بایدها و نبایدهای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

0 نظر 27 آذر 1402 زمان مطالعه : 20 دقیقه

تقویم اقتصادی فارکس یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تحلیلیست که رویدادهای اقتصادی تأثیرگذار بر نرخ ارز و جفت ارزهای مورد معامله در فارکس را نمایش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، به دلیل وجود ریسک‌های بالا، نیازمند برنامه‌ریزی و تحلیل دقیق است. برای موفقیت در این بازار، باید به تحلیل تکنیکال و بنیادی، بررسی اخبار روز و تحولات بازار توجه کرد. یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال بازار فارکس تقویم اقتصادی فارکس است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. اما ابتدا ببینیم که تقویم اقتصادی چیست و چطور می‌تواند به سرمایه‌گذاری بهتر کمک کند؟

 

تقویم اقتصادی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای موفقیت در بازارهای سرمایه داشتن برنامۀ معاملاتی است. تقویم اقتصادی ابزاری سودمند برای دستیابی تریدرها به یک برنامۀ معاملاتی مناسب است. این تقویم می‌تواند آن‌ها را از اخبار رویدادها و اتفاق‌هایی که قادرند اثر جدی بر تصمیمات تجاری‌شان بگذارد مطلع کند. در واقع، تقویم اقتصادی فهرستی از مهم‌ترین رویدادها و داده‌های منتشر شده از کشورهای بزرگ در سراسر جهان را دربردارد که اغلب  تأثیر مستقیمی بر روند تغییرات قیمت سهام، اوراق بهادار یا کل بازارها دارند. برخی از شاخص‌های اقتصادی مثل شاخص شروع به ساخت خانه‌های مسکونی (Housing Starts)، تغییرات برنامه‌ریزی شده در نرخ بهره (Interest Rate) یا سیگنال‌دهی نرخ بهره، گزارش‌های منظم از فدرال رزرو یا دیگر بانک‌های مرکزی و بررسی احساس اقتصادی (Market Sentiment) نسبت به بازارهای خاص و بسیاری دیگر از موارد هم در یک تقویم اقتصادی قرار می‌گیرد.

 

alt=

 

تقویم اقتصادی فارکس چیست و چه کاربردی برای سرمایه‌گذاران و تریدرها دارد؟

تقویم اقتصادی فارکس همان‌طور که از نامش پیداست تقویمی شامل رویدادهای مهم اقتصادی است که بر نرخ ارز و جفت ارزهای مورد معامله در فارکس تأثیر می‌گذارند. این تقویم یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تحلیل‌گران بنیادی بازار فارکس است، چون آمارهای خرد و کلان اقتصادی، شاخص‌های اقتصادی، اظهارات بانک‌های مرکزی، سایر گزارش‌های اقتصادی عواملی هستند که می‌توانند روحیۀ بازار (Market sentiment) را به شدت تغییر دهند و بنابراین بر نرخ ارز، کالاها یا اوراق بهادار تأثیر بگذارند. تریدرهای فارکس برای برنامه‌ریزی معاملات و همچنین آگاهی از الگوی نمودارها و شاخص‌هایی که ممکن است در اثر رویدادهای تقویم ایجاد شود یا از آن‌ها تأثیر بگیرد از تقویم اقتصادی استفاده می‌کنند.

تریدرها و سرمایه‌گذاران معمولاً برای برنامه‌ریزی معاملات خود یک روز در هفته یا یک ماه را در تقویم اقتصادی فارکس در نظر می‌گیرند و به آن دسته از پوزیشن‌های معاملاتی وارد می‌شوند یا تصمیم به بستن پوزیشن‌هایی می‌گیرند که با رویدادهای اعلام شده در بازۀ زمانی مورد نظرشان مطابقت داشته باشد. به معنی ساده‌تر آنها تصمیم‌های معاملاتی خود را با رویدادهای تقویم‌شان مطابقت می‌دهند.

تقویم اقتصادی به ویژه برای معامله‌گرانی سودمند است که قصدشان معاملات یا پوزیشن‌های کوتاه‌مدت است. اگر معامله‌گری بتواند ساختار خبر اقتصادی اعلام شده را به درستی تحلیل کنند، می‌تواند یک پوزیشن معاملاتی را بلافاصله قبل از زمان‌بندی اعلام شده باز کند و سپس ظرف چند ساعت یا دقیقه آن را ببندد. به این ترتیب می‌توانند در کوتاه مدت به سود دست یابند.

