بررسی وضعیت روبل با پرداخت هزینه گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا

0 نظر 04 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

روبل 

چندی پیش، ارزش روبل روسیه به بالاترین سطح خود در برابر یورو (از ژوئن 2015 تاکنون) و دلار (از مارس 2018 تاکنون) رسید. تحلیلگران این موضوع را به آمادگی کشورهای اروپایی برای پرداخت هزینه گاز به روسیه و کنترل سرمایه از سوی مسکو نسبت دادند.
مقامات روسیه اعلام کردند که نیمی از 54 مشتری غول گازی «گازپروم» در گازپروم بانک، حساب باز کرده‌اند؛ زیرا شرکت‌های اروپایی به ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای پرداخت هزینه منابع گازی خود نزدیک می‌شوند. باز شدن چنین حساب‌هایی پس از آن امکان‌پذیر شد که مدیران اتحادیه اروپا به کشورهای عضو این اتحادیه اجازه دادند که بدون نقض تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده است، به خرید گاز این کشور ادامه دهند. این تحریم‌ها به‌خاطر حمله نظامی روسیه و جنگ در اوکراین، علیه این کشور اعمال شده است.
یوری پوپوف، استراتژیست مجموعه SberCIB Investment Research که واحدی از مجموعه وام‌دهنده شماره 1 روسیه یعنی Sberbank است، اظهار داشت: «یکی از دلایل اصلی افزایش ارزش روبل، پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل است.» این هزینه‌ها، قبلاً به یورو پرداخت می‌شد ولی اکنون روسیه تصمیم گرفته است که فقط روبل دریافت کند.
چند روز قبل که هر یورو به 59.02 روبل رسید، به بالاترین سطح آن از ژوئن سال 2015 تاکنون دست یافت. در برابر دلار هم به سطح 57.0750 رسید که بالاترین سطح از مارس 2018 تا اکنون محسوب می‌شود؛ البته به روند رشد خود در برابر دلار ادامه داد و ارزش دلار در برابر روبل به 56.93 افت کرد. لازم به ذکر است برخی از تحلیلگران خبره بازار، چندی پیش با تحلیل بازار فارکس این موضوع را هشدار داده بودند.

 

روبل

 

شرایط اقتصادی روسیه

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، با وجود بحران اقتصادی تمام‌عیاری که در روسیه شاهد آن هستیم؛ ارزش روبل در برابر دلار، 30 % تقویت شده و این ارز را به پربازده‌ترین ارز جهان تبدیل کرده است. البته این موضوع ناشی از کنترل‌هایی است که دولت روسیه در اواخر فوریه اعمال کرد تا از بخش مالی خود محافظت نماید.
روبل تا حدودی از سوی شرکت‌های صادرات‌ محور روسیه هدایت می‌شود. این شرکت‌ها پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه، مجبور هستند که درآمد خود را به ارزهای خارجی تبدیل کنند. در اثر این تحریم‌ها، نیمی از ذخایر ارزی و طلای روسیه مسدود شد.
یک تاجر در یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکو اعلام کرد: «صادرکنندگان مجبور هستند که ارزهای خارجی خود را بفروشند و از طرفی هیچ خریداری برای آن‌ها وجود ندارد.»
از طرفی آماده شدن شرکت‌ها برای پرداخت مالیات‌های پایان ماه، تقاضا برای روبل را بالا می‌برد. این در حالی است که تقاضا برای یورو و دلار، به‌واسطه اختلال در زنجیره واردات و محدودیت روی برداشت ارزهای خارجی از حساب‌های بانکی و مشکلات خروج ارز از روسیه، کاهش یافته است.
اوگنی سووروف، تحلیلگر مجموعه CentroCreditBank گفت: «سوال کلیدی این است که آیا بانک مرکزی روسیه وارد عمل خواهد شد؟ زیرا تقویت روبل در برنامه‌های وزیر دارایی و طرح‌های مربوط به بودجه قرار ندارد.»
کریل ترماسوف، رئیس بخش سیاست پولی در بانک مرکزی روسیه اظهار داشت که یک ارز شناور باقی مانده و بانک مرکزی هم تا این مقطع، از اظهارنظر در مورد نرخ روبل خودداری کرده است.

ترمز تورم

در خارج از بورس مسکو، روبل خیلی ضعیف‌تر باقی ماند. مجموعه Sberbank، دلارهای نقدی خود را در ازای دریافت 68.83 روبل و یوروها را در ازای 71.24 روبل به فروش رساند.
قوی‌تر شدن روبل، به کاهش تورم در روسیه کمک می‌کند و به نفع واردکنندگان نیز هست، ولی به کسانی که کالاها و خدمات را در ازای ارزهای خارجی می‌فروشند، آسیب می‎رساند؛ زیرا تقویت روبل، منجر به کاهش درآمد بودجه وابسته به صادرات روسیه خواهد شد.
تحلیلگران بر این باور هستند که مقامات روسیه تمایل چندانی به تقویت چشمگیر ارزش روبل در سطوح فعلی آن ندارند و انتظار دارند که این ارز تا پایان سال جاری میلادی تضعیف شود. بانک مرکزی روسیه به بانک‌های این کشور اجازه داد که از 30 ماه می، ارزهای خارجی مردم را به‌استثنای دلار آمریکا و روبل به فروش برسانند و این نشانه‌ای برای آمادگی مقامات برای رفع تدریجی کنترل سرمایه است.

برگرفته از http://cwg.li/7pZGh

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.