 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

با رشد بی‌وقفه تورم در آمریکا، حاکمان دموکرات آمریکا از تقویت چشم‌انداز شکست در انتخابات مجلس‌های قانون‌گذاری این کشور در نوامبر امسال هراسان شده‌اند.

بخش عمده‌ای از افزایش تورم ناشی از تداوم رشد بهای انرژی در این کشور است. یک دلیل عمده این افزایش بها، تحریم‌های بخش انرژی ضدروسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین در فوریه امسال می‌باشد. (به نمودار زیر نگاه کنید: نیمه بالای بهای جهانی نفت است و نیمه پایینی نرخ تورم در آمریکا)

 

 

با توجه به سقوط شدید شاخص‌های مربوط به احساسات مصرف‌کننده (به‌ویژه در پژوهش‌های ماهانه دانشگاه میشیگان)، دموکرات‌های واقع‌گراتر دارند روی بایدن فشار می‌آورند تا جنگ در چند جبهه را رها کرده و از فشار سیاسی روی عربستان سعودی (به‌دلیل مواردی چون جنگ یمن و ترور جمال خاشقچی ستون‌نویس واشنگتن پست) دست بکشد تا بدون کاهش فشار روی روس‌ها، سعودی‌ها تولید نفت را افزایش داده و با کاهش تورم، از شکست قطعی در انتخابات پیش‌رو جلوگیری بشود.

بایدن تاکنون چند بار در این راستا از رهبران کشورهای نفت‌خیز جنوب خلیج فارس تقاضا کرده است که تولید خود را افزایش بدهند اما هربار با واکنش منفی این کشورها به‌ویژه عربستان سعودی روبه‌رو شده است. در واقع حتی این شایعه رواج پیدا کرده که رهبران عرب که دل‌خوشی از اصرار دموکرات‌ها به توافق با ایران نداشته و تمایل به بازگشت جمهوری‌خواهان و به‌ویژه ترامپ به قدرت دارند، در پشت‌صحنه با پوتین رهبر روسیه توافق کرده‌اند که تا زمانی که بایدن در کاخ سفید است، تولید نفت را افزایش ندهند تا روند صعودی تورم در آمریکا که به‌شدت متاثر از بهای جهانی نفت است، نهایتاً دموکرات‌ها را از پای دربیاورد.

از همین روی، جو بایدن که پیش‌تر به‌شدت از هیات حاکمه عربستان سعودی به‌دلیل نقض حقوق بشر در خلال جنگ یمن و نیز ترور جمال خاشقچی انتقاد کرده و وعده داده بود که دولت سعودی را همتای یک دولت راهزن قلمداد کرده و برخورد شدیدی با آن خواهدداشت، اکنون خود را مجبور به عقب‌نشینی می‌بیند و لذا درصدد سازش با سعودی‌ها در خلال یک دیدار شخصی با محمد بن سلمان برآمده تا او را متقاعد به تولید بیشتر نفت کند. طبق برنامه اعلام شده، این دیدار پس از سفر بایدن به اسرائیل و فلسطین صورت خواهدگرفت.

نتیجه گیری

عرب‌ها در سال‌های اخیر روابط بسیار گرمی با روسیه پوتین برقرار کرده‌اند که بالاترین تجلی آن در تشکیل اتحادیه نفتی اوپک پلاس بوده است. بایستی دید که آیا سعودی‌ها کماکان به اتحاد نانوشته خود با روسیه وفادار مانده و از افزایش قابل‌توجه تولید نفت خودداری می‌کنند یا اینکه دست آشتی بایدن را رد نکرده و خواهند کوشید تا با احیای روابط با واشنگتن، به‌سمت کنترل تنش‌ها حرکت کنند.

اگر سناریوی نخست روی دهد و محمد بن سلمان دست رد به سینه بایدن بزند، بهای نفت در بازارهای جهانی کماکان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و احتمالاً با توجه به نیاز شدید دولت دموکرات به کاهش بهای جهانی نفت، واشنگتن از سخت‌گیری خود درباره تحریم‌های نفتی ضدایران خواهد کاست تا اندکی از عدم تعادل عرضه‌وتقاضا با افزایش عرضه نفت ایران جبران بشود.

در این صورت ریال نیز در برابر دلار می‌تواند به‌صورت موقت تقویت بشود. اما اگر سناریوی دوم روی بدهد و جشن آشتی‌کنان سعودی‌ها با آمریکایی‌ها را شاهد باشیم، بهای نفت می‌تواند ریزش شدیدی را شاهد بوده و دست‌کم 5% افت کند. در این صورت، جو بایدن موضع سخت‌گیرانه‌تری در خصوص ایران خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که برجام به‌کلی از میان رفته و تحریم‌های شدیدتری پیش‌روی ایران باشد و طبیعتاً با کاهش بهای نفت، این مسئله خود را به‌صورت تشدید شتاب ریزش ریال جلوه‌گر خواهد ساخت.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.