 

چطور یک تقویم اقتصادی فارکس داشته باشیم؟

تقویم‌های اقتصادی را می‌توان رایگان از سایت کارگزاران معاملاتی، وب‌سایت‌های مالی و پلتفرم‌های اقتصادی پیدا کرد. بیشتر این تقویم‌ها شبیه به هم هستند و به‌روزرسانی‌های خودکار دارند، به راحتی خوانده می‌شوند و ویژگی‌های مختلفی را برای ساده‌تر کردن تجزیه و تحلیل فراهم می‌کنند. البته ممکن است تقویم اقتصادی از وب‌سایتی به وب‌سایت دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد، چون رویدادهای تقویم‌ها با توجه به تمرکز وب‌سایت و علاقمندی‌های کاربران‌شان چیده می‌شود. مثلاً، تقویم اقتصادی در بسیاری از وب‌سایت‌ها تاریخ رویدادها در ایالات متحده را پوشش می‌دهد، چون این رویدادها تأثیر زیادی بر بازار فارکس دارد. برخی دیگر از وب‌سایت‌ها نیز این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند که با استفاده از برخی از فیلترها برای نمایش یک رویداد یا مخفی کردن آن، تقویم را برای خودشان شخصی‌سازی کنند.

 

 

تنظیم تقویم اقتصادی شخصی

تقویم‌های اقتصادی رایگان می‌توانند نقطۀ شروع مناسبی باشند، اما بیشتر تریدرها بر مبنای نوع ترید مورد نظرشان، کلاس داریی‌شان و نواحی عرضه و تقاضایی که با آن راحت هستند، برای خود تقویمی شخصی تنظیم می‌کنند که دیگر لازم نباشد فقط به اعلان‌های دولتی و بانک مرکزی محدود شوند.

مثلاً، تریدری را تصور کنید که پوزیشن‌های مربوط به یورو و دلار دارد، او باید تصمیم بگیرد که چه اخبار و رویدادهایی می‌تواند بر این نماد اثر بگذارد، تأثیر هر خبری چیست و آیا این رویدادها می‌تواند جنبشی در بازار نماد مورد نظرش ایجاد کند یا خیر.

 

در تنظیم تقویم اقتصادی فارکس باید به چه شاخص‌هایی بیشتر توجه کنیم؟

رویدادهای اقتصادی، تاریخ‌های مهم، اخبار مربوط به بازارهای مالی جهان، تغییرات قیمت کالاهای مهم مثل طلا و نفت، تحولات سیاسی و وضعیت اقتصادی برخی از اتفاق‌های مهمی هستند که می‌توانند بر بازار ارز و به تبع آن بازار فارکس اثر بگذارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین رویدادهای ایالات متحدۀ آمریکا را ذکر کرده‌ایم که می‌توانند اثر مهمی بر ارزش دارایی‌ها داشته باشند:

    •  تصمیمات فدرال رزرو (ECB) در مورد تغییرات نرخ وجوه فدرال که اثر مستقیمی بر تمایل خرید ارز ایالات متحده دارد. افزایش نرخ بهره منجر به رشد ارزش دلار نسبت به سایر ارزها می‌شود. این گزارش 1-3 بار در سال منتشر می‌شود.
    • حقوق و دستمزد غیر کشاورزی (Non-Farm employment). این گزارش بر نرخ ارز و نحوۀ کسب درآمد با استفاده از حقوق و دستمزد غیر کشاورزی تأثیر می‌گذارد.
    • گزارش تولید نفت خام و تعداد سکوهای نفتی (Benchmark crude). این گزارش ماهانه منتشر می‌شود و تأثیر کوتاه مدتی بر معاملات آتی نفت دارد. اگر تولید نفت کاهش پیدا کند، تقاضا معمولاً افزایش می‌یابد. اگر تعداد سکوهای نفتی در حال فعالیت کم شود، عرضه کاهش می‌یابد. در هر دو مورد قیمت نفت افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه نفت کالایی مهم در حد طلاست، نوسانات قیمت آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز داشته باشد.
    • شاخص مدعیان بیکاری (unemployment rate) این شاخص که به شکل هفتگی منتشر می‌شود، تعداد افرادی را نشان می‌دهد که به تازگی بی‌کار شده‌اند و برای اولین بار در طول یک هفتۀ گذشته فرم تقاضای استفاده از بیمۀ بیکاری پر کرده‌اند. معمولاً تغییرات بالای ۳۰ هزار واحدی این شاخص، منجر به واکنش قوی بازار می‌شود و بر نماد دلار در بازار فارکس تأثیر می‌گذارد.

 

البته رویدادها و اخبار ایالات متحده تأثیر بسیار زیادی بر بازار فارکس دارد تا حدی که می‌توان در تنظیم تقویم به آن‌ها اکتفا کرد، اما بهتر است برای تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی، به رویدادهای اقتصادی سراسری، تقویم اقتصادی بین‌المللی، تقویم اقتصادی بانک جهانی و تقویم رویدادهای اقتصادی بومی نیز توجه کرد. همچنین بهتر است رویدادهای غیر اقتصادی که می‌توانند منجر به تغییرات اقتصادی شوند در نظر گرفت.

