وضعیت تورم بریتانیا در مقایسه با اقتصادهای بزرگ جهان

0 نظر 11 تیر 1401 زمان مطالعه : دقیقه

تورم بریتانیا

«اندرو بیلی» رئیس بانک مرکزی انگلستان اظهار داشت که با توجه به بحران انرژی کنونی، مردم باید انتظار داشته باشند که وضعیت تورم بریتانیا، بدتر از سایر کشورهای مهم و اصلی جهان باشد. 
وی طی سخنرانی خود در کنفرانس بانک‌های مرکزی در پرتغال اعلام کرد که تورم در انگلستان واقعاً بالا است و با توجه به افزایش قیمت سوخت، احتمالاً تورم طولانی‌تر از زمانی که تصور می‌شد، ادامه پیدا خواهد کرد. اکنو‌ن افزایش قیمت سوخت، هزینه‌های خانوار را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.
اندرو بیلی اذعان داشت که برای کاهش تورم مصمم و آماده است که از قدرت بانک مرکزی انگلستان برای افزایش شدید و تهاجمی نرخ بهره استفاده کند. البته به این نکته هم اشاره کرد که اگر رشد قیمت‌ها تا پایان سال جاری میلادی کاهش یابد، ممکن است نیازی به افزایش شدید نرخ بهره نباشد. وی گفت: «اقتصاد بریتانیا، زودتر و بیشتر از سایر اقتصادها تضعیف می‌شود. احتمالاً در آینده با شرایط خاصی روبرو می‌شویم و از اکنون باید اقدامات لازم را انجام دهیم. درست است که یک ماه با نشست بعدی فاصله داریم ولی نباید فکر کنید که ما اقدامات خود را تنها در نشست‌های اصلی انجام می‌دهیم. این نکته خیلی اهمیت دارد که ما فقط به نشست‌های بانک مرکزی انگلستان وابسته نیستیم.»

 

تورم بریتانیا

موضع بانک‌های مرکزی قدرتمند جهان

اظهارات او در حالی مطرح شد که رهبران قدرتمندترین بانک‌های مرکزی جهان هشدار دادند که اقتصاد جهانی با دوره جدیدی از تورم بالا و پایدار روبرو می‌شود. این دوره بعد از چند دهه ثبات، به‌واسطه همه‌گیری کرونا به وجود آمده است. مقامات فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا هم به بیلی پیوستند و گفتند که دوران تورم پایدار و پایین در اقتصادهای پیشرفته که از دهه 1990 تاکنون شاهد آن بودیم، بعید است که دوباره برگردد. در سال‌های اخیر شوک‌های اقتصادی، ضربات سهمگینی به اقتصاد جهانی وارد کرده است.
«کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا اظهار داشت که یک‌ سری نیروها به‌واسطه همه‌گیری کووید، جنگ روسیه در اوکراین و شکسته شدن زنجیره‌های تأمین جهانی به وجود آمده است. این نیروها، باعث می‌شوند که بازگشت به تورم پایین و پایدار در جهان دشوار باشد. وی اظهار داشت: «من تصور نمی‌کنم که به شرایط تورم پایین برگردیم و در حال حاضر نیز به‌سمت آن شرایط حرکت نمی‌کنیم.»
کریستین لاگارد در سخنرانی خود در مجمع سیاست سالانه بانک مرکزی اروپا در سینترای پرتغال گفت: «اکنون به‌سمت سیستم و نظامی حرکت می‌کنیم که چندان در مورد آن مطمئن نیستیم. سیستمی که در 20 سال گذشته تجربه کردیم، در زمینه‌های مختلف تغییر کرده است و باید منتظر سیستم جدید باشیم.»
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در این مجمع اذعان داشت: «اقتصاد پساکرونا به‌واسطه نیروها و فاکتورهای مختلف و متنوعی هدایت می‌شود. چیزی که در حال حاضر هیچ اطلاعی از آن نداریم این است که آیا به وضعیتی می‌رسیم که شباهت خیلی زیادی به گذشته دارد یا اینکه شباهت آن به گذشته، بسیار کم خواهد بود. تصور و گمان ما این است که وضعیت آینده، ترکیبی از این دو حالت (شباهت زیاد به گذشته و شباهت کم به گذشته) باشد.»

راهکارهای کنونی 

رئیس فدرال رزرو گفت که تصمیم دارد با هدف تعدیل کردن سرعت رشد تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، نرخ بهره را افزایش دهد. این کار باعث می‌شود که تقاضای شدید برای کالاها و خدمات که موجب رشد تورم شده است، کاهش یابد. وی گفت: «در حال حاضر با مشکلات شدید تأمین و عرضه روبرو هستیم و همین مسئله باعث شده است که تقاضا از عرضه پیشی گیرد. هدف از افزایش نرخ بهره این است که عرضه و تقاضا با هم به تعادل برسند. البته امیدواریم که با این کار، رشد اقتصادی مثبت باقی بماند و وارد ناحیه منفی نشود.»

 

راهکارهای کنونی

بیلی بر این باور است که کووید، یک میراث ساختاری را در بازار کار انگلستان از خود به‌جای نهاده است. اکنون شرکت‌های فعال در بریتانیا با کمبود نیروی کار مواجه هستند. از طرفی تنش‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان هم روی زنجیره تأمین تأثیر گذاشته و به افزایش تورم کمک کرده است.
اعضای حاضر در این مجمع، نماینده بیش از یک سوم اقتصاد جهان هستند و بیش از 20 تریلیون دلار (16.5 تریلیون پوند) دارایی در ترازنامه‌های خود دارند. رؤسای این بانک‌های مرکزی، به وام‌گیرندگان اطلاع دادند که برای مبارزه با افزایش تورم می‌خواهند نرخ بهره را افزایش دهند. این کار باعث می‌شود که جلوی افزایش مداوم تورم گرفته شود.
بیلی به نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی در بریتانیا نیز اشاره کرد ولی در عین حال احتمال افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان را در نشست آینده این بانک در ماه آگوست رد نکرد.
شواهد و مدارک موجود در مورد رشد اقتصادی انگلستان، اعضای کمیته سیاست پولی این کشور را متقاعد کرده است که یک روش و رویکرد تدریجی برای افزایش نرخ بهره موردنیاز است.

برگرفته از http://cwg.li/Uf4Eo 

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.