اقدامات فدرال رزرو برای کنترل تورم آمریکا

0 نظر 25 تیر 1401 زمان مطالعه : دقیقه

سریع‌ترین نرخ تورم آمریکا از نوامبر 1981 تاکنون: 9.1 درصد

تورم آمریکا؛ در آستانه 10 درصد

تورم هدلاین آمریکا (Headline) در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل خود 1.3 درصد افزایش یافت و به 9.1 درصد (سالانه) رسید. تورم پایه نیز با 0.7 درصد رشد در این ماهنسبت به ماه قبل 0.7 به 5.9 درصد (سالانه) رسید. هر دو تورم 0.2 درصد از میزان پیش‌بینی‌شده فراتر رفته است. با توجه به گزارش شغلی قدرتمند ماه ژوئن باید منتظر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در نشست 27 ژوئیه باشیم.

در حال حاضر شاهد سریع‌ترین نرخ  افزایش تورم هدلاین از نوامبر 1981 تاکنون هستیم. برخی تصور می‌کنند که این تورم به‌زودی نرخ 10 درصد را نیز پشت‌سر خواهد گذاشت. 

نرخ تورم سالانه ایالات متحده (درصد سالانه)

خط طوسی: تورم هدلاین     

خط نارنجی: نرخ تورم به جز مواد غذایی و انرژی

کاهش یافتن تورم پایه از 6% به 5.9 درصد، در کاهش فشار وارده بر فدرال رزرو موثر نبوده است و در نتیجه این بانک مرکزی نمی‌تواند به این واسطه اقدامات بیشتری برای کاهش تورم انجام دهد. قیمت موادغذایی، نسبت به ماه قبل 1 درصد افزایش یافت (رشد سالانه آن به 10 درصد رسید) و بنزین نسبت به ماه قبل 11.2 درصد رشد کرد (رشد سالانه بنزین 59.9 درصد بود). قیمت مسکن که بزرگ‌ترین مولفه شاخص بهای مصرف‌کننده به شمار می‌روداز نظر وزنی، 32 درصد از این شاخص را به خود اختصاص می‌دهد)، نسبت به ماه قبل 0.6 درصد رشد داشته است.

پوشاک و خودروهای کارکرده نیز نسبت به ماه قبل به‌تریتب 0.8% و 1.6% رشد را تجربه کرده‌اند. برخی تصور می‌کردند که قیمت خودرو اندکی کاهش می‌یابد. با افت تنها مولفه شاخص قیمت مصرف‌کننده، اجاره بهای هواپیما 1.8 درصد کاهش یافت. لازم به ذکر است این کاهش مبلغ پس از افزایش 2 رقمی برای سه ماه متوالی اتفاق افتاده است.

بسیاری امیدوار هستند که نقطه اوج تورم هدلاین را پشت‌سر گذاشته باشیم؛ چرا که قیمت بنزین نیز نسبت به ماه ژوئن، 5 درصد افت داشته است. البته ممکن است یک شوک عرضه دیگر به وجود آید و باعث افزایش مجدد قیمت گردد. با توجه به فشار صعودی مداوم روی قیمت موادغذایی و مدت‌زمان لازم برای تاثیر افزایش قیمت مسکن شاخص قیمت مصرف‌کننده، کاهش تورم هدلاین قطعا به کندی صورت خواهد گرفت، کاهش تورم هدلاین، قطعاً به کندی صورت می‌گیرد.

 در حال حاضر یک تقاضای نهفته نیز در اقتصاد به چشم می‌خورد. این تقاضای نهفته خصوصاً در بخش‌های تفریح، مهمان‌نوازی و گردشگری دیده می‌شودو دلیل آن افرادی هستند که در حال آماده‌سازی خود برای خرج پس‌اندازهای انباشته‌شده خود هستند و تمایل دارند برای تفریح‌هایی که در دو سال گذشته تجربه نکرده‌اند، پول بیشتری بپردازند. از این رو تورم بخش خدمات در حال حاضر بسیار قوی به نظر می‌رسد.

تورم بخش خدمات آمریکا در حال پیشی گرفتن از تورم مربوط به کالاهاست

خط زرد: خدمات به جز مواد غذایی و انرژی

خط آبی: مواد غذایی

خط مشکی: شاخص قیمت مصرف کننده

خط نارنجی: کالاها به جز مواد غذایی و انرژی

خط طوسی: انرژی

تقاضا کماکان از ظرفیت عرضه در اقتصاد بیشتر است

برای کاهش سریع و چشمگیر تورم، باید تقاضا با ظرفیت عرضه در اقتصاد هماهنگ شود. در حالت ایده‌آل این هماهنگی باید از کانال عرضه صورت گیرد. اولین اتفاقی که می‌تواند عرضه‌وتقاضا را هماهنگ کند، کاهش ریسک ژئوپلیتیکی است؛ زیرا باعث کاهش قیمت انرژی می‌شود. دومین راهکار برای رفع مشکل ناهماهنگی عرضه‌وتقاضا، تسهیل زنجیره‌های تأمین برای بهبود جریان واردات و کاهش قیمت‌ها است.

سومین راهکار، افزایش مداوم نیروی کار است که باعثپر شدن موقعیت‌های شغلی خالی و کاهش هزینه نیروی کار می‌شود. البته مشکلات مذکور به‌زودی رفع نخواهد شد؛ به همین دلیل است که فدرال رزرو اندیشه گذرا و موقتی بودن تورم را کنار گذاشته است.

نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال جاری به 3.5 تا 3.75 درصد می‌رسد

در حال حاضر فدرال رزرو می‌داند که باید با افزایش نرخ بهره، تورم فزاینده کنونی را کنترل کند. افزایش نرخ بهره می‌تواند به هماهنگی بیشتر میزان عرضه‌وتقاضا کمک کند. البته فدرال رزرو در زمینه افزایش نرخ بهره بسیار دیر دست به کار شد و به همین خاطر اکنون باید نرخ بهره را با سرعت بیشتری افزایش دهد و ترس از رکود اقتصادی به وضوح به چشم می‌خورد.

فدرال رزرو پذیرفته است که رشد اقتصادی ضعیف‌تر،  بهایی است که باید برای کنترل تورم بپردازد. انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست ماه جولای 0.75 درصد، در نشست‌های سپتامبر و نوامبر 0.5% و در ماه دسامیر 0.25 درصد افزایش دهد. با این تفاصیل، محدوده نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال جاری به 3.5 تا 3.75 درصد می‌رسد.

برگرفته از http://cwg.li/4Iqu5

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.