سیاست بانک مرکزی اروپا جهت کاهش نرخ تورم

0 نظر 09 تیر 1401 زمان مطالعه : دقیقه

کاهش نرخ تورم

«رابرت هولزمن» یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا، به‌تازگی اعلام کرد که پس از برنامه‌ریزی برای دو افزایش نرخ بهره در ماه‌های جولای و سپتامبر، فضا و فرصت کافی برای افزایش نرخ بهره به‌منظور کاهش نرخ تورم کنونی وجود دارد.

تمام نگاه‌ها به نشست حیاتی و ویژه بانک مرکزی اروپا در ماه جولای دوخته شده است. بانک مرکزی منطقه یورو اعلام کرده است که قصد دارد برای نخستین بار در یازده سال اخیر، نرخ بهره را افزایش دهد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند که بدانند آیا تیم «کریستین لاگارد» رئیس کنونی بانک مرکزی اروپا، می‌توانند سیاست پولی را در میان‌مدت، منقبض‌تر کنند یا خیر؟

بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که می‌خواهد در ماه سپتامبر، یک بار دیگر نرخ  بهره را افزایش دهد. در حال حاضر تحلیلگران در مورد ماه‌های بعد از سپتامبر دچار شک و تردید هستند و نمی‌دانند که آیا در ماه‌های بعدی نیز نرخ  بهره افزایش خواهد یافت یا اینکه تصمیم‌های دیگری اتخاذ خواهد شد. با توجه به اینکه چشم‌اندازهای اقتصادی منطقه اروپا هر روز تیره‌تر می‌شود، افزایش نرخ بهره می‌تواند به کاهش بیشتر رشد اقتصادی منتهی شود.

رابرت هولزمن که ریاست بانک مرکزی اتریش (Bank Austria) را  برعهده دارد، به‌تازگی در مورد دوران پس از سپتامبر گفت: «ما باید مسیر آینده توسعه اقتصادی را ارزیابی کنیم تا ببینیم تورم در چه وضعیتی قرار دارد. همچنین باید ببینیم که آیا فضا و فرصت کافی برای افزایش 0.25 و 0.5 درصدی نرخ بهره وجود دارد و تا چه اندازه می‎توان نرخ  بهره را افزایش داد.»

 

کاهش نرخ تورم

 

مدیریت چشم‌انداز اقتصادی

اکنون بانک مرکزی اروپا باید به نوعی سطح تاریخی تورم و مسئله بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی را مدیریت کند. پیش‌بینی بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن این است که امسال، منطقه یورو بتواند رشد اقتصادی 2.8 درصدی را تجربه کند ولی یک‌سری نگرانی‌هایی نیز در مورد محقق نشدن این چشم‌انداز وجود دارد. به‌عنوان مثال جنگ در اوکراین می‌تواند فشار اقتصادی مداوم و مستمری را بر اتحادیه اروپا وارد کند.

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، اخیراً تأکید کرد که این بانک باید بتواند دو ریسک بزرگ و خطیر را مدیریت کند. او گفت: «از یک سو، بانک مرکزی اروپا باید نیروهایی که تورم را بالاتر از حد انتظار نگه می‌دارد، کنترل کند و از سوی دیگر با مسئله کاهش رشد اقتصادی روبرو هستیم که می‌تواند به کاهش فشارهای تورمی منتهی شود.»

به عقیده رابرت هولزمن، نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از به اوج رسیدن تورم در حوالی پاییز است.» پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که رشد قیمت مصرف‌کننده از امسال تا سال آینده، کاهش می‌یابد و در سال 2023، تورم از 6.8 به سمت 3.5 % حرکت می‌کند. البته این برآوردها با کوهی از شک و تردید و عدم‌قطعیت همراه است؛ زیرا آینده جنگ اوکراین را نمی‌توان به روشنی پیش‌بینی کرد. از طرفی بحران انرژی سرعت گرفته است و کمبود تأمین و عرضه مواد غذایی هم هزینه زندگی را بالا می‌برد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران از ریسک‌های بخش بخش شدن در منطقه یورو نیز نگران هستند.

 

مدیریت چشم‌انداز اقتصادی

 

اهداف کنونی

بانک مرکزی موردبحث در اوایل ژوئن، یک نشست اضطراری داشت تا اعضای این بانک بتوانند به افزایش هزینه‌های استقراض برای کشورهای اروپایی پیرامونی مثل ایتالیا بپردازند. بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که می‌خواهد ابزار جدیدی برای پرداختن به این ریسک‌ها ایجاد کند. بازارها منتظر هستند که ببینند این ابزار جدید از چه زمانی به کار گرفته می‌شود و تا کجا پیش خواهد رفت.

از آنجا که بانک مرکزی اروپا، اهداف خود را برای افزایش نرخ بهره در ماه جولای و سپتامبر اعلام کرده است، شاهد تغییر در سیاست‌های این بانک هستیم و سرمایه‌گذاران با این پرسش روبرو هستند که آیا کشورهای دارای بدهی بالا مثل ایتالیا و یونان، به‌دلیل هزینه‌های استقراض خود با مشکل روبرو خواهند شد یا خیر؟ ابزار آتی بانک مرکزی اروپا برای پرداختن به این مسائل ایجاد می‌شود و از این جهت جایی برای نگرانی در مورد بدهی کشورهای مذکور وجود ندارد. این ابزار قطعاً جانب احتیاط را رعایت می‌کند و شاهد بخش بخش شدن بازار نخواهیم بود. البته هنوز تصمیم قطعی در مورد این  ابزار اتخاذ نشده است.

برگرفته از http://cwg.li/Fb0v8

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.