پیامدهای اقتصادی افزایش اخیر بازده اوراق قرضه

0 نظر 07 اردیبهشت 1401 زمان مطالعه : دقیقه

بازده اوراق قرضه

به‌تازگی بازده اوراق قرضه 10 ساله به 2.94 % رسید که بالاترین سطح در بیش از سه سال گذشته به حساب می‌آید. البته این بازده از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون هم رشد چشمگیری را تجربه کرده است. در ابتدای سال این بازده 1.6 % بود. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا معیاری برای نرخ بهره وام‌های مصرفی و وام مسکن به حساب می‌آید.

افزایش تورم که با جنگ روسیه و اوکراین شدت بیشتری گرفت، باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است و می‌تواند به تقاضای مصرف‌کننده آسیب بزند و رشد اقتصادی را به تعویق اندازد. به‌علاوه این احتمال و نگرانی وجود دارد که برنامه فدرال رزرو برای مهار رشد سریع قیمت‌ها با افزایش نرخ بهره به‌‌صورت چشمگیر و سیاست‌های پولی انقباضی، بتواند اقتصاد را وارد ورطه رکود کند.

در نتیجه سرمایه‌گذاران، اقدام به فروش اوراق قرضه خود کردند و از‌این‌رو بازده اوراق قرضه افزایش یافته است؛ چون قیمت و بازده اوراق قرضه، رابطه عکس دارند. سوالی که وجود دارد این است که اگر نرخ بهره به 3 % برسد، چه تأثیر روی پول و منابع مالی مردم می‌گذارد؟

وام‌های مصرفی و وام مسکن

یکی از پیامدهای افزایش بازده اوراق قرضه، افزایش هزینه‌های استقراض روی بدهی‌‌ها مثل وام‌های مصرفی و وام مسکن است. تأثیر افزایش بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری روی وام‌های کالج احساس خواهد شد و دانشجویانی که وام‌های فدرال را برای سال تحصیلی آینده دریافت کرده‌اند؛ این مفهوم را درک خواهند کرد. در حال حاضر به‌دلیل کمک‌های مربوط به دوران همه‌گیری، نرخ بهره این وام‌ها صفر است.

همچنین انتظار می‌رود به‌واسطه افزایش بازده اوراق قرضه 10 ساله، نرخ بهره وام‌های دانشجویی خصوصی با نرخ متغیر، بیشتر شود. نرخ بهره وام‌ مسکن نیز طبق نرخ بازده همین اوراق قرضه تعیین می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، نرخ بهره وام مسکن رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

 

جذابیت سرمایه‌گذاری

 

جذابیت سرمایه‌گذاری

از دیدگاه تحلیلگران، افزایش نرخ بهره بدهی‌های‌ دولتی می‌تواند موجب افزایش بازده سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ‌شود. با این روند، صندوق‌های بازنشستگی هم با مشکلات کمتری برای پرداخت مستمری‌های آینده روبرو خواهند شد.

افزایش نرخ بازده اوراق قرضه می‌تواند برای شرکت‌ها و بخش‌هایی که تمایل به داشتن بدهی‌ بالاتری دارند؛ چالش‌های بیشتری ایجاد ‌کند. به‌همین دلیل است که اخیراً سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری با نوسان همراه بوده است.

وقتی بازده اوراق قرضه نزدیک به صفر بود، سرمایه‌گذاران برای رسیدن به بازدهی بیشتر چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک مثل سهام نداشتند. اکنون با افزایش بازده اوراق قرضه، سرمایه‌گذاری روی این اوراق جذابیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا بدون تحمل ریسک، می‌توان به سود بیشتری رسید. البته اوراق قرضه با سررسید کوتاه‌مدت، جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد؛ زیرا افزایش نرخ بهره در قیمت‌گذاری این اوراق، قبلاً پیشخور شده است.

برگرفته از http://cwg.li/HceYs

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.