هشدار مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول از آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی

0 نظر 30 فروردین 1401 زمان مطالعه : دقیقه

رشد اقتصاد جهانی

صندوق بین‌المللی پول تصمیم دارد در پیش‌بینی‌هایی که در مورد رشد اقتصاد جهانی در سال‌های 2022 و 2023 کرده بود؛ تجدید نظر کند و ارقامی را که برای رشد اقتصاد این کشورها در نظر داشت، کاهش دهد. دلیل تصمیم اخیر صندوق بین‌المللی پول (IMF) این است که نبرد روسیه در اوکراین باعث افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی می‌شود و فشار را بر اقتصادهای آسیب‌پذیر و شکننده افزایش می‌دهد. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که جهان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد.

این مجموعه تصمیم گرفته است که پیش‌بینی‌های خود را برای رشد 143 اقتصاد که 86 درصد تولید جهانی را بر عهده دارند، کاهش دهد. لازم به ذکر است که در پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول اکثر کشورها، رشد مثبت خود را حفظ خواهند کرد. قرار است که پیش‌بینی‌های جدید این مجموعه در نشست بانک جهانی در فصل بهار و گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول در هفته پیش‌رو منتشر شود.

خانم جورجیوا اظهار داشت که حمله روسیه به اوکراین، شوک‌ زیادی به سراسر جهان وارد می‌کند و باعث می‌شود کشورهایی که هنوز در تلاش هستند که اقتصاد خود را از آسیب‌های دوران همه‌گیری کووید-19 بهبود بخشند، با شکست دیگری روبرو شوند. قطعاً این شکست‌، اقتصادها را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.

پیامدهای اقتصادی جنگ اوکراین

خانم جورجیوا در اظهارات اخیر خود به موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی اعلام کرد: «ریشه اصلی مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم، جنگ است و این جنگ است که باید پایان یابد. اگر بخواهیم از منظر اقتصادی بنگریم، رشد اقتصادی کاهش و تورم، افزایش یافته است. از لحاظ انسانی، درآمد افراد کمتر و سختی‌ها و مشکلات بیشتر شده است.»

وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت که این تحریم‌ها نشان می‌دهد نظم جهانی به شدت تحت‌تأثیر جنگ قرار گرفته است. وی هشدار داد که اصلی‌ترین تهدید جدید، تقسیم و تکه‌تکه شدن اقتصاد جهانی به بلوک‌های ژئوپلیتیکی مختلف با استانداردهای تجاری و فناوری، سیستم‌های پرداخت و ارزهای ذخیره متفاوت است.

خانم جورجیوا اعلام کرد که جنگ روسیه و بحران اوکراین، وضعیت ناامنی غذایی را در جهان بدتر می‌کند و با توجه به اختلال در تأمین و عرضه کود و غلات، روسیه و بلاروس باعث افزایش قیمت مواد غذایی می‌شوند و در این بین، سخت‌ترین ضربه را ضعیف‌ترین کشورها می‌بینند.

وی اظهار داشت که در صورت عدم وجود اقدام فوری و هماهنگ برای بهبود وضعیت عرضه و تقویت ذخایر مواد غذایی، بسیاری از کشورها با گرسنگی، فقر و ناآرامی‌ها و آشوب‌های اجتماعی بیشتری روبرو می‌شوند. همچنین برای افزایش تاب‌آوری بلندمدت، تنوع بخشیدن به تولید محصولات کشاورزی لازم است.

تغییر چشم‌انداز اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که  در حال حاضر تورم، یک خطر آشکار و بالفعل برای بسیاری از کشورهاست و خیلی طولانی‌تر از آنچه در گذشته انتظار می‌رفت، بالا باقی می‌ماند.

جورجیوا، محدوده هدف خاصی را برای رشد اقتصاد جهانی مشخص نکرد ولی پیش از این اعلام کرده بود که این محدوده، کمتر از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه (4.4 %) خواهد بود. زمانی که صندوق بین‌المللی پول رقم 4.4 % را اعلام کرد، پیش‌بینی خود را 0.5 % نسبت به قبل کاهش داده و دلیل این مسئله را اختلالات زنجیره تأمین به خاطر همه‌گیری اعلام کرده بود.

وی گفت: «از آن زمان تاکنون، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی خیلی بدتر شده که دلیل اصلی آن جنگ و پیامدهای آن است. تورم، انقباض مالی و قرنطینه‌های گسترده و مکرر در چین، باعث ایجاد گلوگاه‌های جدید در زنجیره تأمین جهانی می‌شود و روی فعالیت‌ها تأثیر می‌گذارد.»

 

تغییر چشم‌انداز پولی

 

تهدید تقسیم و تکه تکه شدن اقتصاد جهانی

کریستالینا جورجیوا هشدار داد که پس از جنگ جهانی دوم، تقسیم و تکه‌تکه شدن اقتصاد جهانی، بزرگ‌ترین تهدید برای نظم اقتصادی به حساب می‌آید.

اکنون نظم اقتصادی که پس از جنگ جهانی دوم، به رهبری آمریکا ایجاد شد و اکنون از سوی صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سایر موسساتی که در پایان این نبرد به وجود آمد، اداره می‎شود، به دلیل خطر تقسیم و تکه تکه شدن اقتصاد جهانی تهدید می‌شود.

او گفت: «این تغییرات بزرگ، هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت. زنجیره‌های تأمین، پژوهش، توسعه و شبکه‌های تولید از بین خواهد رفت و نیاز به بازسازی خواهد داشت. کشورهای فقیر و انسان‌های ضعیف، بار این نابسامانی‌ها را  به دوش خواهند کشید.»

وی اظهار داشت که این تغییرات، توانایی همکاری جهانی برای حل‌وفصل نبرد اوکراین و بحران کووید-19 را با اختلال مواجه می‌کند و تهدیدی برای همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و سایر چالش‌های موجود به حساب می‌آید.» وی خواستار ادامه اعتقاد به اقدام هماهنگ برای رسیدگی به مشکلات و مسائل مشترکی همچون تغییرات اقلیمی و تغییرات سریع در حوزه فناوری شد.

وی افزود: «درست است که در شرایط کنونی، همکاری و اقدام مشترک، دشوار و مسائل پیچیده است ولی پیچیدگی به‌معنای غیرممکن نیست. ما باید به خاطر داشته باشیم که انزوا و تکه‌تکه شدن اقتصاد، راهکار نهایی نیست.» همکاری مشترک و ادغام اقتصاد جهانی پس از پایان جنگ سرد، موجب سه برابر شدن اندازه اقتصاد جهانی و کاهش شدید فقر برای حدود 1.3 میلیارد نفر شده است.»

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز به‌تازگی در مورد این مسائل ابراز نگرانی کرد. وی هشدار داد که احتمال دو قطبی شدن اقتصاد جهانی وجود دارد که یک قطب، آمریکا و متحدان دموکراتیک هستند و قطب دیگر متعلق به چین و سایر اقتصادهای تحت رهبری این کشور خواهد بود.

برگرفته از http://cwg.li/RLgzq

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.