 

آیا ممکن است در برنامه‌ریزی معاملاتی بر اساس تقویم اقتصادی فارکس خطایی رخ دهد؟

اگرچه تقویمهای اقتصادی فارکس پتانسیل بسیار زیادی برای محافظت از تریدرها در برابر نوسانات قیمت و زیان‌هایی دارد که ممکن است پس از انتشار برخی از اخبار و رویدادهای اقتصادی رخ دهد، اما ممکن است در مواقعی آن‌ها را به اشتباه بیاندازد. برخی از اشتباه‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

 

    • اشتباه رایج تازه‌واردان به بازار فارکس این است که ممکن است به دلیل عدم درک کامل اطلاعات و نادیده گرفتن اثرات طولانی مدت اخبار و اعلان‌ها، نتوانند تحلیل درستی از تأثیر رویدادها بر بازار داشته باشند. مثلاً ممکن است فکر کنند با هر یک گزارش مثبت، بهای سهم‌ها در روندی صعودی قرار می‌گیرد. در حالی که ممکن است این گزارش اطلاعات در قیاس با گزارش دورۀ قبل بهتر باشد اما در مجموع روندی مثبت نداشته و روندی نزولی داشته باشد
    • اخبار بنیادی را فقط باید در ارتباط با اخبار دیگر تحلیل کرد. به عنوان مثال، دو خبر در مورد یک جفت ارز یورو/دلار به طور همزمان منتشر می‌شود: خبر اصلی (در مورد رتبۀ اعتباری در ایالات متحده آمریکا) و دیگری از طرف بانک مرکزی. انتظار می‌رود که رشد نرخ باعث افزایش قیمت دلار شود، اما این اتفاق نمی‌افتد. دلیلش این است که این افزایش قیمت در قیمت کنونی دلار گنجانده شده، در حالی که اخبار مربوط به سیاست پولی اتحادیۀ اروپا، سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده است.
    • هنگام انتشار خبر، نوسانات و لغزش‌ها افزایش می‌یابد. به عبارتی، همه می‌خواهند یک دارایی را بخرند اما کسی نمی‌خواهد آن را بفروشد. به همین دلیل است که سفارشات با تأخیر و دور از قیمت مورد انتظار معامله‌گر آغاز می‌شوند.
    • نادیده گرفتن اخبار غیر اقتصادی در تنظیم تقویم هم می‌تواند تبعاتی برای معامله‌ها داشته باشد. رویدادهایی مانند جنگ، ناآرامی‌های اجتماعی، بحران‌های بهداشتی جهانی مثل کرونا و بسیاری دیگر از عوامل غیر اقتصادی می‌توانند بر نوسان بازار ارز و در نتیجه فارکس اثر بگذارند.

 

بسیاری از معامله‌گران که تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند، ترجیح می‌دهند هر زمان که رویدادی بزرگ برنامه‌ریزی می‌شود، از بازارها دور بمانند، زیرا نمی‌توانند مطمئن شوند که قیمت پس از انتشار به کدام سمت حرکت خواهد کرد. البته این استراتژی معاملاتی محتاطانه است. توصیۀ مهم برای تریدرهای تازه‌کار یا کم تجربه‌تر نیز این است که محتاطانه عمل کنند و در مواقعی که عدم قطعیت در بازار به اندازه‌ای است که با وجود آگاهی از خبرها و رویدادها باز هم نمی‌توان تخمین درستی داشت، ریسک معاملات خود را کم کنند یا هیچ معامله‌ای انجام ندهند.


این وضعیت برای تریدرهای با تجربه متفاوت است. برخی از آن‌ها تصمیم می‌گیرند با انجام معاملاتی قبل یا بعد از اعلان‌‌های تقویم، از نوسانات قیمتی که ممکن است پس از چنین اعلان‌هایی رخ دهد بهره ببرند. چنین معاملاتی معمولاً ریسک قابل توجهی دارند و برای تریدرهای مبتدی توصیه نمی‌شوند، اما می‌توانند برای تریدرهای با تجربه بسیار سودآور باشند.

 

در نهایت، خیلی بهتر است که اگر در آغاز مسیر ترید در بازار فارکس هستید، تقویم اقتصادی فارکس را تنها استراتژی معاملاتی خود در نظر نگیرید و از ابزار تکنیکال یا دیگر ابزارهای تحلیلی مثل الگوهای معکوس (یا Reversal Patterns الگوهایی هستند که تغییر جهت روند قیمتی یک دارایی را نشان می‌دهند) کمک بگیرید، به دنبال سود بی حد و مرز نباشید و حتماً به دقت اهداف خود را مشخص کنید. در این صورت وقتی به سود هدف می‌رسید پوزیشن را می‌بندید و از تریلینگ استاپ یا حد ضرر شناور استفاده می‌کنید.

 

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.