پایان سیاست‌های پولی غیرمتعارف بانک مرکزی اروپا

0 نظر 24 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

سیاست‌های پولی غیرمتعارف

بانک مرکزی اروپا (ECB) به‌طور رسمی، دوران طولانی سیاست‌های پولی غیرمتعارف خود را پایان می‌دهد. به‌تازگی این بانک اعلام کرده است که تا پایان ماه ژوئن، خرید دارایی‌ها را متوقف می‌کند؛ همچنین می‌خواهد در هرکدام از نشست‌های جولای و سپتامبر، نرخ بهره  را 0.25 % افزایش دهد. البته باید توجه داشت که احتمال افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در سپتامبر وجود دارد. این احتمال، موجب یک جهش کوتاه‌مدت در جفت ارز EURUSD شده است.
 تحلیلگران مجموعه ING تصور می‌کنند که افزایش تفاوت نرخ‌های بازده کشورهای پیرامونی مانند ایتالیا با کشورهای قدرتمند مثل آلمان و چشم‌انداز ناخوشایند رشد در منطقه یورو، فضای رشد یورو را محدود می‌کند و احتمال بازگشت این جفت ارز به 1.0500 وجود دارد.
بانک مرکزی اروپا به‌عنوان یکی از بانک‌های مرکزی مهم، تمایل دارد خیلی سریع به مشوق‌های اقتصادی خود پایان دهد و نرخ بهره را بالا ببرد. این بانک اخیراً تصمیم گرفت که مسیر روشنی برای عادی‌سازی سیاست‌های پولی در منطقه یورو ترسیم کند. بسیاری از متخصصان این پرسش را مطرح کردند که چرا بانک مرکزی اروپا در همین ماه، نرخ بهره را افزایش نداد و این کار را به 21 جولای موکول کرد؟
پیش‌بینی‌ کارکنان بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که آن‌ها انتظار دارند تورم در سال 2022 به 6.8 % برسد، در سال 2023 تا 3.5 % افت کند و در سال 2024 روی عدد 2.1 % آرام بگیرد. آن‌ها پیش‌بینی کردند که رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به 2.8 % برسد، در سال 2023 تا 2.1 % افت کند و در سال 2024 نیز روی 2.1 % باقی بماند. احتمال وقوع رکود تورمی در منطقه یورو، کاملاً احساس می‌شود.

تصمیمات نشست اخیر 

•    تا 1 جولای قرار است خرید دارایی‌ها به صفر برسد.
•    سرمایه‌گذاری مجدد اوراق مالی خریداری‌شده در راستای برنامه خرید اضطراری همه‌گیری حداقل تا سال 2024 ادامه خواهد داشت و به‌عنوان ابزار اصلی در برابر افزایش تفاوت نرخ‌های بازده باقی خواهد ماند.
•    نرخ بهره تغییری نیافت ولی بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که می‌خواهد نرخ بهره را  در ماه جولای 0.25 % و در ماه سپتامبر 0.25 % افزایش دهد.
•    احتمال افزایش 0.5 درصدی نرخ  بهره در ماه سپتامبر وجود دارد. در بیانیه بانک مرکزی اروپا می‌خوانیم: «اگر چشم‌انداز تورم میان‌مدت ادامه پیدا کند یا بدتر شود، بهتر است در نشست سپتامبر، نرخ بهره با افزایش بیشتری همراه شود.»

نرخ بهره در ماه سپتامبر

در حال حاضر تورم، روند افزایشی دارد و هرروز داغ‌تر می‌شود. از طرفی شاهد کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو هستیم و احتمال رکود تورمی یا حتی رکود نیز امکان‌پذیر است. توانایی بانک مرکزی اروپا برای عادی‌سازی سیاست پولی روزبه‌روز کمتر شده است.
تصمیم این بانک مرکزی نشان می‌دهد که طرفداران سیاست‌های انقباضی و تسهیلی با هم به توافق رسیده‌اند. به‌نظر می‌رسد که با مطرح شدن احتمال افزایش نرخ بهره 0.5 درصدی در ماه سپتامبر، احتمال افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در ماه جولای از بین رفت.
عصر خرید دارایی‌ها تا سه هفته دیگر به پایان می‌رسد و دوران نرخ بهره منفی هم قبل از پاییز تمام می‌شود. در نتیجه این بانک مرکزی تصمیم گرفته است که به عصر طولانی سیاست پولی غیرمتعارف پایان دهد. البته هنوز مشخص نیست که با عصر جدیدی از افزایش مداوم نرخ بهره روبرو هستیم یا خیر!
واکنش مثبت جفت ارز EURUSD به‌احتمال افزایش 0.5 درصدی نرخ  بهره در ماه سپتامبر و اعلام افزایش 0.25 درصدی نرخ  بهره در ماه جولای، خیلی کوتاه‌مدت بود. احتمالاً دلیل اصلی چند جهش جفت ارز EURUSD در طول کنفرانس مطبوعاتی «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا، عملکرد ضعیف سایر دارایی‌هایی است که یورو تمایل دارد در کوتاه‌مدت به آن‌ها وابسته باشد. 

برگرفته از http://cwg.li/Gv6dd

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.