انتظار تحلیل‌گران از نشست آتی فدرال رزرو

0 نظر 23 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

نشست آتی فدرال رزرو

بسیاری از متخصصان و تحلیلگران از جمله مجموعه ING انتظار دارند که در نشست آتی فدرال رزرو طی ماه ژوئن، نرخ بهره 0.5 % دیگر افزایش یابد و از نشست ماه می پیروی شود. با این کار نرخ بهره فدرال رزرو در محدوده 1.25 تا 1.5% قرار می‌گیرد.
احتمال دارد «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی خود تأیید کند که ماه جولای نیز قرار است نرخ بهره 0.5 % افزایش یابد. از نظر متخصصان و تحلیلگران، این مسیر، بیشترین احتمال را به خود اختصاص می‌دهد.
از دیگر مسائل موردانتظار این است که فدرال رزرو اجازه دهد 30 میلیارد دلار از اوراق بهادار خزانه‌داری و 17.5 میلیارد دلار از اوراق بهادار با پشتوانه رهنی منقضی شود، ترازنامه کاهش یابد و تا سپتامبر، شاهد منقضی شدن 60 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری و 35 میلیارد دلار اوراق بهادار با پشتوانه رهنی باشیم.
با توجه به اینکه مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که تمرکز این بانک مرکزی روی مبارزه با تورم است و روند رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت هنوز به‌صورت مناسبی ادامه دارد، بازار روی یک سورپرایز (افزایش نرخ بهره به میزانی بیش از 0.5 %) چندان حساب نکرده است.

احتمال افزایش مجدد نرخ بهره

درآمد خانواده‌ها با سرعت رشد هزینه‌های زندگی سازگاری ندارد و به‌نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان تمایل دارند که برای ادامه سبک زندگی کنونی، مقداری از پس‌انداز انباشته خود را خرج کنند. 
وضعیت سرمایه‌گذاری هم راضی‌کننده است و انتظار می‌رود که تجارت، نقش مثبتی در رشد تولید ناخالص داخلی در فصل دوم سال جاری ایفا کند. در حال حاضر تورم به‌میزان چشمگیری بالاتر از سطح هدف فدرال رزرو است و این نهاد تأکید کرده است که می‌خواهد هرچه زودتر کنترل تورم را به دست گیرد. ازاین‌رو تحلیلگران، احتمال بالایی برای افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در ماه جولای در نظر می‌گیرند.

چرخه کنونی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو چندان شدید نیست

محور عمودی: افزایش نرخ بهره فدرال رزرو (صدم درصد)
محور افقی: تعداد روزها پس از اولین افزایش نرخ بهره در چرخه

پیش‌بینی ماه سپتامبر 

در بین تحلیلگران این بحث وجود دارد که بعد از جولای چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی از مقامات می‌خواهند که فدرال رزرو به مسیر افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره ادامه دهد تا از کنترل کردن تورم مطمئن شود. مشکل اینجاست که این سیاست، احتمال رکود اقتصادی را بالا می‌برد. برخی دیگر از مقامات استدلال می‌کنند که شواهدی از تضعیف چشم‌انداز رشد اقتصادی و کاهش فشارهای تورمی به چشم می‌خورد و به‌همین دلیل بهتر است که فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره را در سپتامبر متوقف کند.
تحلیلگران مجموعه ING تمرکز خود را روی پیش‌بینی‌های به‌روز و برآوردهای بازبینی‌شده صعودی برای نرخ بهره گذاشته‌اند. درست است که صحبت‌هایی در مورد توقف روند افزایش نرخ بهره به گوش می‌رسد ولی تحلیلگران مجموعه ING بر این باور هستند که رشد اقتصادی، مشاغل و تورم باعث می‌شود که طرفداران سیاست‌های انقباضی دست بالا را داشته باشند. البته اعتقاد به روند مداوم افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره هم چندان درست و قوی نیست. 
آمار و ارقام مربوط به بخش مسکن در حال تعدیل است و ارقام دستمزد هم به آن میزانی که خیلی‌ها تصور می‌کردند، تورمی نبوده است. در حال حاضر تقویت ارزش دلار و بازده اوراق قرضه بلندمدت خزانه‌داری به انقباض شرایط مالی کمک می‌کند.

