بازدید از بروکر ویندزور

0 نظر 25 مهر 1401 زمان مطالعه : 20 دقیقه

در بخش دوم گزارش بازدید از بروکر ویندزور، شما را بیشتر با کارگزاری معظم Windsor و بخش‌های مختلف آن آشنا می‌کنیم. شرح دیدار صمیمانه ما با اعضای تیم فارسی بروکر ویندزور نیز حسن ختامی برای این بخش خواهد بود.

 

بخش اول گزارش سفر به قبرس را اینجا بخوانید

 

ویندزور؛ بروکری به قدمت بازار

جالب است بدانید که در حوزه قدمت و سابقه، تقریباً هیچ بروکری را نمی‌توانید بیابید که با ویندزور بتواند همتایی کند. این بروکر در سال 1988، توسط یک فلسطینی‌تبار ارتدوکس مذهب به‌نام «جانی ابوعیطا» بنیان‌گذاری شد. در دیدار حضوری که با ایشان داشتیم، نقل شد که در سال‌های اولیه‌ای که ویندزور به ارائه خدمات در بازار FX مشغول بوده، تمام معاملات از کانال تماس تلفنی با مشتریان انجام می‌شده و هیچ پلتفرم ویژه‌ای برای دسترسی تریدرها به بازار وجود نداشته است. در واقع، معامله‌گران پس از مشاهده قیمت ها در رویترز یا دیگر کانال‌های خبری، با ارسال متن در یک پلتفرم ارتباطی به بروکر تمایل خود برای ورود به معاملات را اعلام می‌کردند و سپس با تاییدیه تماس تلفنی عملاً معاملات رسمیت می‌یافت. نکته جالب دیگر این که اساساً آغاز به کار شرکت MetaQuotes در سال 2000 که با ارائه پلتفرم‌های معاملاتی  مشهور متاتریدر به بازیگران خرده‌پای بازار FX انقلابی در این حوزه برپا کرد، حاصل همکاری نزدیک بنیان‌گذار ویندزور با یک برنامه‌نویس روس تبار و شریک اردنی‌اش بوده و حتی مفهوم لات (Lot) با الهام‌گیری از بازارهای فیوچرز و به پیشنهاد جانی ابوعیطا وارد مکانیزم معاملاتی متاتریدر شده است. ظاهراً همکاری طرفین تا چند سال نیز تداوم می‌یابد و بسیاری از ویژگی‌های ممتاز و برجسته پلتفرم‌های اولیه متاتریدر حاصل این همکاری مشترک بین ویندزور با متاکوتس بوده است.

 

بازدید از بروکر ویندزور

 

محافظه‌کاری و تمرکز منطقه‌ای؛ راز ماندگاری ویندزور در ایران

بی‌گمان خوانندگان این یادداشت که چند سالی سابقه فعالیت در بازار FX را داشته باشند، از ظهور و افول بروکرهای پرشماری که مانند طوفانی آمده و همچون ابری محو شده‌اند، به‌خوبی آگاه‌اند. بخشی این بروکرها – مانند بروکر XM – صرفاً به‌دلایل حقوقی و قانونی ناشی از وضع تحریم‌های بین‌المللی در دهه دوم سده حاضر مجبور به ترک بازار ایران شدند (که البته در این میان مشتری ایرانی برایشان اهمیت و اولویتی نداشت) اما عمده این بروکرها یا به‌دلیل سیاست‌های نامنصفانه تجاری (دست‌کاری کردن قیمت، تاخیر در پرداخت‌ها و برداشت‌ها و ...) با عدم‌استقبال معامله‌گران ایرانی روبه‌رو شده و بساط خویش برچیدند و یا به‌علت عدم‌رعایت پروتکل‌های مدیریت ریسک در حوزه بازارسازی (مارکت میکری) و یا مدیریت هزینه‌ها، پس از یک دوره صرف هزینه‌های سنگین تبلیغات و بازاریابی با تحمل زیان و خسران، بازار ایران را ترک کردند. اینکه در خلال این سالیان دراز، بروکر ویندزور همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد صرفاً 2 دلیل دارد:

