تحریم‌ نفتی روسیه باعث رکود اقتصادی جهان خواهد شد؟

0 نظر 07 فروردین 1401 زمان مطالعه : دقیقه

 

تحریم نفتی روسیه

لوتز کیلیان و مایکل دی. پلانت، دو پژوهشگر فدرال رزرو دالاس در گزارشی تحت عنوان «شوک نفتی روسیه در سال 2022» اعلام کردند: «در صورتی که قرار باشد تحریم‌ نفتی روسیه ادامه پیدا کند و نفت و گاز طبیعی این کشور را تا پایان سال 2022 از بازارهای بین‌المللی دور نگه دارد، رکود جهانی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»

این پژوهشگران بر این باور هستند که تحریم‌های غرب علیه روسیه، موجب می‌شود روزانه حدود 3 میلیون بشکه نفت (3 درصد تولید جهانی) از بازار حذف شود و یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای عرضه از دهه 1970 میلادی تاکنون رقم بخورد.

پیامد تحریم‌های روسیه

در سال 1973، تحریم نفتی اوپک علیه آمریکا به‌دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ یوم کیپور (جنگ اعراب و اسرائیل)، قیمت انرژی را به بالاترین حد رساند و آمریکایی‌ها را مجبور ساخت که در صف‌های طولانی پمپ بنزین بمانند و اقتصاد آمریکا را وارد یک رکود دو ساله نمود.

تا اینجای کار تحریم‌های روسیه موجب نشده است که قیمت انرژی، مشابه سال 1973 افزایش یابد. اقتصاددانان فدرال رزرو دالاس می‌گویند هرچه زمان تحریم‌ها طولانی‌تر و حلقه صادرات انرژی روسیه تنگ‌تر شود، احتمال افزایش قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

استدلال برخی از تحلیلگران این است که احتمالاً روسیه، بازار دیگری برای خود پیدا می‌کند؛ چون همه کشورها از تحریم‌هایی که علیه مسکو اعمال شده است، حمایت نمی‌کنند. البته قطعاً ظرفیت بازار آینده روسیه، خیلی محدود خواهد بود. به‌عنوان مثال می‌توان به چین اشاره کرد؛ البته ظرفیت خط لوله چین و روسیه برای افزایش خرید نفت، کافی نیست و از طرفی پکن، نمی‌تواند نفتکش‌های کافی برای افزایش شدید واردات نفت از مسکو آماده کند.

همراهان روسیه پس از تحریم

یکی دیگر از کشورهایی که ممکن است با روسیه همکاری کند، هند است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هند می‌خواهد خرید نفت از روسیه را افزایش دهد. البته هند اعلام کرده است که نفت روسیه را با تخفیف خریداری خواهد کرد.

گزارش فدرال رزرو دالاس نشان می‌دهد که کشورهای عرب تولیدکننده عمده نفت هم تمایل چندانی برای پر کردن شکاف حاصل از تحریم نفت روسیه در بازار ندارند؛ چون روابط آن‌ها روز‌به‌روز با مسکو بهتر و نزدیک‌تر می‌شود. اگر کمبود عرضه نفت روسیه مهار نشود، قیمت نفت به‌میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و قطعاً تا زمانی که مازاد تقاضا از بین نرود، قیمت‌ها بالا باقی می‌ماند. ممکن است بازه زمانی بالا بودن قیمت نفت، طولانی شود.»

 

 

مشکل فقط کمبود عرضه نفت نیست، روسیه و اوکراین به‌تنهایی 30 درصد از صادرات گندم و بخش عمده‌ای از تولید کود جهان را بر عهده دارند. ممکن است در سال 2022 و سال‌های آتی تولید گندم و کود هم کاهش یابد و قیمت مواد غذایی را افزایش دهد. از طرفی، قیمت مواد خام و فلزات روسیه هم رشد خواهد کرد که نتیجه این اتفاقات رکود اقتصاد آمریکا و جهان خواهد بود.

برگرفته از http://cwg.li/vjhLb

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.