افزایش نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس

0 نظر 30 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

بانک مرکزی سوئیس

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی سوئیس در ماه ژوئن هیچ تغییری در نرخ بهره خود نمی‌دهد ولی این بانک با افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره، همه را شگفت‌زده کرد و با این کار، نرخ بهره را از 0.75% - به 0.25 % - رساند. گفته می‌شود که این افزایش نرخ بهره با هدف مقابله با فشارهای تورمی صورت گرفته است؛ زیر تورم کشور سوئیس در ماه می به 2.9 % رسید که بالاترین سطح تورم از تابستان سال 2008 تاکنون به حساب می‌آید. محدوده تورم بانک مرکزی سوئیس بین 0 تا 2 % اعلام شده است. این بانک سال‌ها با تورم منفی مبارزه کرد اما اکنون تورم بسیار افزایش یافته و به همین دلیل بانک سوئیس تصمیم گرفته است که خیلی سریع برای مهار تورم اقدام کند.
این تغییر سریع در سیاست پولی را می‌توان با وضعیت بازار تبادلات ارزی توجیه کرد. سال‌های سال بانک مرکزی سوئیس بر این باور بود که ارزش فرانک سوئیس خیلی بالاست و همین باعث کاهش تورم می‌شد اما اکنون دیگر چنین باوری ندارد. بانک مرکزی مورد بحث، قبل از بانک مرکزی اروپا اقدام به افزایش نرخ بهره کرد تا نشان دهد که دیگر با بالا رفتن ارزش فرانک مشکلی ندارد.
این سیاست قابل‌قبول است؛ زیرا افزایش ارزش فرانک سوئیس باعث می‌شود که تورم در سوئیس، معتدل‌تر از کشورهای همسایه این کشور باقی بماند و به‌خاطر این تفاوت، تورم بین سوئیس و کشورهای همسایه، ارزش فرانک واقعاً افت نخواهد کرد. البته توماس جوردن، رئیس بانک ملی سوئیس خاطرنشان کرد که این بانک آماده است که در صورت لزوم، در بازار ارز مداخله کند و این کار را از طریق خرید ارز (بانک ملی سوئیس، سال‌ها این کار را انجام داده است) یا فروش آن در صورت تضعیف بیش از حد فرانک انجام می‌دهد.

 

بانک مرکزی سوییس

 

ابتکار عمل سوئیس

از نظر تحلیلگران مجموعه ING، اقدام بانک ملی سوئیس در راستای افزایش نرخ  بهره به این دلیل بود که این بانک می‌خواست ابتکار عمل را به دست گیرد. بانک مرکزی اروپا به‌تازگی اعلام کرد که در ماه جولای، نرخ  بهره  را 0.25 % و در ماه سپتامبر 0.25 تا 0.5 % افزایش می‌دهد. بانک مرکزی سوئیس تصمیم گرفت که خود ابتدا نرخ بهره را 0.25 % افزایش دهد تا با داشتن ابتکار عمل، رهبر افزایش نرخ بهره در اروپا باشد.
افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی سوئیس در مقطع کنونی، باعث می‌شود که این بانک در آینده مجبور نباشد که نرخ بهره را با عجله افزایش دهد و در نتیجه می‌تواند در مورد تصمیمی که می‌خواهد در نشست سپتامبر خود بگیرد، صبر و حوصله و تأمل بیشتری به خرج دهد.
بانک مرکزی سوئیس، تورم این کشور در کل سال 2022 را 2.8 % پیش‌بینی کرده است. بانک مذکور پیش‌بینی کرده است که تورم این کشور در سال 2023، 1.9 % و در سال 2024، 1.6 % خواهد بود. با توجه به این آمار و ارقام، مقامات بانک مرکزی سوئیس بر این باور هستند که فشارهای تورمی ادامه خواهد داشت و تورم در سال‌های 2023 و 2024، به زیر 2 % افت می‌کند.
این بانک به‌خوبی می‌داند که احتمال افزایش بیشتر نرخ  بهره در آینده وجود دارد و حتی ممکن است ضروری باشد. تحلیلگران مجموعه ING بر این باور هستند که با توجه به پیش‌بینی‌های تورمی و شرایط اقتصادی، امسال شاهد یک افزایش 0.25 درصدی دیگر در نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس خواهیم بود ولی بعید است که بانک موردبحث بخواهد نرخ بهره را بیش از این بالا ببرد. 
از نظر ما، زمانی که نرخ بهره به 0 %  برسد، هرگونه افزایش بیشتر در نرخ بهره، به سال 2023 موکول خواهد شد. بانک مرکزی اروپا حتماً در زمینه افزایش نرخ  بهره، از بانک مرکزی سوئیس پیشی می‌گیرد.

تغییر نگرش نسبت به فرانک سوئیس

بیانیه اخیر بانک مرکزی سوئیس، حکایت از یک تغییر عمیق در نگرش این بانک نسبت به فرانک دارد. در یک دهه اخیر، این بانک مرکزی با تمام توان با تورم منفی مبارزه کرد و کوشید با قدرت گرفتن فرانک مقابله کند. این بانک بر این باور بود که فرانک بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده و به‌همین واسطه بیش از 800 میلیارد فرانک برای مقابله با قدرت فرانک، جمع‌آوری کرده بود.
این در حالی است که اکنون، نظر این بانک مرکزی به‌طور کامل تغییر کرده است و در بیانیه اخیر خود هیچ صحبتی درباره نیاز به مداخله در بازار فارکس و ارزش بالای فرانک به میان نیاورد. این بانک اعلام کرد که برای حصول اطمینان از مناسب بودن شرایط پولی، حاضر است در صورت لزوم در بازار فارکس مداخله کند. این سخن بدین معنا است که بانک ملی سوئیس اکنون اقدام به فروش EURCHF می‌کند تا از رشد سالانه 4 درصدی فرانک مطمئن شود.  
اما این عدد 4 % از کجا می‌آید؟ بانک ملی سوئیس در اواخر ماه آوریل اعلام کرد که می‌خواهد فرانک را ثابت و در یک حالت پایدار نگه دارد و رشد 4 درصدی فرانک را رقم بزند؛ زیرا این رشد برای جبران تورم پایین سوئیس نسبت به شرکای تجاری آن نیاز است.

 

تغییر نگر نسبت به فرانک سوییس


اکنون انتظار می‌رود که بانک مرکزی سوئیس از ذخایر چشمگیر خود در فارکس برای کاهش ارزش جفت ارز EURCHF در 12 ماه آینده استفاده کند. از نظر تحلیلگران مجموعه ING این جفت ارز به‌سمت هدف 1 حرکت می‌کند. در صورتی که دلار نسبت به میزانی که تحلیلگران برآورد می‌کنند، قوی‌تر شود، احتمالاً هدف 1 از این هم کمتر خواهد شد؛ زیرا در آن صورت جفت ارز USDCHF رشد می‌کند و فرانک، در سطوحی پایین‌تر از سطح پیش‌بینی ما قرار می‌گیرد. در آن هنگام، بانک مرکزی سوئیس نیاز دارد که EURCHF افت بیشتری را تجربه کند تا بتواند USDCHF بالاتر را جبران کند.

برگرفته از http://cwg.li/kguiK

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.