  • سیاست‌های محافظه کارانه تجاری مبتنی بر حفظ مشتری و خود کسب‌و‌کار
  • تمرکز منطقه‌ای تجاری روی منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا)

در حوزه نخست، بایستی اشاره کرد که اصولاً سیاست‌کاری ویندزور مبتنی بر فلسفه ماندگاری درازمدت در بازار است و همین مسئله باعث شده تا – علی‌رغم از دست دادن فرصت‌های کوتاه‌مدت برای افزایش رونق تجاری – در یک بازه طولانی بیش از 30 ساله بتواند سر پا ایستاده و به فعالیتش ادامه بدهد. برای مثال وقتی تب ترید کریپتوکارنسی‌ها همه جهان و از جمله ایران را در برگرفته بود، بروکر ویندزور به‌دلیل اینکه ارائه پوشش ریسک برای معاملات باز مشتریان در روزهای شنبه و یکشنبه فراهم نبود، از ارائه این نمادها به‌صورت معاملاتی برای مشتریانش خودداری کرد و اتفاقاً این یکی از مواردی بود که از وارد شدن ضرر سنگین به بروکر و معامله‌گرانش در روزهای پرتلاطم ابتدایی گسترش محبوبیت کریپتوکارنسی‌ها جلوگیری کرد. (هم‌اکنون اما 5 نماد اصلی کریپتوکارنسی‌ها در ویندزور ارائه می‌شود و قرار است بر این شمار افزوده بشود) موردی که باید مدنظر خواننده – به‌ویژه افراد دارای سرمایه بالا – قرار بگیرد این است که امنیت سرمایه شما وقتی تضمین واقعی می‌شود که خود بروکر بدون مشکل بتواند به حیاتش ادامه بدهد. مثالی که می‌توان ذکر کرد، مورد شعبه بریتانیا بروکر Alpari است که در ژانویه 2015 و در روز اعلام توقف حمایت SNB از کف 1.2 در EUR/CHF به‌دلیل مدیریت ریسک ضعیف متحمل زیان سنگینی فراتر از صدها میلیون دلار شد و با اعلام ورشکستگی‌اش، حتی وارد دعوای حقوقی با بسیاری از مشتریان خود شد که موجودی حساب‌هایشان به‌شدت منفی شده بود. (جالب است بدانید که شعبه Alpari بریتانیا پیش از این فاجعه، با صرف هزینه‌های سنگین عملاً اسپانسر اصلی تیم وستهام یونایتد در لیگ برتر جزیره نیز شده بود!)

در حوزه دوم نیز لازم به یادآوری است که مدیریت کلان بروکر ویندزور، تمرکز اصلی فعالیت‌های بازاریابی و جذب خود را روی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گذاشته که کشور ما نیز در این حوزه قرار دارد. در واقع، تمایل مدیران بالادستی ویندزور به  تعمیق دامنه نفوذشان در منطقه MENA – به‌جای نفوذ در دیگر بازارها – باعث شده تا هر سال نام ویندزور در اذهان معامله‌گران این منطقه بیشتر و بیشتر هک بشود و طبیعتاً شرکت منظم این بروکر در نمایشگاه‌های مالی منطقه (مثلاً در دوبی و جده) در این راستا موثر بوده است. لازم به ذکر است که اخیراً ویندزور وارد بازارهای شرق آسیا و آفریقای زیرصحرا (Sub-Saharan Africa) هم شده است اما کماکان تمرکز آن‌ها بر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

همین سیاست کلان باعث شد تا در 2 مقطع سال‌های 2012 و 2018 (یعنی مقاطع وضع اولیه تحریم‌های شدید مالی و سپس خروج آمریکا از برجام) که بسیاری از بروکرهای کوچک و بزرگ به‌دلیل اینکه در کشورهای آمریکای شمالی یا اروپا منافع بازاری داشتند و لذا مجبور به ترک بازار ایران شدند، ویندزور در ایران بماند و مشتریان ایرانی‌اش را تنها نگذارد. این امر در حالی روی داد که در بسیاری از موارد به‌ویژه مورد XM، چون تمرکز مدیران این بروکر بر توسعه دامنه فعالیتشان به‌سمت بازارهای آمریکای شمالی و اروپا بود، مشتریان ایرانی با اعلامیه‌های توقف اجباری فعالیت‌هایش روبه‌رو شده و مجبور به بستن پوزیشن‌های باز و کوچ به دیگر بروکرها شدند.

