چشم‌انداز اقتصادی آمریکا با توقف روند صعودی دلار

روند صعودی دلار

مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی مختلف روی ارزش دلار آمریکا تأثیر می‌گذارد و روند صعودی دلار را که در اقتصاد و بازارهای مالی دیده می‌شود، متوقف می‌کند. شاخص دلار وال استریت ژورنال (WSJ Dollar Index) که ارزش دلار را  در برابر سبدی از 16 ارز ارزیابی می‌کند، از اوج ماه می، حدود 2 % افت کرده و در ماه گذشته 1.1 % کاهش یافته است.
این افت باعث شد که روند صعودی پایداری که ارزش دلار را به بالاترین حد در چند دهه اخیر رسانده بود، شکسته شود. چندی پیش شاخص دلار وال استریت ژورنال 0.6 % رشد کرد و سلسله افت‌هایی را که در چند هفته اخیر رخ داده بود، شکست. در پس‌پرده این افت اخیر دلار آمریکا، تغییر ظریفی در چشم‌انداز اقتصادی به چشم می‌خورد.
بر اساس گزارش‌های اقتصادی اخیر، مصرف‌کنندگان آمریکایی هنوز با سرعت بالایی پول خرج می‌‎کنند، کارفرماها به اشتغال‌زایی خود ادامه می‌دهند و روندهایی که به رشد دلار در 12 ماه گذشته کمک کرده بودند، گسترش می‌یابد.
البته نشانه‌هایی از ضعیف شدن دلار هم به چشم می‌خورد. رشد دستمزدها نسبت به سال گذشته، تعدیل شده است و مصرف‌کنندگان تنها با استفاده از پس‌اندازهای خود توانسته‌اند میزان مخارج خود را مثل گذشته حفظ کنند. سرعت توسعه و گسترش بخش خدمات ایالات متحده، در ماه می کاهش یافت و فروش خانه‌های جدید در ماه آوریل، بزرگ‌ترین افت را در 9 سال گذشته ثبت کرد.

 

شاخص دلار وال استریت ژورنال

ابهام بازار ارز

به‌طور کلی این داده‌ها و گزارش‌ها، چشم‌انداز برخی مدیران دارایی را از اقتصاد آمریکا مخدوش کرده است. آن‌ها در حال حاضر نگران هستند که فدرال رزرو ممکن است مجبور شود که سرعت افزایش موردانتظار نرخ بهره را کاهش دهد. این مسئله ممکن است خبر خوشی برای سرمایه‌گذاران حوزه سهام باشد؛ زیرا این افراد از ریسک‌هایی که افزایش نرخ بهره برای سهام‌ ارزشمند ایجاد می‌کند، آگاه هستند. این درحالی است که فعالان بازارهای ارزی، با هاله‌ای از ابهام روبرو هستند و نمی‌دانند که دقیقاً چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

معمولاً سرمایه‌گذاران ارزهای مربوط به کشورهایی را می‌خرند که بانک‌های مرکزی آن‌ها برای فرونشاندن حرارت اقتصاد، نرخ بهره را افزایش می‌دهند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو در ماه ژوئن و جولای نرخ بهره را مجموعاً 1 % افزایش دهد ولی پیش‌بینی رخ دادن اتفاق بعد از آن، مشکل است. اکنون معامله‌گران ادعا می‌کنند که حساسیت دلار نسبت به گزارش‌های اقتصادی، بیشتر از حد معمول است.

استیو انگلاندر، رئیس استراتژی کلان بخش آمریکای شمالی مجموعه Standard Chartered گفت: «بازار، شش هفته بود که تصور می‌کرد هیچ محدودیتی برای فدرال رزرو وجود ندارد. اکنون تصور می‌کنیم که ارزش دلار به اوج خود رسید و رشد آن متوقف شده است.»

سرمایه‌گذاران تصور می‌کردند که افزایش نرخ بهره موجب می‌شود که ارزش دلار در سرتاسر سال، بالاتر برود ولی با این چشم‌انداز مبهمی که به وجود آمده، احتمالاً شاهد تغییر در بازارها خواهیم بود. بسیاری انتظار داشتند که دلار قدرتمند، با گران‌تر کردن محصولات برای خارجی‌ها، به شرکت‌های چندملیتی آمریکا آسیب بزند. شرکت‌هایی مثل مایکروسافت در گزارش‌های اخیر خود اعلام کردند که قوی‌تر شدن دلار روی درآمد آن‌ها تأثیر گذاشته است.

