مشکلات بانک مرکزی ژاپن در مقابله با تورم منفی

0 نظر 10 اردیبهشت 1401 زمان مطالعه : دقیقه

بانک مرکزی ژاپن

در نشست اخیر بانک مرکزی ژاپن، مشخص شد که این بانک آمادگی لازم برای پایان دادن به سیاست‌های تسهیلی خود را ندارد؛ زیرا با تورم موردنظر خود فاصله زیادی دارد. بر اساس بیانیه سیاست پولی بانک ژاپن، نرخ بهره منفی 0.1 % را اعمال می‌کند و تصمیم دارد که اوراق قرضه دولتی ژاپن (JGB) را بدون تعیین حدود مشخص خریداری کند. این بانک خرید اوراق قرضه 10 ساله را با نرخ 0.25 % در هر روز کاری از طریق عملیات در بازار اوراق قرضه با درآمد ثابت در دستور کار دارد.

بانک مرکزی ژاپن، عزم خود را برای حمایت از اقتصاد جزم کرده است و گمانه‌زنی‌های بازار مبنی بر لزوم تحمل فشارهای صعودی بر بازده اوراق قرضه دولتی به منظور تضعیف ارزش ین را از بین برده است.

هاروکیدو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن، در کنفرانس مطبوعاتی از نگرانی‌هایی که پیرامون سرعت بالای تضعیف ین ژاپن وجود دارد؛ سخن گفت. البته تأکید کرد که بازار فارکس، اصول اساسی اقتصاد را منعکس می‌کند و ین ضعیف به‌طور کلی به نفع اقتصاد ژاپن خواهد بود.

بانک مرکزی ژاپن

نرخ بهره بانک ژاپن / هدف بازده اوراق قرضه 10 ساله: 0.1 - / 0.0

 

وضعیت تورم

کورودا در مورد تورم اذعان داشت که هرچند چشم‌انداز شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) تا حدود 2 % بازبینی شده است ولی این افزایش تورم، به دلیل عوامل فشار موقت هزینه‌ها پایدار نخواهد ماند. انتظار می‌رود که شاخص هزینه مصرف‌کننده در ماه آوریل از 2 % فراتر رود و دلیل عمده آن، کاهش یک‌باره قبض مخابرات در سال گذشته است. از آنجا که بانک ژاپن در پی افزایش مداوم قیمت‌ها است، بالا رفتن CPI از 2 % تا مدتی از سوی این بانک مرکزی بی‌اهمیت جلوه داده می‌شود.

 از دیدگاه تحلیلگران مجموعه ING، تلاش‌های بانک مرکزی ژاپن برای تثبیت بازده اوراق قرضه دولتی روی 0 %، فشار بیشتری به ارزش ین وارد می‎کند و موجب کاهش ارزش این ارز می‌شود. با کاهش ارزش ین، هزینه زندگی بالاتر می‌رود. البته بانک مرکزی ژاپن به‌خوبی می‌داند که افزایش بازده اوراق قرضه، هزینه‌های بیشتری برای اقتصاد به‌همراه دارد.

گزارش چشم‌انداز این بانک نشان می‌دهد که انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده (به‌استثنای مواد غذایی) در سال مالی 2022، تا 1.9 % افزایش یابد ولی در سال‌های مالی 2023 و 2024، به 1.1 % کاهش یابد. اکنون که تورم کمتر از مقدار موردنظر بانک ژاپن (2.0 %) است، بانک ژاپن تا مدت‌ها به سیاست تسهیلی خود ادامه خواهد داد.

رشد چشم‌انداز کوتاه‌مدت

تحلیلگران مجموعه ING بر این باور هستند که اقتصاد ژاپن پس از انقباضی که در فصل نخست سال جاری داشت، به آرامی بهبود می‌یابد؛ زیرا دولت این کشور به کاهش محدودیت‌های اجتماعی ادامه می‌دهد. اطلاعات فعالیت ماهانه که اخیراً منتشر شد، از این دیدگاه حمایت می‌کند. تولید صنعتی در ماه مارس به 0.3 % کاهش یافت. این در حالی است که در ماه فوریه، 2.0 % اعلام شده بود. یکی از دلایل این کاهش تولید اقتصادی، زلزله‌ای بود که موجب تعطیلی کارخانجات شد.

البته خرده فروشی به 2.0 % بازگشت (در ماه فوریه منفی 0.8 % گزارش شد) و بازگشایی اقتصاد هم روی این ماجرا تأثیر زیادی داشت. بهبود مصرف داخلی و فعالیت‌های خدماتی، باعث رشد اقتصادی در فصل جاری میلادی خواهد شد.

کورودا؛ عامل تضعیف مجدد ین

پیش از نشست اخیر بانک مرکزی ژاپن، بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کردند که این بانک، بازده اوراق قرضه دولتی را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که بتواند جلوی کاهش ارزش ین را بگیرد. بانک مرکزی ژاپن، نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله دولتی را روی 0 % حفظ کرد و نظم جدیدی به خرید اوراق قرضه بخشید. اظهارات اخیر کورودا، کاملاً به زیان ین بود؛ مثلاً اذعان داشت که به‌طور کلی ین ضعیف، به نفع اقتصاد ژاپن است. این اظهارات نشان می‌دهد که بانک ژاپن هنوز تصمیم ندارد که برای تقویت ارزش ین، مداخله کند.

سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی ژاپن، شرایط منفی شوک تجاری ژاپن در مورد افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو کماکان وجود دارد و باعث حمایت از جفت ارز USDJPY می‌شود. تصور تحلیلگران مجموعه ING این است که جفت ارز USDJPY به ناحیه 135 نزدیک شود. در حال حاضر این جفت ارز به 130 نزدیک شده است و به نظر می‌رسد که دلار در سه تا شش ماه آینده، تقویت خواهد شد و احتمالاً جفت ارز موردنظر نرخ 135 را هم به خود خواهد دید. تجربه خواهد کرد.

گزارش چشم‌انداز بانک مرکزی ژاپن، حاکی از افزایش موقت تورم در سال مالی 2022 است

 

برگرفته از سایت https://think.ing.com/

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.