 

 بازدید از دفتر ویندزور در لیماسول

 

 بازدید از دفتر بروکر ویندزور در منطقه تجاری لیماسول؛ میزبان اصلی کارگزاری‌های FX

دفتر اصلی کارگزاری Windsor در قلب منطقه تجاری-اداری شهر لیماسول و در یک ساختمان بزرگ 5 طبقه قرار دارد. جالب است بدانید که به‌جز ویندزور، دفاتر تقریباً کلیه بروکرهایی که نامشان در ذهن معامله‌گران ایرانی آشناست – به‌جز بروکرهای نوپا و بی‌دروپیکری که اخیراً هم‌زمان با برکشیده شدن سایت‌های شرط‌‌‌‌ بندی در ترکیه علم شده‌اند – در همین محدوده شهر لیماسول قرار دارند. البته در این میان یک تفاوت اساسی بین دفتر ویندزور با دفاتر دیگر بروکرها وجود دارد و آن اینکه برعکس ویندزور بقیه این کارگزاری‌ها – به‌جز یکی دو مورد – همگی فاقد ساختمان‌های اختصاصی برای میزبانی آفیس‌های خود بوده و اغلب در یک دفتر اداری محدود در یک ساختمان مشترک با دیگر کسب‌و‌کارها قرار دارند. نگارنده این سطور لزوماً این موضوع را به‌عنوان یک دلیل و برهان برتری برای ویندزور برنمی‌کشد، اما توجه خواننده را – خصوصاً افرادی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری سنگین‌تر در بازار FX هستند – به این مورد جلب می‌کند که حتی در ایران خودمان نیز معمولاً – و به درستی – دارا بودن یک دفتر اداری مجلل و بزرگ به‌عنوان نشانی از اعتبار بالای کسب‌و‌کار مورداشاره، قضاوت می‌شود.

در دفتر ویندزور، هر طبقه به یک بخش و حوزه اختصاص داده شده است. ما از بخش‌های IT، مدیریت ریسک و پشتیبانی فارسی بروکر که هر یک دارای دست‌کم 10 نیروی کار باتجربه است بازدید کردیم. کارکنان بخش پشتیبانی فارسی ویندزور اغلب سابقه اقامت دست‌کم 10 ساله در قبرس را داشته و به‌جز فارسی و انگلیسی به یونانی نیز مسلط هستند. از دید ما، یکی از نقاط‌قوت ویندزور، همین تیم پیشتیبانی قوی این بروکر است که به‌صورت تجمیعی دست‌کم 60 سال سابقه فعالیت در حوزه کاری خود را دارند. در گفتگویی که با تنی چند از اعضای این تیم داشتیم، بارزترین نکته‌ای که جلوه می‌کرد، فقدان وجود آموزش‌های اصولی برای تریدرهای ایرانی در حوزه بازار FX بود. در واقع بر ما مشخص شد که – پیش از تحلیل تکنیکال و مدیریت ریسک و ... – بسیاری از معامله گران نوپای ایرانی حتی با اصول اولیه فعالیت در بازار FX مانند مفهوم دوطرفه بودن بازار، اسلیپج، اسپرد و مفاهیم بنیادین این‌چنینی نیز آشنایی و تسلط ندارند که لزوم توجه بیشتر مدرسین – ادعایی یا واقعی – بازارهای مالی به پرداختن به این موارد را نشان می دهد.