تحلیلگران مجموعه JPMorgan می‌گویند افزایش ارزش دلار به بخش تولید ایالات متحده آسیب می‌زند و با کاهش صادرات، میزان استخدام کاهش می‌یابد.

نرخ بهره موردانتظار پس از نشست‌های فدرال رزرو 

وضعیت اقتصادی 

در روزهای پیش‌رو، سرمایه‌گذاران اطلاعات مصرف‌کنندگان آمریکایی و آمار و ارقام تورم را با دقت بررسی می‌کنند تا بتوانند به وضعیت اقتصاد و مسیر بازار سهام پی ببرند. کاهش اعداد و ارقام مربوط به تورم می‌تواند فشار را روی سهام بالا ببرد و دلار را بیشتر تحت‌تأثیر قرار دهد. با این اوضاع ممکن است فدرال رزرو تصمیم بگیرد که نرخ بهره را با سرعت کمتری افزایش دهد. بانک مرکزی انگلستان در ماه می و زمانی که نرخ بهره را افزایش می‌داد، احتیاط کرد و همین مسئله موجب افت ارزش پوند شد.
سرمایه‌گذاران، داده‌های آمریکا را زیر نظر دارند و دنبال نشانه‌هایی برای کاهش رشد اقتصادی هستند. اخیراً وزارت کار گزارش داد که اقتصاد در ماه می، 390 هزار شغل جدید ایجاد کرده است. این در حالی است که اقتصاددانان انتظار داشتند که 328 هزار شغل ایجاد شود. البته نرخ بیکاری به جای اینکه به 3.5 % برسد، روی 3.6 % باقی ماند. افزایش ماهانه متوسط درآمد ساعتی 0.3 % بود. پیش‌بینی‌ها عدد 0.4 % را نشان می‌داد.
بازار تبادلات ارزی پس از رشد ارزش دلار که موجب افت سایر ارزها شد و همزمان با مقابله بانک‌های مرکزی سراسر جهان با تورم فزاینده، بیش از یک دهه بیشترین نوسان را تجربه کرده است. افت اخیر شاخص دلار وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal)، رشد امسال دلار را به حدود 6 % رساند.

شاخص تمایلات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان

سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست جولای خود، نرخ بهره را 0.5 % افزایش دهد. بازده اوراق قرضه دو ساله خزانه‌داری آمریکا هم در ماه مارس نزدیک به 0.9 % رشد کرد که بزرگ‌ترین افزایش ماهانه از سال 1989 تاکنون به حساب می‌آید.
اکنون سرمایه‌گذاران به نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو چشم دوخته‌اند. در سپتامبر، این بانک مرکزی با وجود اطلاعاتی که از سال 2022 تاکنون در اختیار دارد، تصمیم خود را می‌گیرد. بسیاری از مقامات در مورد نیاز به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره در نشست‌های ژوئن و جولای اتفاق‌نظر دارند و نظرات اخیر مقامات فدرال رزرو نشان می‌دهد که بحث در مورد اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد، تغییر کرده است. معامله‌گران بر این باور هستند که دلار نسبت به هر گونه تغییر مسیر نرخ بهره، حساس است.
یکی از بازارهایی که سرمایه‌گذاران با دقت زیر نظر دارند، بازار مسکن است. آن‌ها می‌کوشند که تأثیر شرایط سخت اعطای وام را ارزیابی کنند. نشانه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند حرارت بازار آمریکا با افزایش نرخ بهره وام مسکن، دارد کاهش می‌یابد؛ زیرا افزایش نرخ بهره این وام، صاحب خانه شدن را گران‌تر می‌کند.
افزایش هزینه انرژی می‌تواند مخارج مصرف‌کننده را کاهش دهد، رشد اقتصادی را محدود کند و به کاهش ارزش دلار منتهی شود. البته برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که در مورد رکود در ایالات متحده، مبالغه شده است.

 

2022/06/12 (1401/03/22)
دلار فدرال_رزرو آمریکا اقتصاد_کلان
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.