احتمال به اوج رسیدن رشد تورم در انگلستان

0 نظر 01 خرداد 1401 زمان مطالعه : دقیقه

تورم در انگلستان

در ماه آوریل، تورم در انگلستان به 9 % رسید؛ زیرا رشد 54 درصدی در هزینه انرژی خانوار، تأثیر خود را روی سبد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) گذاشت. تغییر در قیمت برق و گاز، همراه با فشار اخیر در هزینه بنزین؛ به این معناست که در حال حاضر انرژی، 3.5 % از کل نرخ تورم را به خود اختصاص می‌دهد.
اکنون پرسش کلیدی این است که آیا تورم انگلستان به اوج خود رسیده است؟ تحلیلگران مجموعه ING تصور می‌کنند که پاسخ این سوال، مثبت است. مسلماً بسیاری از مسائل به اعلامیه بعدی در زمینه سقف قیمت انرژی در ماه اکتبر بستگی دارد. پیش‌بینی می‌شود که در این اعلامیه، شاهد رشد 40 درصدی در قیمت‌ انرژی یا افزایش 30 درصدی قیمت‌ها پس از تخفیف 200 پوندی دولت برای هر خانوار باشیم.

تورم شاخص مصرف‌کننده

تحلیلگران مجموعه ING هنوز اطلاعات دقیقی در زمینه تأثیر این یارانه در اعداد و ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده ندارند. ممکن است کلید پاسخگویی به این سوال که آیا ما در اواخر سال جاری به دومین پیک دوقلوی تورم می‌رسیم، در نحوه تأثیر یارانه موردبحث در شاخص CPI باشد. در نمودار زیر، فرض بر آن است که یارانه مذکور، تأثیر خود را گذاشته باشد.

 میزان سهم در تورم شاخص مصرف‌کننده انگلستان (درصد سالانه)

خط طوسی: سایر
خط آبی تیره: مواد غذایی
خط نارنجی: برق و گاز
خط آبی آسمانی: سوخت موتور
خط بنفش: خودروهای جدید یا دست‌دوم
خط آخر: مجموع

جدای از بحث انرژی، از سوی قیمت یک‌سری کالاهای خاص، فشار نزولی مضاعفی روی نرخ اصلی تورم مشاهده می‌شود. مثلاً در ایالات متحده، خودروهای دست‌دوم، بارزترین کالایی است که به تورم فشار وارد می‌کند و با وجود افزایش 30 درصدی در 9 ماهه منتهی به ژانویه، قیمت‌ها در ماه گذشته تا 3 % افت کرد.

وضعیت بازار 

با توجه به اینکه افزایش قیمت‌ها از بهار گذشته شروع شده است، احتمالاً تأثیر خودروهای دست‌دوم و سایر کالاهای مشابه در نرخ سالانه تورم، به‌تدریج کمتر می‌شود. با این وجود بعید است که تورم  به‌سرعت کاهش یابد؛ چون فشار نزولی حاصل از یک‌سری کالاهای خاص، به‌واسطه افزایش قیمت مواد غذایی و خدمات خنثی می‌شود.
اعداد و ارقام مربوط به مشاغل، حاکی از قوی بودن بازار کار است. در این بازار، مشکلات تأمین نیروی کار به چشم می‌خورد و احتمالاً کسب‌وکارها در کوتاه‌مدت، فشارهای ناشی از افزایش دستمزدها را به مصرف‌کنندگان خود منتقل می‌کنند.

  قیمت‌ها در 9 ماه گذشته، بیش از 30 % رشد داشته است

خط نارنجی: قیمت خودروی دست‌دوم
خطوط افقی در نمودار: سطح شاخص

در کوتاه‌مدت بعید است که تورم در اکثریت سال جاری میلادی، به زیر 8 % افت کند. البته در آوریل سال آینده با فرض اینکه افزایش شدید در قیمت برق نداشته باشیم، نرخ اصلی تورم افت می‌کند و شاخص قیمت مصرف‌کننده تا پایان سال 2023، کمی پایین‌تر از تورم هدف قرار می‌گیرد. پیش‌بینی‌های بانک انگلستان یا حداقل پیش‌بینی‌های مبتنی بر انتظارات نرخ  بهره بازار هم نتیجه مشابهی را نشان داده است. از‌این‌رو تحلیلگران مجموعه ING انتظار دارند که پیش از توقف چرخه انقباضی توسط کمیته سیاست پولی انگلستان، نرخ بهره در ماه ژوئن و آگوست افزایش یابد.

برگرفته از http://cwg.li/gzAyx

 

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.