آیا جفت ارز USDJPY به 130 خواهد رسید؟

0 نظر 24 فروردین 1401 زمان مطالعه : دقیقه

رشد USDJPY

سرمایه‌گذاران به خرید دلار ادامه دادند و ارزش این ارز را به قوی‌ترین سطح در برابر ین ژاپن در بیش از شش سال اخیر رساندند. بزرگ‌ترین عامل کنونی رشد USDJPY، بازده اوراق قرضه آمریکاست که در 2 ماه گذشته در یک روند صعودی قرار داشته است. در حال حاضر بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری از مرز 2.7 % هم فراتر رفته است. این در حالی است که یک ماه قبل، نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله زیر 1.8 % بود.

سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند با تداوم بالا بودن قیمت‌ها، فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست آتی خود 0.5 % افزایش خواهد داد. این موضوع با سخنانی که هفته گذشته از رؤسای فدرال رزرو شنیدیم، مطابقت و سازگاری کامل دارد. با وجود این صحبت‌ها، انتظار می‌رود که دیدگاه‌های انقباضی فدرال رزرو تقویت شود.

گزارش‌های آتی تورم و هزینه‌های مصرف‌کننده نیز باید شرایط را برای تشدید سیاست‌های انقباضی، هموارتر کند. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بسیار داغ و خرده‌فروشی به‌وسیله قیمت‌های بالا، افزایش دستمزدها و شرایط قدرتمند بازار کار، حمایت می‌شود. سوال اصلی این است که جفت ارز USDJPY تا کجا افزایش خواهد یافت؟ نزدیک‌ترین سطح مقاومت، سقف ماه می (125.86) است؛ اما اگر گزارش‌های اقتصادی آمریکا، به میزان غافلگیرکننده‌ای صعودی باشد، ممکن است این جفت ارز به سقف ماه آوریل 2001 (126.85) و سپس 130 برسد.

علاوه بر این گزارش‌ها، سه نشست بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره را نیز در پیش داریم و انتظار می‌رود که در دو مورد از این جلسات، نرخ بهره افزایش یابد. نشست رزرو بانک نیوزیلند نیز به‌زودی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود طی این نشست، نرخ بهره را برای چهارمین بار 0.25% افزایش دهند. برخی از اقتصاددانان به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره چشم دوخته‌اند؛ اما با توجه به محدودیت‌های زنجیره تأمین، افزایش قیمت‌ها، قرنطینه در چین و کاهش رشد اقتصادی، به احتمال زیاد رزرو بانک نیوزیلند رویکرد محافظه‌کارانه‌تری در پیش خواهد گرفت. این بانک مرکزی قبلاً نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش داده بود. رزرو بانک نیوزیلند با این کار می‌تواند نحوه واکنش بازارها به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و حمله روسیه به اوکراین را مشاهده کند.

افزایش نرخ بهره بانک کانادا

از سوی دیگر انتظار می‌رود که بانک کانادا نرخ بهره را 0.50 درصد افزایش دهد. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، این دومین افزایش متوالی و بزرگ‌ترین افزایش نرخ بهره در طول یک ماه از سال 2000 تاکنون خواهد بود. بانک کانادا بر‌خلاف رزرو بانک نیوزیلند، تنها یک بار نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش داده و افزایش 0.5 درصدی، نرخ بهره را به 1 درصد می‌رساند. بازار قوی مسکن و کار، حتی بدون فشار افزایش قیمت‌ها، از عادی‌سازی سیاست‌ها پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه تورم به بالاترین حد در 30 سال گذشته رسیده است، بانک کانادا مطمئناً گام‌های بیشتری در زمینه سیاست‌های انقباضی برخواهد داشت. نرخ بهره تا پایان سال، به مرز 2.5 درصد نیز خواهد رسید.

بر خلاف رزرو بانک نیوزیلند و بانک کانادا، پیش‌بینی نمی‌شود که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش دهد. با وجود اینکه تورم بالا، منطقه یورو را نیز با مشکل روبرو کرده است، اما تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه، مشکلات زنجیره تأمین و شوک افزایش قیمت مواد‌غذایی و انرژی به مصرف‌کنندگان، رشد اقتصادی در این منطقه را با مشکل روبرو کرده است.

حتی اگر بانک مرکزی اروپا نتواند نرخ بهره را افزایش دهد، گام‌های دیگری هست که می‌تواند بردارد. مهم‌ترین گام، پرداخت به برنامه تسهیل کمّی در این منطقه است. قبلاً بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بود تا زمانی که خرید دارایی‌ها به پایان نرسد، نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. در حال حاضر این بانک مرکزی می‌تواند به‌سرعت به خرید دارایی‌ها پایان دهد. با به پایان رسیدن تسهیل کمّی، زمان افزایش نرخ بهره فرا می‌رسد.

انتظار ما این است که بانک مرکزی اروپا در سال جاری نرخ بهره را افزایش دهد؛ اما این امکان وجود دارد که این اتفاق تا اواخر فصل سوم یا اوایل فصل چهارم سال جاری میلادی رخ ندهد.

این موضوع اصلاً به نفع یورو نبوده و باعث افت این ارز در برابر بسیاری از ارزها می‌شود.

 با توجه به چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی در جهان، درگیری روسیه و اوکراین، استرس قیمت‌های بالاتر، مشکلات زنجیره تأمین و بحران کووید-19 در چین، پیش‌بینی می‌شود که ریسک‌پذیری وضعیت بدتری به خود بگیرد.

برگرفته از http://cwg.li/Bq7iI

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.