نگاه اجمالی به مشکلات اقتصادی چین و آمریکا

0 نظر 26 تیر 1401 زمان مطالعه : دقیقه

چین در زمینه اقتصاد، ناکام ماند

در حال حاضر اکثر سیاست‌گذاران در جهان نگران فراتر رفتن اهداف تورم آن‌ها از حد خود هستند. این در حالی است که مقامات چین نگران محقق نشدن هدف خود در زمینه رشد اقتصادی هستند. مطالعات نشان داد که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن تنها 0.4 درصد رشد کرده است که پایین‌ترین رشد اقتصادی از زمان شیوع ویروس کرونا در این کشور به حساب می‌آید. با این تفاصیل، هدف دولت چین برای رشد اقتصادی 5.5 درصدی در کل سال جاری میلادی، دست‌نیافتنی است.

مجموعه گلدمن ساکس، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سال جاری را به 3.3 درصد کاهش داد.

کند شدن رشد اقتصادی در چین

رشد اقتصاد چین از زمان قرنطینه ووهان، به کندترین حد خود رسیده است

خط مشکی: رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (سالانه)

خط ارغوانی: ارزش‌افزوده تولیدات صنعتی

خط آبی: ارزش خرده‌فروشی

دولت چین در سال 2020 و در روزهایی که شاهد شیوع اولین موج ویروس کرونا بودیم، هیچ هدفی برای رشد اقتصادی خود تعیین نکرد و رشد اقتصادی این کشور در سال 2020، تنها 0.2 درصد افت کرد. در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش املاک این کشور در وضعیت رکود قرار دارد و داده‌های اخیر هیچ بهبودی را برای این وضعیت نشان نمی‌دهد. این صنعت، حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را به خود اختصاص می‌دهد.

بانک‌های چین اخیراً گزارشی از صنعت مسکن منتشر کردند و در این گزارش اعلام کردند که خانوارهای چینی در شهرهای مختلف، پرداخت وام‌ها به سازندگان املاک را متوقف کرده‌اند؛ چرا که معتقدندسازندگان نمی‌توانند ساخت‌و‌ساز خانه‌هایشان را به پایان رسانده و خانه‌ها را تکمیل کنند.

این مسائل، دغدغه‌های پیش‌روی دولت چین هستند. البته دولت این کشور در سال‌های اخیر تأکید چندانی بر هدف خود در زمینه تولید ناخالص داخلی نکرده است. دولت تمام تمرکز خود را روی صفر کردن میزان ابتلا به کووید گذاشته و به این هدف، متعهد است. از آنجا که چین، اصلی‌‎ترین خریدار کالاها و خدمات از کشورهای مختلف جهان به شمار می‌رود، ضعف اقتصاد این کشور می‌تواند اقتصاد جهانی را تحت‌تأثیر قرار دهد. جالب است که میزان واردات چین در ماه جاری نسبت به ماه ژوئن، 1 درصد کاهش یافته است.

عرصه اقتصادی

اخیراً جو مانچین، سناتور آمریکایی، اعلام کرد که از هزینه‌های جدید برای اقدامات اقلیمی حمایت نمی‌کند. چنین تصمیماتی می‌تواند برنامه اقتصادی دولت بایدن را با مشکل روبرو کند.

ایالت‌هایی که سریع‌ترین روند رشد قیمت‌ها را دارند 

سرعت رشد قیمت مصرف‌کننده در مناطقی همچون تگراس، لویزیانا، اوکلاهاما و آرکانزاس از 10 درصد عبور کرد

بسیاری از تحلیلگران احتمال می‌دهند که بایدن اعلام کند که آمریکا، آخرین شوک تورمی را پشت‌سر گذاشته است؛ اما مردم آمریکا نگاه دیگری به این مسئله دارند و تصور می‌کنند که فشارهای تورمی ادامه پیدا خواهد کرد.

نتایج پژوهش مجموعه سیتی گروپ

اقتصاددانان و تحلیلگران مجموعه سیتی گروپ اخیراً پیش‌بینی کردند که فدرال رزرو در نشست آتی خود که در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، نرخ بهره را 1 درصد افزایش خواهد داد. البته آن‌ها با اشاره به آخرین باری که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، به این بانک مرکزی توصیه کردند که زیرکانه عمل کردهو در میزان افزایش نرخ بهره حساسیت به خرج دهد.

دو عامل که باعث شد بانک مرکزی در نشست اخیر خود افزایش 1 درصدی را کنار گذاشته و نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش دهد، عبارتند از کاهش شدید رشد اقتصادی و کاهش جهانی میزان تجارت تولید و عامل دوم مشکلات بخش‌هایی که در برابر افزایش هزینه‌های استقراض حساس هستند.

البته فدرال رزرو باید مراقب مشکلات ناشی از افزایش نرخ بهره نیز باشد و سعی کند با اقدامات خود، اقتصاد را وارد یک رکود جدی و طولانی‌مدت نکند.

برگرفته از http://cwg.li/8Bqtq

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.