اظهارات رئیس فدرال رزرو کلیوند درباره بازگشت تورم

0 نظر 01 تیر 1401 زمان مطالعه : دقیقه

بازگشت تورم

 لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند بر این باور است که ریسک‌های رکود به‌طور مداوم افزایش می‌یابد و به‌همین دلیل بازگشت تورم آمریکا به محدوده هدف 2 %، چند سال زمان می‌برد. البته او وقوع رکود اقتصادی را پیش‌بینی نمی‌کند و می‌گوید: «ریسک‌های مربوط به رکود اقتصادی در حال افزایش است. یکی از دلایل اصلی این مسئله آن است که سیاست پولی، دیر تغییر داده شد و مقامات می‌توانستند خیلی زودتر این کار را انجام دهند. در حال حاضر فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره تلاش می‌کند که تغییرات لازم را اعمال کند و مشکل این است که به‌صورت همزمان، فاکتورهای دیگر هم تغییر می‌کند.»
در حال حاضر رشد اقتصادی در حال کاهش است. مقامات فدرال رزرو تمایل دارند که میزان تقاضا کاهش یابد تا با میزان عرضه هماهنگ شود. سیاست‌های پولی می‌تواند روی این تقاضای بیش از حد، تأثیر بگذارد و آن را کاهش دهد ولی مدتی طول می‌کشد تا تقاضا و عرضه با هم به تعادل بهتر برسند.
مستر اعتقاد دارد: «رسیدن تورم به محدوده هدف 2 %، خیلی سریع و فوری اتفاق نمیفتد و به چند سال زمان نیاز دارد. البته تورم هم‌اکنون نیز روند کاهشی دارد.» جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده چندی پیش اذعان داشت که رشد اقتصادی، کاهش خواهد یافت ولی رکود اقتصادی، اجتناب‌ناپذیر و قطعی نیست. وی گفت: «انتظار و پیش‌بینی من این است که رشد اقتصادی افت خواهد کرد. اقتصاد با سرعت بالایی رشد کرده است؛ زیرا بازار کار در مسیر بهبود است و ما به مرحله اشتغال کامل رسیده‌ایم. اکنون می‌توانیم انتظار یک گذار به رشد اقتصادی ثابت و پایدار را داشته باشیم ولی اصلاً گمان نمی‌کنم که مسئله رکود، حتمی و اجتناب‌ ناپذیر باشد.»

 

بازگشت تورم

 

تغییرات نرخ بهره

اخیراً فدرال رزرو، نرخ  بهره را 0.75 % افزایش داد و این اتفاق از سال 1994 تاکنون بی‌سابقه بوده است. این کار، مسیر را برای سیاست‌های پولی انقباضی در کوتاه‌مدت هموار می‌کند. اکنون مقامات پیش‌بینی می‌کنند که نرخ  بهره در سال 2023 تا 3.8 % افزایش یابد و بخش زیادی از این افزایش نرخ بهره در سال جاری محقق خواهد شد. در حال حاضر نرخ بهره در بازه 1.5 تا 1.75 % قرار دارد.
چندی پیش، کریستوفر والر، عضو شورای حکام فدرال رزرو اظهار داشت که در نشست بعدی این بانک مرکزی در ماه جولای، از یک افزایش 0.75 درصدی دیگر در نرخ بهره حمایت می‌کند. البته این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که تورم آمریکا به‌اندازه کافی تعدیل نشده باشد. «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که هدف او این است که تورم را کاهش دهد و در عین حال بازار کار با همین قدرت و قوت باقی بماند و به فعالیت خود ادامه دهد. یلن معتقد است که چنین چیزی به مهارت و شانس نیاز دارد ولی غیرممکن نیست و شدنی است.
یلن باور دارد که در میزان مخارج مصرف‌کنندگان، نوسانات ماهانه وجود دارد و به‌طور کلی، این نوسانات، قوی و بالا باقی مانده است. البته او انتظار ندارد که این کاهش هزینه‌ها، باعث به وجود آمدن رکود شود.
وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت: «بدیهی است که اکثر مصرف‌کنندگان حتی خانوارهای کم‌درآمد، پس‌اندازهایی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد که با وجود تورم، مخارج خود را در سطوح قبل نگه دارند. از این رو، من بر این باور هستم که کاهش مخارج مصرف‌کنندگان باعث ایجاد یک رکود در ماه‌های پیش‌رو نخواهد شد.»
در حال حاضر بازار کار بسیار قدرتمند است و این قدرت به‌گونه‌ای است که برای هر شخص بیکار، به‌طور میانگین دو موقعیت شغلی وجود دارد. یلن بر این باور است (به‌طور کلی دولت بایدن چنین باوری دارد) که نبرد روسیه و اوکراین در افزایش تورم نقش دارد؛ زیرا به افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی کمک کرده است.
اختلال در زنجیره تأمین در اثر محدودیت‌هایی که در چین وجود دارد نیز به افزایش تورم در کشورهای جهان کمک کرده است. درست است که این فاکتورها به این زودی تغییر نمی‌کند ولی با این وضعیت، یلن اعتقاد دارد که تورم، کاهش خواهد یافت و از تب‌وتاب آن کاسته خواهد شد.
جنب یلن می‌گوید: «در ماه‌های پیش‌رو، به احتمال زیاد تورم روند نزولی به خود می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که در رابطه با تغییر و تحولات جهانی، شک و تردیدهای زیادی وجود دارد.»

 

تغییرات نرخ بهره

 

وضعیت اقتصادی 

سایر مقامات ارشد فدرال رزرو هم اعلام کردند که رکود، قطعی نیست؛ حتی اگر خیلی از اقتصاددانان و رهبران کسب‌و‌کار بر این باور باشند که سال 2023، سال وقوع رکود اقتصادی خواهد بود.
برایان دیس، مدیر شورای اقتصاد ملی ایالات متحده اظهار داشت: «موقعیت کنونی ایالات متحده در حوزه اقتصاد، یک گذار محسوب می‌شود و من به‌تازگی با مدیران عامل شرکت‌های مختلف در مورد اقتصاد صحبت کرده‌ام. آن‌ها دنبال راهی برای عبور از این گذار هستند.»
دیس اظهار داشت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، روی قانونی با کنگره کار می‌کند تا بتواند هزینه‌هایی مثل داروهای تجویزی و خدمات عمومی را کاهش دهد. وی افزود: «تأثیرگذارترین راهکاری که در حال حاضر می‌توانیم در پیش بگیریم، این است که با همکاری کنگره، قانونی را به تصویب برساند که هزینه مسائلی را که در اکنون خانواده‌ها با آن روبرو هستند، تا حد امکان کاهش دهیم.»
دیس اذعان داشت که کاخ سفید تمایل دارد این قانون شامل اصلاحات مالیاتی باشد تا از این طریق بتواند کسری بودجه خود را کاهش دهد و به همین واسطه با چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا همکاری می‌کند تا در هفته‌های پیش‌رو، تدابیر لازم را اعمال کند.
بایدن به دنبال کاهش قیمت بنزین است و مقامات ارشد دولت نیز به‌تازگی اعلام کردند که دولت دارد طرح حذف موقتی مالیات بنزین را بررسی می‌کند. یلن بر این باور است که این ایده، ارزش بررسی دارد و به همین دلیل بایدن تلاش می‌کند که این طرح را با همکاری کنگره، تصویب و اجرا کند. جنیفر گرنهولم، وزیر انرژی ایالات متحده هم این مسئله را تأیید کرد و اظهار داشت که دولت بایدن چنین هدفی در سر دارد.

برگرفته از http://cwg.li/g7M2N

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.