عدم تمایل بانک مرکزی اروپا در لغو افزایش نرخ بهره

0 نظر 03 آبان 1401 زمان مطالعه : 1 دقیقه

با توجه به روند نزولی شاخص‌های اطمینان و رکود، بانک مرکزی اروپا در پی آن است تا نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد. این تصمیم پیش‌تر نیز عنوان شده بود اما مورد تایید قرار نگرفته بود به همین منظور، به نظر می‌رسد کریستین لاگارد، رئیس ECB سرانجام موفق شده هر دو گروه را برای انجام این کار متقاعد سازد.

با توجه به روند نزولی شاخص‌های اطمینان و رکود و کساد ملایم‌تری که در سه‌ماهه سوم سال جاری در اقتصاد منطقه اروپا شاهد آن خواهیم بود، بانک مرکزی اروپا (ECB) در پی آن است تا در جلسه هفته آینده خود، نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد.

البته پیش‌تر نیز این تصمیم عنوان شده بود؛ اما مورد تایید هر دو گروه باز و کبوتر به‌صورت همزمان قرار نگرفته بود. به همین منظور، به نظر می‌رسد کریستین لاگارد، رئیس ECB سرانجام موفق شده هر دو گروه را برای انجام این کار متقاعد سازد.

 

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)

 

افزایش نرخ بهره، هدف اصلی تشکیل این جلسه نیست

ابهام و عدم‌قطعیت فراوانی سرتاسر اقتصاد منطقه یورو را فرا گرفته است. ازاین‌رو، افزایش 75 واحدی نرخ بهره، تاثیر بسیار زیادی بر روی مکانیسم رشد و تورم در حوزه اروپا خواهد داشت و بدون تردید، امری است که انجام خواهد گرفت. به همین منظور، نرخ بهره، تنها موضوع مورد بحث در جلسه هفته آینده نیست و این بانک در نظر دارد سه موضوع مهم دیگر "افزایش نقدینگی، سیاست‌های انقباضی کمی و حد نهایی نرخ بهره" را در این جلسه به بحث بگذارد.

  • افزایش نقدینگی، یکی از مهم‌ترین و اضطراری‌ترین موضوعات مطرح است و ECB در نظر دارد در نشست هفته آینده راهکاری برای آن ارائه دهد. احتمال می‌رود بانک مرکزی اروپا برای افزایش میزان نقدینگی از نو ضریب فزاینده، ضریبی که پایه پولی را تبدیل به نقدینگی می‌نماید، را تثبیت کند یا به‌منظور تحت‌تاثیر قرار دادن بازپرداخت‌های زودهنگام، از سیاست انبساطی TLTRO بهره ببرد.
  • سیاست‌های انقباضی کمی، مورد دیگری است که بازار درصدد رفع آن است؛ چراکه باتوجه به چشم‌اندازه نامعلوم اقتصاد کلان، سیاست انقباضی کمی فعلی، چندان مناسب به نظر نمی‌رسند.

کریستین لاگارد نیز بارها در همین رابطه اعلام کرده بود پیش از اعمال هرگونه سیاست‌ انقباضی کمی، نرخ‌های بهره باید به سطح عادی یا خنثی که پیش‌تر در آن قرار داشتند، برسند. زیرا بیش از آنکه به فروش فعال اوراق قرضه کمک کنند، پایانی برای سرمایه‌گذاری‌های مجدد خواهند بود.

  • در رابطه با حد نهایی نرخ بهره، اقتصاددانان قادر به پیش‌بینی مقدار نرخ بهره نهایی نیستند؛ اما می‌توان شاهد اجماعی در بانک مرکزی اروپا باشیم که روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و اعتقاد دارند حداقل نرخ بهره خنثی، درست همانند نرخ سپرده، باید در محدوده 2 درصدی قرار بگیرد. این همان هدف بانک مرکزی اروپاست که در نظر دارد با افزایش 75 واحدی نرخ بهره در جلسه هفته آینده، افزایش 50 واحدی و 25 واحدی در دو ماه دسامبر و فوریه و سپس توقف این روند، به این امر دست پیدا کند.

برگرفته از http://cwg.li/Os6SC

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.