تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش مجدد نرخ بهره

0 نظر 28 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

نرخ بهره 

فدرال رزرو پس از 22 سال، در ماه می سال جاری تصمیم گرفت نرخ بهره را 0.5 % افزایش دهد. اکنون فدرال رزرو تصمیم گرفته است که پس از سال 1994، اولین بار نرخ بهره را 0.75 % افزایش دهد؛ زیرا بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند که با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، فشارهای تورمی را  با قدرت بیشتری کاهش دهند. 
انتشار گزارش تورم در ماه می و جهش انتظارات تورمی بلندمدت که از سوی دانشگاه میشیگان منتشر می‌شود، موجب شد که احتمال افزایش نرخ  بهره بیش از 0.5 % تقویت شود. تنها «استر جورج» رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی، تمایل داشت که نرخ بهره 0.5% افزایش یابد. برنامه‌های انقباض کمی فدرال رزرو، بدون تغییر باقی ماند.
تحلیل‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که فدرال رزرو می‌خواهد در چند ماه آینده نیز، سیاست‌های انقباضی خود را با همین سرعت پیش ببرد. نمودار نقطه‌ای (دات پلات) برآوردهای فردی، پیش‌بینی می‌کند که نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال جاری میلادی 3.4 % می‌رسد. این در حالی است که در ماه مارس پیش‌بینی می‌شد که تورم تا پایان سال به 1.9 % می‌رسد. 

 

بازه نرخ بهره هدف فدرال رزرو 1.5 تا 1.75 %

کاهش تورم

انتظار می‌رود که نرخ  بهره تا پایان سال 2023 به 3.8 % برسد (قبلاً پیش‌بینی‌ها عدد 2.8 % را نشان می‌داد). طبق نمودار زیر، نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال 2024 به 3.4 % می‌رسد (قبلاً 2.8 % پیش‌بینی می‌شد). در بلندمدت نرخ بهره به 2.5 % خواهد رسید (پیش از این 2.4 % بیان می‌شد.) حتی آن دسته از اعضای فدرال رزرو که کمتر طرفدار سیاست‌های انقباضی هستند، می‌گویند که نرخ بهره تا پایان سال جاری به بالای 3 % می‌رسد. بیانیه فدرال رزرو نشان می‌دهد که این بانک مرکزی برای کاهش تورم به سطح هدف 2 %، تعهد بالایی دارد و ریسک‌های تورمی را  با دقت زیر نظر دارد.

نمودار نقطه‌ای (دات پلات) پیش‌بینی‌های فردی برای نرخ بهره فدرال رزرو (درصد) 

نقطه خاکستری: پیش‌بینی نرخ بهره در ماه ژوئن توسط اعضای FOMC
نقطه نارنجی: میانگین پیش‌بینی ژوئن توسط اعضای FOMC
پیکان کوچک آبی رنگ: انتظارات بازار

البته افزایش شدید و سریع نرخ بهره، یک‌سری هزینه اقتصادی هم به‌همراه دارد. به‌عنوان مثال فدرال رزرو پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم سال 22 به 1.7 % برسد. این عدد پیش از این 2.8 % پیش‌بینی می‌شد. فدرال رزرو در پیش‌بینی خود از تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم سال 2023 هم تجدید نظر کرد و آن را  از 2.2 % به 1.7 % کاهش داد.
با توجه به این آمار و ارقام، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025، نرخ تورم به منطقه هدف 2 % نرسد و انتظار می‌رود که نرخ تورم سالانه در فصل چهارم سال 2023، به 2.3 % برسد.

پیش‌بینی ماه جولای

تحلیلگران مجموعه ING بر این باور هستند که ریسک‌ها برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، صعودی است. برای کاهش سریع تورم، به ظرفیت سمت عرضه در اقتصاد نیاز داریم تا عرضه و تقاضا به یک تعادل و توازن برسند. در حال حاضر با وجود مشکلات ژئوپلیتیکی، اقدامات مهار کووید در آسیا و کمبود نیروی کار در آمریکا، بعید است که به این زودی به هدف مذکور برسیم. در نتیجه کاهش تورم خیلی سخت اتفاق میفتد و به‌همین دلیل فدرال رزرو وظیفه دارد که با افزایش نرخ بهره، تقاضا را تضعیف کند.

روند افزایش نرخ بهره و سرعت سیاست‌های انقباضی در چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو 

تحلیلگران مجموعه ING انتظار دارند که در ماه‌های سپتامبر و نوامبر، نرخ بهره 0.5 % و در ماه دسامبر، 0.25 % افزایش یابد. این نزدیک به همان چیزی است که بازار پیشخور کرده است و بالاترین سرعت اجرای سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو از سال 1988 تاکنون به حساب می‌آید. برنامه‌های انقباض کمّی این بانک مرکزی می‌تواند مکمل خوبی برای این اقدامات باشد. بهترین حدس تحلیلگران مجموعه ING این است که تورم می‌تواند از اواخر فصل نخست سال 2023 تا فصل دوم همان سال، به سرعت کاهش یابد.

برگرفته از سایت https://think.ing.com/

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.