بانک مرکزی اروپا در مسیر دگرگونی سیاست‌های پولی

0 نظر 23 اسفند 1400 زمان مطالعه : دقیقه

بانک مرکزی اروپا

حرکت بانک مرکزی اروپا به‌صورت کاملاً تدریجی در راستای عادی‌سازی سیاست‌های پولی خود است. البته روند حرکت این بانک در مسیر عادی‌سازی، سریع‌تر از اعلامیه مربوط به نشست دسامبر و کندتر از چیزی است که فعالان بازار پس از نشست فوریه انتظارش را داشتند. در ادامه به چند مورد از تصمیمات اخیر این بانک اشاره خواهیم کرد:

  • تأیید پایان برنامه خرید اضطراری همه‌گیری (PEPP) تا پایان مارس
  • تأیید افزایش برنامه خرید دارایی‌ها (APP) تا 40 میلیارد دلار به‌صورت ماهانه در آوریل (از 20 میلیارد دلار در حال حاضر)
  • کاهش خریدهای مندرج در برنامه خرید دارایی‌ها‌ (APP) به 30 میلیارد دلار در ماه مه و به 20 میلیارد دلار در ماه ژوئن
  • پایان واقعی خرید دارایی‌ها در فصل سوم سال جاری و حداقل، زمانی است که داده‌ها و اطلاعات از این انتظار حمایت کند و چشم‌انداز میان‌مدت تورم، حتی پس از پایان خرید دارایی‌ها، تضعیف نخواهد شد.
  • سوگیری نزولی به نرخ بهره کاهش یافت.
  • این عبارت که نرخ بهره می‌تواند «کمی پس از» پایان خرید دارایی‌ها افزایش یابد با عبارت «مدتی بعد» جایگزین شد.
  • گزینه تمدید عملیات تأمین مالی هدفمند بلندمدت، حفظ شد.

پایان خرید دارایی‌ها

مسلماً پایان خرید دارایی‌ها در فصل سوم سال جاری، هنوز تا حدودی مشروط به تحولات اقتصادی است و کاملاً مشخص و قطعی نیست؛ چون بانک مرکزی اروپا خاطرنشان کرد که اگر تورم به زیر 2 درصد برسد، ممکن است خرید دارایی‌ها تمدید شود و حتی افزایش یابد.

ریسک رکود تورمی در حال افزایش است ولی هنوز بانک مرکزی اروپا، بر روی آن تمرکز ندارد. جنگ در اوکراین، ریسک رکود تورمی را به‌شدت افزایش داده است. افزایش قیمت انرژی و کالاها، ضعیف شدن تجارت، اختلالات جدید در زنجیره تأمین و بالا رفتن عدم قطعیت برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان، چشم‌اندازهای اقتصادی منطقه یورو را تغییر داده است.

بانک مرکزی اروپا در ارزیابی‌های خود، ریسک رکود تورمی را دیده است. با توجه به نزولی شدن ریسک چشم‌انداز اقتصادی و صعودی شدن ریسک تورم، بانک مرکزی اروپا هم باید ریسک رکود تورمی را حداقل در کوتاه‌مدت مدنظر داشته باشد. انتظار می‌رود که رشد GDP اتحادیه اروپا در سال 2022، 3.7%، در سال 2023، 2.8% و در سال 2024، 1.6% اعلام شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تورم این منطقه در سال 2022، 5.1%، در سال 2023، 2.1% و  در سال 2024، 1.9% باشد.

برای اینکه تغییرات تورمی زیاد به چشم نیاید، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، آمار و ارقام مربوط به تورم پایه را بیان کرد که در سه سال آینده به‌ترتیب 2.6%، 1.8% و 1.9% خواهد بود. وی اظهار داشت که شورای حاکم بانک مرکزی اروپا، احتمال می‌دهد که در میان‌مدت، تورم روی هدف دو درصدی خود تثبیت شود.

همه مسائل فوق به این معناست که بانک مرکزی اروپا با حداکثر انعطاف‌پذیری به‌سمت عادی‌سازی تدریجی سیاست‌های پولی حرکت می‌کند. با توجه به نبرد اوکراین و فضای عدم قطعیت موجود، این بهترین کاری است که بانک مرکزی اروپا می‌تواند انجام دهد. این تصمیمات، شرایط را برای افزایش نرخ بهره پیش از پایان سال جاری فراهم می‌کند.

برگرفته از http://cwg.li/xO1by 

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.