دلیل نگرانی مقامات بانک مرکزی اروپا از تضعیف یورو

0 نظر 07 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

یورو

در روزهای اخیر، مقامات بانک مرکزی اروپا (ECB) نگرانی خود را بابت تضعیف روزافزون یورو، علنی ابراز کرده‌اند. «ویلروی دو گالهو» رئیس بانک مرکزی فرانسه اظهار داشت که تضعیف یورو می‌تواند روی هدف بانک مرکزی اروپا برای پایدار کردن قیمت‌ها تأثیر منفی بگذارد. ایزابل اشنابل، عضو هیئت‌اجرایی بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که تأثیر ضعیف شدن یورو بر تورم را به‌دقت زیر نظر دارد.
این مسئله با گزارش نشست آوریل بانک مرکزی اروپا، تناقض دارد؛ چون در کل این گزارش، تنها چهار بار به کلمه «نرخ تبادل» اشاره شده است. البته گمانه‌زنی‌هایی در بازار وجود داشت که نشان می‌داد احتمالاً بانک‌های مرکزی مهم و اصلی، با استفاده از اقدامات هماهنگ و حتی مداخله در فارکس(بازار تبادل ارزهای خارجی)، به‌سمت توافقی مثل توافق پلازا حرکت می‌کنند تا بتوانند جلوی تقویت بیشتر دلار آمریکا و تضعیف بیشتر یورو را بگیرند. توافق پلازا، نام پیمانی است که در سال 1985 در هتل پلازا به امضا رسید. این توافق به افزایش بی‌رویه ارزش دلار پایان داد و مسیر را براي یک دوره کاهش چشمگیر ارزش دلار باز کرد.
سوالی که مطرح می‌شود این است که واقعاً بانک مرکزی اروپا باید تا چه میزان نگران ضعیف شدن یورو، باشد؟ از آخرین پیش‌بینی کارکنان این بانک مرکزی در ماه مارس تاکنون، ارزش یورو حدود 5 % در برابر دلار آمریکا افت کرده است. نرخ مبادله یورو بر اساس شاخص میانگین وزنی تجاری حدود 2 % کاهش یافت. البته در مقایسه با یک سال گذشته، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا حدود 13 % و از نظر شاخص میانگین وزنی تجاری حدود 6 % افت کرده است.

وضعیت تورم

اگر شرایط عادی بود، تضعیف یورو در این سطوح می‌توانست وضعیت صادرات منطقه یورو را بهبود بخشد ولی تا مقطع کنونی، ضعیف شدن این ارز می‌تواند نگرانی‌ها را در مورد تورم در این منطقه بیشتر سازد. بر اساس برآوردهای استاندارد، افت ارزش یورو از ماه مارس تاکنون باید 0.1 % به تورم سال جاری و 0.2 % به تورم سال آینده اضافه کند. در حال حاضر که برانگیزاننده‌ اصلی تورم، قیمت انرژی و کالاهاست و قیمت این موارد بر اساس دلار آمریکا محاسبه می‌شود، تأثیر ضعیف شدن یورو بر تورم می‌تواند قوی‌تر نیز باشد.
اکنون تورم منطقه اروپا از 7 % فراتر رفته و واقعاً درک اینکه چرا مقامات بانک مرکزی اروپا به‌واسطه افزایش چند دهم درصدی تورم نگران هستند، دشوار است. ممکن است تضعیف یورو، عامل اصلی تورم بالا نباشد ولی بدون شک به افزایش تورم کمک می‌کند. 
دلیل اصلی ابراز نگرانی مقامات بانک مرکزی اروپا در مورد نرخ مبادله یورو می‌تواند این حقیقت باشد که حتی اگر نرخ بهره بالا، قیمت انرژی را پایین نیاورد، می‌تواند به تقویت یورو کمک کند. بنابراین در حال حاضر تقویت یورو، موثرترین روش برای کاهش نسبتاً سریع فشارهای تورمی است. از این رو، هواداران سیاست‌های انقباضی در بانک مرکزی اروپا، تمایل دارند که از یورو برای افزایش 0.5 درصدی نرخ  بهره در ماه جولای استفاده کنند و در نشست‌های آتی این بانک مرکزی هم نرخ بهره را افزایش دهند. 

برگرفته از سایت https://think.ing.com/

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.