احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا

0 نظر 09 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

بانک مرکزی کانادا

به‌نظر می‌رسد که بانک مرکزی کانادا می‌خواهد در روز 1 ژوئن، نرخ بهره خود را 0.5 % دیگر افزایش دهد؛ چون مقامات این بانک به‌شدت نگران هستند که بالا رفتن نرخ تورم، از کنترل خارج شود. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) سالانه در حدود 6.8 % رسیده است که بالاترین سطح از ژانویه سال 1991 تاکنون به حساب می‌آید. این در حالی است که بازار کار این کشور تقریباً تمامی مشاغلی را که در دوران همه‌گیری از دست رفته بود، مجدد احیا کرده است.
در حال حاضر تعداد فرصت‌های شغلی خالی، از یک میلیون هم فراتر رفته است و این نگرانی وجود دارد که رشد دستمزدها، با سرعت بیشتری افزایش یابد. فدراسیون کسب‌و‌کارهای مستقل کانادا طی گزارشی اعلام کرد که انتظار دارد دستمزدها در 12 ماه آینده، 3.5 % افزایش یابد. حدود 35 % از جامعه‌ آماری مشارکت‌کننده در گزارش فدراسیون موردبحث، تصور می‌کردند در اقتصادی که سال جاری قرار است رشد اقتصادی 4 درصدی داشته باشد؛ رشد دستمزدها از 5 % فراتر برود. همه این مسائل، ریسک ماندگاری تورم برای مدت‌زمان بیشتر را افزایش می‌دهد.

 

بانک مرکزی کانادا

عملکرد بهتر بازار کار کانادا نسبت به بازار کار آمریکا – سطح اشتغال در مقایسه با اوج دوران قبل از همه‌گیری

خط نارنجی: کانادا
خط طوسی: آمریکا

احتمال رشد نرخ بهره 

«تونی گراول» معاون بانک مرکزی کانادا، این هفته هشدار داد که تورم؛ بالاتر، مستحکم‌تر و ماندگارتر از حدانتظار بوده و این بانک مرکزی نسبت به کاهش آن تا سطح هدف، متعهد است. در حال حاضر نرخ بهره بانک مرکزی کانادا، 1 % است. این نرخ از نظر تونی گراول، جوابگوی شرایط کنونی نیست. البته او اظهار داشت که این بانک مرکزی آماده است که در صورت نیاز، با قدرت بیشتری وارد میدان شود تا تورم را به سطح 2 % برساند.
کارولین راجرز، معاون ارشد بانک مرکزی کانادا هم روی «نیاز به افزایش سریع نرخ بهره به‌دلیل افزایش بیش از حد نرخ تورم در کانادا» تأکید کرد. تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا هم در ماه آوریل اعلام کره بود که این بانک، افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را بررسی می‌کند و با توجه به گزارش‌ها، چنین اقدامی در 1 ژوئن صورت می‌گیرد. با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصاد کانادا و جهان، اصلاً بعید نیست که این بانک نرخ بهره را 0.75 % افزایش دهد.

احتمال رشد نرخ بهره

وضعیت نرخ بهره در بانک‌های مرکزی مهم و اصلی جهان

خط طوسی: نرخ بهره هدف فدرال رزرو
خط نارنجی: نرخ بهره بانک مرکزی کانادا
خط آبی: بانک مرکزی انگلستان
خط زرد: بانک مرکزی اروپا

روند افزایش نرخ بهره 

تحلیلگران مجموعه ING بر این باور هستند که اقدامات بانک کانادا در زمینه افزایش نرخ بهره همچنان ادامه دارد و به نشست 1 ژوئن این بانک ختم نمی‌شود. اقتصاد کانادا در واکنش به افزایش جهانی قیمت‌ کالاهای مختلف مثل گندم، نفت، آلومینیوم و غیره، تقویت شده است و بازار مسکن این کشور هم خیلی داغ‌تر و قوی‌تر از بازار مسکن آمریکاست. میانگین قیمت مسکن در این کشور، 9 برابر میانگین درآمد خانوار است؛ در حالی که میانگین قیمت مسکن در آمریکا صرفاً 5.5 برابر درآمد خانوار است.
سرعت رشد نرخ بهره وام مسکن در کانادا به‌اندازه آمریکا نبوده است؛ زیرا وام مسکن در کانادا یک وام پنج‌ساله است که در طول 25 سال اخیر از ارزش آن کاسته شده است. نرخ بهره وام مسکن، بیشتر بر اساس تغییراتی که در کوتاه‌مدت برای هزینه‌های استقراض اتفاق میفتد، تعیین می‌شود و وابستگی کمی به نوسان‌های بزرگ انتهای بلند منحنی بازده دارد. برای اینکه بانک مرکزی کانادا بتواند به هدف خود در زمینه انقباض پولی برسد،  باید نرخ بهره را به‌میزان بیشتری افزایش دهد. 
بانک کانادا تصمیم دارد که در زمینه افزایش نرخ بهره از فدرال رزرو پیشی بگیرد؛ چون این بانک مرکزی می‌خواهد در اوایل سال 2023، نرخ بهره خود را به 3.5 % برساند. البته مقامات بانک کانادا می‌دانند که برای کنترل تورم، هرچه سخت‌تر و سریع‌تر تلاش کنند، احتمال واکنش‌های نامطلوب در  اقتصاد هم بیشتر می‌شود. بانک مرکزی کانادا ناگزیر خواهد بود که از اواخر سال 2023، فرایند کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

رشد ارزش دلار 

بازارها، افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی کانادا را پیشخور کرده‌اند و یک احتمال 25 تا 30 درصدی هم برای افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در نظر گرفته‌اند. در حال حاضر انتظار می‌رود که نرخ بهره این بانک تا پایان سال جاری میلادی به 3 % برسد. این موضوع در میان‌مدت، به‌نفع دلار کانادا است و به رشد آن کمک می‌کند. تحلیلگران مجموعه ING تصور می‌کنند که در نیمه دوم سال 2022، ارزش USDCAD به 1.25 برسد. در نگاه کوتاه‌مدت، تنها رشد 0.75 درصدی نرخ بهره می‌تواند به رشد ارزش دلار کانادا کمک کند. البته افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره و وعده افزایش‌های بیشتر در نشست‌های بعدی هم می‌تواند تأثیر به‌سزایی در ارزش لونی (دلار کانادا) داشته باشد.
در مقطع کنونی، نوسانات جفت ارز USDCAD به نوسان‌های تمایلات جهانی ریسک وابسته است. پیش از همسویی جفت ارز USDCAD با عوامل بنیادی آن ( نرخ بهره، قیمت کالاها و میزان رشد اقتصادی)، باید منتظر تثبیت تمایلات ریسک در جهان باشیم. در صورتی که بی‌ثباتی بازار در تابستان هم ادامه پیدا کند، ممکن است جفت ارز USDCAD نزدیک به ناحیه 1.27 تا 1.28 باقی بماند و برای افت در نیمه دوم سال جاری آماده شود.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.