پیش‌بینی اقتصاددانان درباره احتمال وقوع رکود اقتصادی

رکود اقتصادی

اقتصاددانان بر این باور هستند که تورم بالا، افزایش نرخ بهره، فعالیت‌های اقتصادی متزلزل و بازارهای پرنوسان و بی‌ثبات، احتمال گرفتار شدن اقتصاد آمریکا در دام رکود اقتصادی را افزایش داده است. البته دامنه پیش‌بینی‌ها گسترده است و هر کدام از متخصصان، دارای نظر و عقیده خاصی هستند. برخی احتمال وقوع رکود را خیلی ضعیف توصیف می‌کنند و برخی با اطمینان می‌گویند که رکود به‌زودی رخ خواهد داد.

البته اقتصاددانانی که اعتقاد دارند از وقوع رکود پیش‌گیری می‌شود، تأکید دارند که این امکان خیلی خوش‌بینانه است. همچنین کسانی که از کاهش رشد اقتصادی و رکود مطمئن هستند، می‌گویند که رکود به تصور برخی، آن چنان بد نیست. در ادامه نظر بعضی از تحلیلگران، اقتصاددانان و استراتژیست‌هایی را که به‌تازگی در مورد احتمال وقوع رکود اقتصادی صحبت کرده‌اند، بررسی خواهیم کرد:

 

 

دیلویت (Deloitte)

«دنیل باخمن» که مدیریت تیم پیش‌بینی اقتصادی آمریکا را در شرکت مشاوره دیلویت بر عهده دارد، احتمال وقوع رکود اقتصادی را حدود 15 % توصیف کرد و گفت: «این عدد، احتمالاً کمتر از چیزی است که برخی از تحلیلگران به آن باور دارند و پیش‌بینی می‌کنند.»

پانتئون مکرو ایکانمیکس (Pantheon Macroeconomics)

«یان شفردسون» اقتصاددان ارشد این مجموعه پژوهشی، اظهار داشت: «پیش‌بینی اصلی ما این است که بعید است رکود اقتصادی اتفاق بیفتد و حتی اگر شاهد رکود باشیم، گذرا، کوتاه‌مدت و خفیف خواهد بود.»

مورگان استنلی (Morgan Stanley)

«الن زنتنر» اقتصاددان ارشد بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی اعتقاد دارد که افزایش سرعت و شتاب تورم، می‌تواند سرآغاز وقوع رکود اقتصادی باشد. البته با وجود تورم بالا و روزافزون، احتمال وقوع رکود در 12 ماه آینده، چیزی حدود 30 % است. » این احتمال بر اساس مدل‌های بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی بیان شده است.

گلدمن ساکس (Goldman Sachs)

تحلیلگران فعال در «گلدمن ساکس» غول وال استریت، قبلاً احتمال وقوع رکود را بیان کرده بودند ولی اخیراً در آن تجدیدنظر کرده و احتمال رکود را افزایش داده‌اند. البته اعتقاد دارند که هنوز هم می‌توان از آن جلوگیری کرد. از نظر آن‌ها جلوگیری از رکود دشوار، اما شدنی است.

دیوید مریکل و رونی واکر، شانس وقوع رکود در سال آینده را 30 % تخمین زدند (قبلاً گلدمن ساکس احتمال رکود را 15 % بیان می‌کرد). آن‌ها بر این باور هستند که احتمال رخ دادن رکود اقتصادی در دو سال آینده زیر 50 % است (قبلاً زیر 35 % بیان می‌شد).

جی.پی مورگان چیس (JPMorgan Chase)

اقتصاددانان فعال در بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده به رهبری «بروس کاسمن» اقتصاددان ارشد این مجموعه، احتمال وقوع رکود در طی 12 ماه آینده را 35 % برآورد کردند. البته پیش از این، آن‌ها عدد پایین‌تری را برای احتمال وقوع تورم بیان کرده بودند.

بانک آمریکا (Bank of America)

«ایتان هریس» اقتصاددان جهانی که در بانک آمریکا فعالیت دارد، پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی در نیمه دوم سال آینده نزدیک صفر برسد و احتمال وقوع تورم را 40 % بیان کرد. البته او اظهار داشت که در سال 2024 شاهد بهبود اقتصادی خواهیم بود.

سیتی گروپ (Citigroup)

اقتصاددانان فعال در مجموعه «سیتی گروپ» به رهبری ناتان شیتس اقتصاددان ارشد جهانی، شانس وقوع رکود اقتصادی را 50 % اعلام کردند. آن‌ها انتظار دارند که رشد اقتصادی آمریکا کاهش یابد ولی اقتصاد این کشور دچار انقباض نشود. البته آن‌ها می‌گویند که احتمال وقوع رکود، قابل توجه و بالا است.

تی دی بانک (TD Bank)

تیم اقتصادی این بانک کانادایی به رهبری «بیتا کارانسی» اقتصاددان ارشد، هیچ احتمالی برای وقوع رکود در ایالات متحده در نظر نمی‌گیرد. البته آن‌ها بر این باور هستند که رشد اقتصادی آمریکا سرعت کمی دارد و در صورت ایجاد یک شوک اقتصادی دیگر، ممکن است این کشور در دام رکود گرفتار شود.

کردیت سوئیس (Credit Suisse)

اقتصاددانان مجموعه کردیت سوئیس اعتقاد دارند که اقتصاد آمریکا در لبه رکود قرار دارد. البته یک‌سری موانع و ضربه‌گیرهایی وجود دارد که اگر آمریکا از آن‌ها استفاده کند، می‌تواند از رکود عمیق جلوگیری کند و خیلی زود بهبود اقتصادی را آغاز کند.

 

 

آکسفورد ایکانمیکس (Oxford Economics)

«کتی بوستجانچیچ» اقتصاددان ارشد آمریکا در گروه آکسفورد ایکانمیکس اظهار داشت فدرال رزرو می‌تواند افزایش تورم را کنترل و از وقوع رکود جلوگیری کند. او پیش‌بینی‌های خود را برای رشد اقتصادی کاهش داده است و اکنون پیش‌بینی می‌کند که تا اواسط سال 2023، شاهد رکود اقتصادی باشیم.

دویچه بانک (Deutsche Bank)

چند ماه پیش اقتصاددانان این بانک آلمانی پیش‌بینی کردند که اقتصاد آمریکا می‌تواند تا پایان سال 2023 در دامان رکود گرفتار شود ولی اکنون بر این باور هستند که رکود زودتر و شدیدتر رخ خواهد داد. آن‌ها انتظار دارند که اقتصاد آمریکا در سال 2023، 0.5 % منقبض شود.

ولز فارگو (Wells Fargo)

در گزارش «جی برایسون» اقتصاددان ارشد مجموعه ولز فارگو، می‌خوانیم: «احتمال رکود در سال 2023 وجود دارد.» پیش‌بینی او آن است که اقتصاد در دو فصل از سال آینده به اندازه 1 % منقبض می‌شود. البته او بر این باور است که رکود آینده، در صورت وقوع، چندان عمیق نخواهد بود.

برگرفته از http://cwg.li/PplI8

2022/06/29 (1401/04/08)
تورم تحلیل_اقتصادی_کلان رکود_اقتصادی
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.