مقایسه پیش‌بینی‌های مجموعه ING و فدرال رزرو در مورد اقتصاد 

بلندمدت 2024 2023 2022  
1.8 2.0 2.0 2.8 تغییر در تولید ناخالص داخلی واقعی
1.8 2.0 2.2 2.8 پیش‌بینی قبلی فدرال رزرو
4.0 3.7 3.6 3.5 نرخ بیکاری
4.0 3.6 3.5 3.5 پیش‌بینی قبلی فدرال رزرو
- 2.2 2.6 4.3 تورم پایه PCE (شاخص هزینه‌های مصرف شخصی)
- 2.3 2.6 4.1 پیش‌بینی قبلی فدرال رزرو
2.5 2.8 3.0 2.6 نرخ بهره
2.4 2.8 2.8 1.9 پیش‌بینی قبلی فدرال رزرو

تحلیلگران مجموعه ING بر این باور هستند که فدرال رزرو در ماه جولای، نرخ بهره را 0.5 % افزایش می‌دهد ولی با توجه چشم‌انداز رشد اقتصادی آهسته‌تر، تعدیل تورم و این واقعیت که کاهش ترازنامه فدرال رزرو هم نقش خود را در راستای انقباض سیاست‌های پولی ایفا می‌کند، احتمالاً پس از جولای، شاهد افزایش‌های 0.25 درصدی نرخ بهره خواهیم بود. تحلیلگران این مجموعه انتظار دارند که در فصل نخست سال 2023، نرخ بهره به اوج 3 % برسد.
البته فدرال رزرو پس از آن، تلاش می‌کند که تا نیمه سال 2023، تورم را به‌سمت محدوده هدف 2 % سوق دهد. در این صورت، اواخر سال 2023 شاهد حرکت فدرال رزرو به‌سمت یک موضع خنثی‌تر خواهیم بود. 

سیاست‌های انقباضی

دلار 1 % از نقطه اوج خود در سال جاری افت کرده است و فدرال رزرو باید تلاش کند که در نشست ژوئن خود، ارزش دلار را نزدیک به نقطه اوج حفظ کند. به خاطر آورید که چرخش در روند تضعیف دلار، از ژوئن سال 2021 آغاز شد. در آن زمان، مطالعات نشان می‌داد که فدرال رزرو آماده است تا سیاست‌های خود را عادی‌سازی کند. بازنگری‌های صعودی برای نرخ بهره نشان می‌دهد که فدرال رزرو در مراحل ابتدایی تا میانی چرخه انقباضی خود قرار دارد.
فدرال رزرو تمرکز خود را روی افزایش نرخ بهره گذاشته است و این مسئله به نفع دلار و به زیان ارزهای حساس به رشد است. عملکرد ضعیف یورو پس از نشست انقباضی بانک مرکزی اروپا هشدار می‌دهد که اختلاف رشد اقتصادی می‌تواند نقش مهمی را در قیمت‌گذاری فارکس ایفا کند. 
دلار قدرتمند می‌تواند موجب افت جفت ارز EURUSD شود و آن را به محدوده 1.02 تا 1.08 برساند. احتمالا جفت ارز USDJPY نزدیک 135 باقی می‌ماند ولی این احتمال وجود دارد که شاهد مداخله یک‌جانبه ژاپن برای حمایت از ین باشیم. با توجه به اینکه بانک مرکزی انگلستان یک روند فوق تهاجمی را در پیش گرفته است، احتمالاً جفت ارز GBPUSD خیلی راحت به سطح 1.22 برمی‌گردد. افزایش نرخ بهره آمریکا باعث افت ارزش ارزهای مربوط به بازار نوظهور خواهد شد.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.