آموزش بازار فارکس | آموزش فارکس

بازار فارکس 

بازار مبادلات ارزهای خارجی (Foreign Exchange Market) یا به‌اختصار فارکس، بزرگترین بازار مالی غیرمتمرکز برای مبادله و معامله‌ی ارز کشورهای مختلف در مقابل یکدیگر است. این بازار، بزرگترین و نقدشونده‌ترین بازار مالی در سطح جهان به شمار می‌رود. در واقع اختلاف بسیار زیاد در حجم معاملات روزانه‌ی این بازار با بازارهای مالی دیگر است که آن را به تک ابر بازار جهان تبدیل کرده است.
بر اساس گزارش سه ساله‌ای که در سال 2019 توسط بانک تسویه بین‌المللی (بانک جهانی برای بانک های مرکزی و ملی) منتشر گشته است. حجم معاملات روزانه در این بازار تا سال 2019 به 6.6 تریلیون دلار رسیده بود؛ این در‌حالی است که بزرگترین بازار سهام جهان، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) در مقایسه با این بازار هر روز با حجمی معادل 22.4 میلیارد دلار معامله می‌شود!

 

بازار فارکس

 

این میزان حجم معاملات روزانه‌ در بازار تبادل ارزها، از حضور ابربازیگران اقتصادی در این بازار خبر می‌دهد و دست‌کم گرفتن این بازار توسط معامله‌گران خرد و درشت، منجر به زیان اغلب آن‌ها می‌شود. برای عمیق‌تر شدن در این موضوع می‌توانید بررسی دلایل عمده در شکست اغلب معامله‌گران تازه‌کار را مطالعه فرمایید.

یکی از جنبه‌های منحصر به فرد این بازار بین‌المللی این است که یک بازار غیرمتمرکز است. بدین معنا که ساختار این بازار مالی بر پایه‌ی مکانیزم OTC شکل گرفته است و تمامی معاملات و تراکنش‌ها در این بازار مالی به‌صورت الکترونیکی از طریق باجه‌های (OTC) انجام می‌گیرد.

ساز و کار این بازار مالی برگرفته از ساختار قراردادهای CFD بوده و این موضوع دلیل دوطرفه بودن و اهرم‌پذیری معاملات در این بازار است.

بزرگترین بازیگران بازار فارکس، بانک‌های مرکزی هستند که به‌عنوان تأمین‌کننده نقدینگی این بازار شناخته می‌شوند. بیشتر معاملات در این بازار توسط بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به نمایندگی از مشتریان آن‌ها انجام می‌گیرد. با این حال فرصت‌های سفته‌بازی در معامله یک ارز در برابر یک ارز دیگر، برای سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی نیز وجود دارد.

بانک‌های مرکزی، از طریق کاهش یا افزایش نرخ بهره و همچنین کنترل فروش اوراق قرضه خود، در ارزش ارز کشور خویش تاثیر می‌گذارند تا از این طریق به‌سوی هدف‌گذاری‌های اقتصادی و ایجاد ثبات و رونق در اقتصاد خود حرکت کنند. همچنین با کنترل ارزش ارز و کنترل نقدینگی در جامعه به داده‌های اقتصادی و یا اتفاقاتی که اقتصاد را تهدید یا دچار نوسان می‌کند، واکنش نشان می‌دهند. در بازار فارکس، ارزها نسبت به هم سنجیده می‌شوند و نوسانات قیمت‌ها در این بازار حاصل روند تضعیف و یا تقویت یک ارز در برابر ارز دیگر است.

 

فارکس

 

به‌صورت کلی، مشارکت‌کنندگان در این بازار با دو هدف کلی، پوشش ریسک و کسب سود، مشغول فعالیت در این بازار هستند. این موضوع را به‌صورت مشروح، می‌توانید در اهداف مشارکت‌کنندگان بازار مورد‌مطالعه قرار دهید.

در بازار FX، از طریق یک ساختار ارز در مقابل ارز (جفت‌‌ارز) ارزش اکثر ارزها نسبت به هم سنجیده شده و وزن‌کشی می‌شود. درنهایت این نسبت با عنوان نرخ مبادله تعیین می‌گردد. تبادل ارزهای خارجی می‌تواند به‌سادگی تبدیل یک ارز به ارزی دیگر، در یک بانک محلی باشد و یا اینکه می‌تواند یک معامله در بازار فارکس باشد.

این بازار مالی که محل خریدوفروش ارز کشورهای مختلف در مقابل یکدیگر است، به‌صورت 24 ساعته در 5 روز از هفته فعال است. هر روز این بازار، به چهار سشن جغرافیایی تقسیم می‌شود و هرروزه اخبار و داده‌های مربوط به هر ارز، طی ساعات کاری کشور مربوطه منتشر می‌گردد.

هر بازار مالی ویژگی‌های منحصر به خود را دارد و برای فعالیت در هر یک از انواع بازارهای مالی، ضروری است که نسبت به آن بازار شناختی علمی و کامل داشته و با مفاهیم و مبانی آن آشنا باشید.

 

مکانیزم OTC در بازار فارکس بستری است که در آن معامله‌گران شرکت‌کننده معاملات خود را توسط شبکه‌ای از دلالان یا طرف‌های تجاری انجام می‌دهند. 

درباره مکانیزم OTC در بازار فارکس اینجا بخوانید

 

قرارداد CFD ابزاری مشتقه است که به شما امکان معامله کردن نرخ‌های آتی در ارزش دارایی پایه‌ی قرارداد را می‌دهد.

درباره قرارداد CFD در بازار فارکس اینجا بخوانید

 

نرخ تبادل، نرخی است که بر اساس آن می‌توان ارز یک کشور را به ارز کشوری دیگر مبادله کرد.

درباره نرخ تبادل اینجا بخوانید

 

بانک‌های مرکزی با مداخلات ارزی، از سقوط و یا جهش ارزش ارز کشور خود در مقابل دیگر ارزها جلوگیری می‌کنند.

درباره نوسانات ارزش ارزها اینجا بخوانید

 

بانک‌های مرکزی برای تقویت رونق اقتصادی و کاهش ارزش ارز ملی خود دست به سیاست پولی و بانکی انبساطی می‌زنند.

درباره سیاست پولی و بانکی انبساطی اینجا بخوانید

 

بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم و افزایش ارزش ارز ملی خود دست به سیاست پولی و بانکی انقباضی می‌زنند.

درباره سیاست پولی و بانکی انقباضی اینجا بخوانید

2022/10/29 (1401/08/07)
مفاهیم_فارکس معامله_گری_در_فارکس آموزش های_فارکس
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.