از دیگر مواردی که در بازدید از بروکر ویندزور و اعضای تیم بخش ایران بروکر ویندزور مطرح شد، نارضایتی برخی از معامله‌گران از درخواست‌های مداوم بروکر ویندوزور برای ارائه یا به‌روزرسانی مدارک حقوقی و اسناد تایید هویت بود. به باور ما این مسئله طبیعتاً درخواست و مطلوب خود بروکر ویندزور نیست بلکه الزاماتی است که از سوی نهادهای ناظر قانونی و حقوقی ایجاد می‌شود و تیم حقوقی بروکر نیز چاره‌ای جز اثبات التزام خود به قوانین جاری ندارد. در سال‌های اخیر و با فراگیر شدن اجرای پروتکل‌هایی مانند FATF و دیگر ابتکارات ضدپول‌شویی، سخت‌گیری‌های قانونی در کل کشورهای جهان – از جمله خود ایران در حوزه بانکداری – تشدید شده و طبیعتاً حوزه ارائه خدمات کارگزاری نیز از این پدیده مستثنی نبوده و لذا منطقی است که انتظار داشته باشیم، بروکری به قدمت و اعتبار ویندزور نیز مجبور به ارائه مستندترین اسناد از هویت مشتریان خود به نهادهای ناظر باشد و اتفاقاً این امر بدان معناست که معامله‌گر با خیالی آسوده از امنیت سرمایه‌اش، می‌تواند صرفاً توجه خود را به برنامه‌ریزی و اجرای معاملات خود بپردازد.

در ادامه چکیده‌ای از مذاکرات و رایزنی‌های تیم ما با مدیریت این بروکر را تقدیم می‌کنیم.

 مذاکرات با مدیریت مارکتینگ

در خلال اقامت‌مان در لیماسول، با سه لایه مدیریتی بروکر ویندزور وارد مذاکره و تعامل شدیم. در حوزه مارکتینگ، مدیران مربوطه ویندزور برنامه‌های گسترده‌ای برای جذاب‌تر شدن زمینه فعالیت معامله‌گران ایرانی تدارک دیده‌اند که بخشی از آن‌ها در هفته‌های اخیر به‌صورت کامل عملیاتی شده و بخش بزرگتری نیز در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد. به شماری از مواردی که اخیراً از سوی بروکر ویندزور برای بهبود کیفیت ارائه خدمات ارائه شده در اینجا اشاره می‌کنیم:

  • افزودن مواردی مانند ارائه تحلیل‌های تکنیکال، پوشش لحظه‌ای اخبار، ارائه تقویم اقتصادی و ابزارهای سنجش عملکرد حساب برای اپلیکیشن ویژه گوشی و تلفن همراه
  • اعطای اختیار افزایش اهرم معاملاتی برای نمادهای FX تا سطح 1000
  • افزوده شدن نمادهای پرشماری به لیست مارکت واچ از جمله سهام Bank of America، Home Depot، General Motors، Uber، Haliburton وصندوق محبوب طلای Spider Gold (GLD)

از دیگر برنامه‌های این حوزه می‌توان به ارائه منظم وبینارهای آموزشی - تحلیلی و نیز برگزاری مسابقات تریدری با جوایز ویژه و قابل‌توجه اشاره کرد.

در این حوزه، تیم ما پیشنهاداتی برای افزودن نمادهای ویژه کریپتوکارنسی، کاهش حجم مجاز برای معامله روی برخی نمادها و امکان معامله روی رمز ارزها در روزهای شنبه و یکشنبه به مدیریت ویندزور ارائه داد و مقرر شد پس از بررسی و تحلیل لازم، مواردی که ریسک تجاری نامتوازنی برای بروکر ایجاد نمی‌کنند حالت اجرایی پیدا کنند.

