هفته‌ای خوب برای نرخ‌های تورمی

نرخ تورم

در هفته گذشته نرخ‌های تورمی شرایط مناسب‌تری پیدا کردند. اما سوال بزرگ این است که آیا این روند پایدار خواهد بود؟

در روز جمعه خبرهای خوبی برای نرخ تورم منتشر شد. با ریزشی بیش از انتظارات بازار در قیمت کالاهای وارداتی، خیال بسیاری از مصرف‌کنندگان آسوده‌تر گشت.

این گزارش حاصل یک هفته نسبتا پرفرازونشیب بود برای تمام کسانی که نگران افزایش قیمت‌ها بودند. بر اساس داده‌های منتشرشده از دفتر تحلیل‌های اقتصادی آمریکا (BEA)، دولت در تلاش است که با بیشترین سرعت ممکن صادرات کالا و خدمات خود را در سال جاری به بیش از 4 بیلیون دلار برساند.

برای مردم آمریکا که هزینه‌های روزمره‌شان در خوراک، انرژی و برخی کالاهای دیگر بسیار بالا رفته بود، هر توقف و مجالی در افزایش نرخ‌های تورم خوشایند می‌باشد. قیمت ماهانه کالاهای وارداتی برای اولین بار در امسال به میزان 1.4% ریزش را تجربه کرد. این درحالی است که مجموع افزایش قیمت کالاهای وارداتی طی سال‌های گذشته‌، بیشتر از 8.8% می‌باشد.

در پی انتشار گزارشی در ابتدای هفته اعلام شد که شتاب رشد نرخ‌های عمده فروش و خرده فروشی در طی ماه گذشته کاهش یافته است. قیمت‌های تولیدکننده 0.5% کاهش یافته و نرخ‌های مصرف‌کننده‌، شامل قیمت‌های خوراک و انرژی، ثابت بوده است. این توقف در رشد قیمت‌ها حاصل عقب‌نشینی نرخ‌های انرژی بوده است.

نظرسنجی منتشرشده از فدرال رزرو نیویورک در روز دوشنبه، نشان داد که مصرف‌کنندگان انتظار دارند که شتاب رشد در نرخ‌های تورمی نسبت به ماه گذشته کاهش یابد. در روز جمعه گزارش احساسات مصرف‌کننده توسط دانشگاه میشیگان که نوساناتش معمولاً هم‌سو با قیمت انرژی است، بهتر از انتظارات منتشر شد؛ هرچند که تنها اندکی از سطح نازل ثبت شده در ژوئن است.

 

نرخ تورم

 

این فقط یک گزارش است.

با تمام این اوصاف، اعداد منتشرشده موجب به وجود آمدن خوش‌بینی مختصری شده است اما به‌نظر عاقلانه می‌آید که روی آن حساب باز نکنیم.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) از سال گذشته، کماکان مثبت 8.5% می باشد. در حالی که در همین بازه زمانی شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)، مثبت 9.8% می باشد.

کریشنا گوها (کسی که ریاست سیاست جهانی و استراتژی بانک مرکزی را برای (Evercore ISI) بر عهده دارد) در غالب هشداری به مشتری درباره شاخص مصرف‌کننده اعلام کرد: "با این حال که گزارش منتشرشده با تصور اینکه نرخ تورم به سقف خود رسیده باشد ، سازگاری دارد اما باید توجه داشت که این تنها یک گزارش است."

اظهار نظر مشابهی نیز در روز جمعه توسط توماس بارکین (رئیس فدرال رزرو ریچموند) منتشر شد. این مقام بانک مرکزی در مصاحبه با CNBC گفت: "هرچند خبر نرخ تورم بسیار مسرت‌بخش است اما دلیلی برای عقب‌نشینی از افزایش نرخ بهره نمی‌بیند هرچند که برخی از اقتصاددانان نگران هستند که روند افزایش نرخ بهره ایالت متحده را به رکود بکشاند."

کریشنا کوها افزود: "راه زیادی باقی مانده است تا فدرال رزرو احساس کند که شواهد قانع‌کننده کافی برای تعدیل تورم و توقف افزایش نرخ‌های بهره وجود دارد."

برای هفته آینده، فدرال رزرو و سرمایه‌گذاران توجه خود را به میزان تاثیر تورم بر هزینه‌ها خواهند داشت.

از نگاه مصرف‌کننده 

انتظار از گزارش اولیه منتشره در روز چهارشنبه از وزارت بازرگانی این است که نشانگر یک رشد خفیف 0.2 درصدی در ماه جولای پس از تجربه رشد خوب 1 درصدی در ماه ژوئن باشد. این داده‌ها بر اساس تورم منطبق نشده‌اند.

با این حال، نظرات مختلفی درباره نتیجه گزارش خرده‌فروشی وجود دارد.

سیتی گروپ (CityGroup) بر اساس داده های مبتنی بر کارت‌های اعتباری‌اش احتمال یک افت 1.1 درصدی را مطرح می کند در حالی که بانک آمریکا منتظر یک افت 0.2 درصدی برای خرده فروشی عمومی و یک رشد 0.9 درصدی برای گروه پایه خرده فروشی است.

نظارت فدرال رزرو بر تاثیر تحولات تورمی

همچنین مقامات فدرال رزرو با دقت تاثیر تحولات تورمی را روی زندگی مردم عادی زیر نظر دارند.

اقتصاددان ارشد موسسه RSM — آقای Joseph Brusuelas  — بر این باور است که به‌صورت محتاطانه ای می توانیم از رسیدن تورم به سقف خود صحبت کنیم.

در ادامه او گفت: "با این حال نرخ های منتشر شده طی این هفته تاثیر چندانی را بر قصد فدرال رزرو برای کاهش تورم تا هدف 2 درصدی بانک مرکزی نخواهد داشت." و در ادامه شرح داد: "من فکر می کنم که نرخ تورم اعلام شده در جولای تغییری در مسیر سیاست‌های فدرال رزرو ایجاد نکند. ما چندین ماه با هرگونه شواهد واضح و قانع‌کننده از اینکه نرخ تورم در مسیر هدف 2 درصدی‌اش قرار گرفته باشد، فاصله داریم". در حال حاضر نرخ تورمی 2% تعریف ثبات قیمت‌ها می‌باشد.

برگرفته ازhttp://cwg.li/xx6m8

2022/08/16 (1401/05/25)
تورم فدرال_رزرو
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.