مسیر ناگزیر بانک مرکزی اروپا برای کنترل تورم

0 نظر 24 اردیبهشت 1401 زمان مطالعه : دقیقه

کنترل تورم

یواخیم ناگل، رئیس بوندس بانک آلمان چندی پیش با پیوستن به صف طولانی سیاست‌گذاران حامی افزایش سریع نرخ بهره، گفت: «بانک مرکزی اروپا برای کنترل تورم، باید نرخ بهره را در ماه ژوئیه افزایش دهد.»

در ماه گذشته، نرخ تورم در منطقه ارز یورو که 19 کشور را شامل می‌شود، به رکورد 7.5% رسید؛ به همین دلیل سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا (ECB) با تمام توان خود از توقف مشوق‌های مالی حمایت می‌کنند. همچنین چند عضو از این بانک مرکزی از جمله ایزابل اشنابل، ادعای افزایش نرخ بهره در ماه جولای را مطرح کرده‌اند.

ناگل، عضو جدید شورای حکام بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا باید در ماه ژوئن به خرید اوراق قرضه پایان دهد و سپس نرخ بهره سپرده را در نشست بعدی خود بالا ببرد. وی نگرانی‌های موجود در زمینه افزایش هزینه‌های استقراض برای کشورهای بدهکار را نادیده گرفت و کم‌اهمیت جلوه داد.

عادی‌سازی نرخ بهره بانکی

ناگل در سخنرانی خود در کنفرانسی که به میزبانی بوندس بانک برگزار شد، اظهار داشت: «اگر اطلاعات ورودی و پیش‌بینی‌های جدید ما این دیدگاه را در ماه ژوئن تأیید کند، من از نخستین گام برای عادی‌سازی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئیه حمایت خواهم کرد.»

افزایش نرخ بهره سپرده بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئیه (که پس از هشت سال منفی بودن اکنون به 0.5 % - رسیده است)، می‌تواند یک چرخش چشمگیر برای این بانک باشد.

همین چند ماه پیش بانک مرکزی اروپا، وقوع چنین حرکات و اقداماتی را بسیار بعید اعلام کرد و اکنون برخی افراد از جمله فرانسوا ویلروی دو گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه خواستار افزایش نرخ خواستار افزایش نرخ بهره و ورود آن به ناحیه مثبت در سال جاری میلادی هستند. چنین کاری به سه افزایش 0.25 درصدی مجزا نیاز دارد.

تورم

تغییر در وضعیت انتظارات در بازارهای مالی قابل مشاهده است؛ چون بازده اوراق قرضه در این منطقه به‌خصوص برای کشورهای بدهکار مثل ایتالیا افزایش یافته است. این موضوع، بحث‌هایی در مورد ساخت ابزاری جدید برای مهار اختلاف بین سود پرداختی توسط وام‌گیرندگان ضعیف‌تر و آلمان امن‌تر، به راه انداخته است. البته ناگل اظهار داشت که هیچ عجله‌ای برای انجام این کار وجود ندارد و در حال حاضر بانک مرکزی اروپا باید روی مسئله تورم تمرکز کند.

وی در پاسخ به سوالی از مخاطبان در کنفرانس بوندس بانک گفت: «اسپرد اوراق قرضه در آینده به یکی از شاخص‌هایی که باید تمرکز خود را روی آن بگذاریم، تبدیل می‌شود. البته هنوز مطمئن نیستم که آیا لازم است از طریق ابزار خاصی به این مسئله بپردازیم یا نیازی به این کار نیست.»

وی گفت که بانک مرکزی اروپا باید سریعاً اقدام کند؛ زیرا تأخیر در  این کار، بانک مذکور را مجبور می‌کند که بعداً به شکلی ناگهانی‌تر اقدام کند. وی اظهار داشت: «ریسک دیر اقدام کردن به میزان چشمگیری در حال افزایش است. هرچه فشارهای تورمی بیشتر شود، نیاز به افزایش ناگهانی و قدرتمند نرخ بهره هم بیشتر می‌شود.»

ناگل اذعان داشت: «گرچه تورم اساساً از افزایش قیمت انرژی ناشی می‌شود ولی شواهد نگران‌‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها شتاب می‌گیرد و گسترده‌تر می‌شود.»

ناگل افزود: «بر اساس نظرسنجی‌های مختلف از خانوارها و کسب‌وکارها، انتظارات تورمی در حال افزایش است. این موضوعات نشان می‌دهد که در آینده نه‌چندان دور، شاهد تورم بالاتری خواهیم بود.»

برگرفته از http://cwg.li/x69u0

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.