رکود آتی ایالات متحده؛ ملایم اما بلندمدت

0 نظر 15 تیر 1401 زمان مطالعه : دقیقه

رکود 

رکودهای مختلف، هرکدام به نوعی دردناک هستند. بسیاری از اقتصاددانان بر این باور هستند که به‌احتمال زیاد تا پایان سال آینده، اقتصاد ایالات متحده با رکود روبرو خواهد شد. رکود ایالات متحده ممکن است خیلی خفیف و ملایم باشد ولی به احتمال زیاد، برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت.

بسیاری از ناظران اعتقاد دارند که رکود آینده، خیلی ملایم‌تر از بحران مالی سال 2007 تا 2009 و رکودهای متوالی در دهه 1980 خواهد بود. دهه 1980 آخرین باری بود که تورم تا سطح کنونی خود افزایش یافت.

رکودهای ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم

رنگ مشکی: عمق (درصد کاهش در تولید ناخالص داخلی)

رنگ ارغوانی: مدت زمان (ماه)

درست است که رکود پیش‌رو، می‌تواند خفیف و ملایم باشد ولی احتمالاً بیش از انقباض‌های هشت ماهه 1990 تا 1991 و 2001 ادامه پیدا خواهد کرد. ادامه پیدا کردن رکود به این دلیل خواهد بود که فدرال رزرو تمرکز خود را روی کم کردن تورم می‌گذارد و فرصت نمی‌کند که رکود اقتصادی را معکوس نماید.

تضعیف اقتصاد

رابرت دنت، اقتصاددان ارشد مجموعه Nomura Securities اظهار داشت: «خوشبختانه شدت رکود اقتصادی، محدود خواهد بود ولی خبر بد این است که برای یک بازه زمانی طولانی ادامه خواهد یافت.» وی بر این باور است که این رکود، شامل یک انقباض 2 درصدی است که در فصل چهارم سال جاری شروع می‌شود و در سال آینده، ادامه پیدا خواهد کرد.

چیزی که قطعیت دارد این است که رکود اقتصادی، یک‌سری آسیب‌ها را با خود به همراه خواهد داشت. در رکودهای متعددی که از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمد؛ به‌طور متوسط در هرکدام اقتصاد 2.5 % منقبض گردید، نرخ بیکاری 3.8 % افزایش یافت و سود شرکت‌ها حدود 15 % کمتر شد. همچنین میانگین مدت‌زمان تداوم هر کدام از رکودها، 10 ماه بود.

با یک رکود بسیار خفیف نیز ممکن است صدها هزار آمریکایی شغل خود را از دست دهند. بازار سهام نیز که تاکنون آسیب‌ دیده است؛ امکان دارد با کاهش سود، سقوط بیشتری را تجربه کند. از طرفی جو بایدن هم در نظرسنجی‌ها، بسیاری از طرفداران خود را از دست داده است و همین مسئله نیز می‌تواند روی اقتصاد تأثیر منفی بگذارد.

نشانه‌های ضعیف شدن اقتصاد هر روز بیشتر می‌شود. هزینه‌های شخصی برای نخستین بار در ماه می سال جاری، افت کرد و شاخص تولید آمریکا در ماه ژوئن به پایین‌ترین حد خود در دو سال گذشته رسید. مایکل فرولی، اقتصاددان ارشد مجموعه JPMorgan Chase & Co اخیراً پیش‌بینی‌های خود را در مورد رشد اقتصادی کاهش داد و اظهار داشت که به طرز خطرناکی به رکود نزدیک می‌شویم.

عمق رکود و مدت زمان آن، به میزان دوام تورم و میزان دردی بستگی دارد که فدرال رزرو حاضر است برای کاهش تورم به سطوحی که قابل‌قبول می‌داند، بر اقتصاد وارد کند.

جن تورم

قیمت‌های مصرف‌کننده، از اوایل دهه 1980 تاکنون، بیشترین رشد را تجربه کرده است.

آنا وانگ، اقتصاددان ارشد آمریکایی می‌گوید: « تا زمانی که فدرال رزرو با مشاهده آمار و ارقام، متقاعد نشود که تورم در حال کاهش است، سیاست‌های انقباضی خود را متوقف نخواهد کرد. در نتیجه این بانک مرکزی به‌سمت ضعف اقتصادی پیشرفت خواهد کرد و به همین دلیل، بازه زمانی رکود اقتصادی طولانی خواهد شد.»

مواضع فدرال رزرو

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، بر این باور است که خطر گرفتار شدن در رکود اقتصادی وجود دارد ولی وضعیت کنونی اقتصاد، به‌اندازه کافی خوب است و می‌تواند افزایش نرخ بهره را تحمل و از رکود جلوگیری کند. در حال حاضر اقتصاددانان خصوصی، با این صحبت پاول مخالف هستند و اعتقاد دارند که در آستانه رکود قرار داریم. بعضی از اقتصاددانان و تحلیلگران بر این  باور هستند که دیر یا زود با یک اقتصاد متزلزل روبرو خواهیم شد و چنین اتفاقی، اجتناب‌ناپذیر است.

حدود 40 سال پیش نیز دقیقاً چنین اتفاقی در ایالات متحده رخ  داد. فدرال رزرو تصمیم گرفته بود قیمت‌های مصرف‌کننده را مهار سازد ولی همین مسئله به کاهش تولید ناخالص داخلی منتهی شد و رکود اتفاق افتاد. در حال حاضر، تورم بیش از سه برابر تورم هدف آمریکا (2 %) است.

اکنون اوضاع اقتصاد ایالات متحده به گونه‌ای است که انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی مثل بحران سال‌های 2007 تا 2009 یا اوایل دهه 1980 میلادی نشود؛ چون در آن زمان نرخ بیکاری دو رقمی شد ولی در حال حاضر بازار کار با قدرت و قوت، به حرکت خود ادامه می‌دهد. به‌علاوه، مصرف‌کنندگان، بانک‌ها و بازار مسکن همگی در شرایط بهتری نسبت به رکود اقتصادی سال‌های 2007 تا 2009 قرار دارند.

در حال حاضر ترازنامه‌های بخش خصوصی هم وضعیت خوب و قابل‌قبولی دارد. در دوران همه‌گیری، کمک‌های مالی خوبی صورت گرفت و در نتیجه مردم از نظر پس‌انداز، شرایط مساعدی دارند و بدهی خانوارها به میزان چشمگیری کاهش یافته است. بازار مسکن کنونی هم خیلی بهتر از سال‌های 2006 و 2007 است.

بازار کار نیز در دو سال گذشته با کمبود نیروی کار مواجه شده است و انتظار نمی‌رود که نرخ بیکاری افزایش یابد. در شرایط فعلی، فدرال رزرو با تمام توان خود برای کاهش تورم تلاش می‌کند. مقامات فدرال رزرو اعتقاد دارند که ناتوانی در ثبات بخشیدن به قیمت‌ها، خیلی بدتر از گرفتار شدن اقتصاد آمریکا در رکود است.

پیش از این مایکل فرولی، اقتصاددان ارشد مجموعه JPMorgan Chase & Co اعتقاد داشت که رکود، دور از انتظار است ولی اکنون احتمال وقوع آن را به‌طور کامل پذیرفته است و حتی انتظار دارد  که در یک بازه زمانی طولانی‌ مدت، رخ  دهد.

برگرفته از http://cwg.li/oWkBO

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.