مذاکرات با مدیریت اجرایی

در روز دوم مذاکرات با مدیر اجرایی ویندزور، خانم وانسا سیپریو و معاون ایشان آقای ریاد، گفتگوهای مفصلی درباره موارد مهمی انجام دادیم. عمده این موارد شامل پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت خدمات ویندزور بود که البته در این حوزه خود بروکر گام‌های بزرگی برداشته و با مدیریت جدید اجرایی عملاً در بسیاری موارد به بروکری پیشتاز تبدیل شده است. مهم‌ترین تحول این حوزه، اصلاح و ارتقای کارایی پورتال معامله‌گران بوده که همین روزها رونمایی خواهد شد. این پورتال کار معامله‌گر در بسیاری از حوزه‌ها را تسهیل کرده و ضمن برخورداری از امنیت بیشتر، امکانات فراوانی در اختیار وی قرار می‌دهد. یکی از مواردی که مشکلاتی برای برخی معامله‌گران ایرانی ایجاد کرده، بحث مسدود شدن (فیلترینگ) سایت ویندزور در ایران است که در این جلسه مطرح شد و قرار شد تیم حقوقی ویندزور پیگیر رفع انسداد وبسایت بروکر باشند.

 

مذاکرات با مدیریت اجرایی

 

 مذاکرات با مدیریت کل و استارت پروژه بزرگ موعود

بخش دیگر مذاکرات ما در دفتر ویندزور – که اتفاقاً کلیدی‌ترین و پربارترین بخش نیز بود – در سومین روز اقامت‌مان در لیماسول روی داد که مربوط به پیشنهاد ما به مدیرکل ویندزور – آقای جانی ابوعیطا – برای ارائه بستر TradingView به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی به مشتریان ویژه گروه Cyclical Waves بود. چنانچه می‌دانید، در سال‌های اخیر بیشتر معامله‌گران ایرانی – به ویژه فعالان حوزه کریپتو – گرایش شدیدی به استفاده از پلتفرم تریدینگ ویو پیدا کرده‌اند و حتی استفاده از این بستر در میان اغلب کارگزاری‌های بورس ایران نیز به یک نرم و هنجار فراگیر تبدیل شده است. همین مسئله – در کنار ابزارها و امکانات بی‌شماری که تریدینگ ویو در اختیار معامله‌گر و تحلیلگر قرار می‌دهد، ارائه خدمات تحلیلی - معاملاتی روی این بستر را به یک اولویت برای برنامه‌های توسعه گروه ما تبدیل کرد و تیم IT ما پروپوزال خود را در این حوزه آماده نمود که در خلال مذاکرات به مدیریت بروکر ویندزور ارائه شد. علی‌رغم اینکه در تحلیل اولیه، مدیرکل ویندزور پلتفرم متاتریدر را – بر اساس سابقه و طراحی ساده و کارآیش – کماکان بهترین بستر برای اتصال مشتری به بازار می‌دانست، اما با توضیحات ما در خصوص بحث Social Trading که در تریدینگ ویو قابل‌انجام است و نیز با اثبات محبوبیت فراگیر این بستر در ایران، ایشان قانع شد که این پروژه می‌تواند سرآغاز یک تحول بزرگ باشد و لذا با دستور مستقیم ایشان، مدیران ارشد بخش IT بروکر به محل مذاکرات فراخوانده شدند و پس از یک مکالمه تصویری با آقای موسوی – CTO گروه Cyclical Waves – تفهمیم اولیه پروپوزال ما از دید فنی انجام شد و مقرر شد با تشکیل یک کارگروه ویژه این مسئله نیز در یک بازه 6 ماهه تا نهایتاً 1-ساله حالت عملیاتی به خود بگیرد.

پس از اجرایی شدن این پروژه بزرگ، مخاطبین و همراهان گروه ما قادر خواهند بود ضمن مشاهده لحظه‌ای و به‌روزرسانی شده تحلیل‌ها و سیگنال‌های معاملاتی ما در بستر تریدینگ ویو، روی همین پلتفرم اقدام به پوزیشن‌گیری و مدیریت آن کرده و در کنار این مسئله از انبوه اندیکاتورهای اختصاصی‌مان و نیز اندیکاتورها و امکانات خود تریدینگ ویو استفاده کنند. 

برای افتتاح حساب به این لینک مراجعه کنید.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.