چگونه تریدر شویم؛ مسیر یادگیری معامله گری

0 نظر 17 دی 1402 زمان مطالعه : 15 دقیقه

چگونه تریدر شویم؟ رویکرد غالب به این فرایند بر مبنای مفهوم «هرم دانش» است که شامل گذار از ۴ مرحله (Data)، (Information)، (Knowledge) و (Wisdom) می باشد.

بازارهای مالی می‌توانند هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای معامله‌گران پرسود باشند. در حقیقت با بررسی فهرست ثروتمندترین افراد دنیا متوجه این مسأله می‌شویم که بخش عمده‌ای از آن‌ها دارایی‌ کلانشان را به واسطه‌ی بازارهای مالی کسب کرده‌اند. زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌شود، وارن بافِت یکی از اولین چهره‌هایی است که به ذهن اکثر ما خطور می‌کند؛ کسی که طی ۷۰ سال، میلیاردها دلار ثروت از این راه به دست آورده است. سرمایه‌گذاران دیگر مثل کوین گریفین نیز ثروتشان را از طریق معامله‌گری در بازارهای مالی به دست آورده‌اند. گریفین از طریق معامله‌گری بیشتر از دوازده میلیون دلار دارایی برای خودش فراهم کرده است. اما ما چگونه تریدر شویم؟ اصلا تریدر چیست؟ یا بهتر است بپرسیم، چگونه یک تریدر موفق شویم‌؟ در ادامه این مطلب از سایت CYCFX مسیر تبدیل شدن به یک تریدر موفق را با هم گام به گام مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.


مفهوم هرم دانش

چگونه به یک تریدر حرفه ای تبدیل شویم؟

یکی از مفاهیمی که به خوبی پاسخ این پرسش را برای ما تشریح می‌کند مفهوم «هرم دانش» است که از مفاهیم مشهور و بنیادین در حوزه یادگیری است. بر اساس این چارچوب، در فرآیند یادگیری مسیر تریدر شدن ۴ بخش (four components) وجود دارد که به ترتیب ۴ فاز یادگیری را توصیف می‌کنند. مرحله اول جمع‌آوری اطلاعات (Data Gathering) است که این مرحله، اولین گام برای شکل‌گیری پیکره دانش است، تریدر در این مقطع داده‌های خام را به عنوان ورودی دریافت می‌کند. داده‌ها پس از پردازش اولیه به اطلاعات  (Information)تبدیل می‌شوند. در مرحله بعد مجموعه‌ای از اطلاعات گردآوری شده در کنار هم پیکره دانش (Knowledge) را شکل می‌دهند و در نهایت، بسط و توسعه پایگاه دانش (Knowledge Base)  به ظهور خرد (Wisdom) منتهی می‌گردد.
تریدر هم در مسیر بلوغ خود، این چهار مرحله از دگردیسی را تجربه می کند تا نهایتاً به یک تریدر صاحب‌بینش تبدیل شود.

 

چگونه تریدر شویم؛ مسیر یادگیری معامله گری

مرحله جمع‌آوری داده (Data)

در پاسخ به این سوال که (چگونه یک تریدر شویم؟) باید گفت مرحله اول در یادگیری معامله‌گری مرحله جمع‌آوری داده (Data)، است که شامل برخورد اولیه فرد با سطحی‌ترین مرتبه دانش معامله‌گری است. مرحله‌ای که فرد در آن برای اولین بار با اصطلاحات تخصصی این حوزه برخورد می‌کند، پلت‌فرم‌های معاملاتی و امکانات آن‌ها را بررسی می‌کند، اما هیچ درکی از این مفاهیم ندارد. در واقع فرد در این مرحله دارای حجم انبوهی از داده‌های خام است که نمی‌داند هر یک از آن‌ها چه کمکی به او می‌کند. 
به طور کلی باید توجه داشت که داده‌ها رشته واقعیتهای عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. آن‌ها صرفا داده‌های خام هستند و هیچ‌گونه مفهومی ماورای وجودشان ندارند. آنها تنها بخشی از واقعیتها را نشان می‌دهند و از هر نوع قضاوت، تفسیر، و مبنای قابل اتکا برای اقدام مناسب تهی هستند. خبر خوب در مورد این مرحله این است که مرحله جمع‌آوری داده (Data) به سرعت طی شده و تریدر وارد مرحله بعدی می‌شود.
مرحله تبدیل داده به اطلاعات  (Information)
 مرحله دوم در پاسخ به پرسش (چگونه معامله گر شویم؟) مرحله تبدیل داده به اطلاعات (Information)  است که در آن شخص با مفهوم اصطلاحات تخصصی و مفاهیم انتزاعی و ناآشنای مرحله قبل آشنا می‌شود و زبان معامله‌گری را می‌آموزد. مرحله (Information) به شما می‌گوید که هر یک از داده‌های خام مرحله قبل چه معنایی دارد. مثلا شخص مفهوم محور قیمت و زمان را در این مرحله درک می‌کند، با کندل استیک‌ها و انواع آن آشنا می‌شود. اطلاعات بر خلاف داده‌ها معنادار هستند و به گفته پیتر دراکر «داشتن ارتباط و هدف ویژگی اطلاعات است.» اطلاعات پاسخ به سوالهایی درباره چه کسی؟ کجا؟ چه وقت؟ و چه چیزی را فراهم می‌کنند. این مرحله هم آگاهانه یا ناآگاهانه به سرعت برای تریدر سپری می‌شود و او را به مرحله بعد می‌رساند.

 

مرحله جمع‌آوری داده برای تریدر شدن

مرحله تبدیل اطلاعات به دانش  (Knowledge)

سومین مرحله در پاسخ به پرسش (چگونه تریدر شویم؟) تبدیل اطلاعات به دانش (Knowledge) است. تریدر در این مرحله همبستگی و هم‌ارتباطی بین تمام عناصر موجود در مرحله (Information) را متوجه می‌شود. در واقع تمام مکاتب تحلیل تکنیکال در مرحله دانش قرار دارد. به عنوان مثال فرد معنی و کاربرد ترسیم خط روند را در این مرحله درک می‌کند. یا اینکه توالی سقف و کف بالاتر روند صعودی نامیده می‌شود و همبستگی همه این موارد باهم. از دیگر وجوه این مرحله (Knowledge) این است که در مورد هر آنچه الان هست و گذشته است. مثال بارز آن این است که شما وقتی یک چارت قیمتی یا تحلیل تکنیکال را بررسی می‌کنید همه آن‌ها در مورد بازه زمانی حال و گذشته است. یا اینکه در مورد فراگیری مهارت رانندگی شما وقتی به مرحله (Knowledge) برسید می‌دانید که وقتی می‌خواهید دنده عوض کنید باید کلاچ را بگیرید، یعنی همبستگی این دو مورد را با همدیگر درک کرده‌اید. 
از منظر جامع‌تر مرحله دانش در دوره آموزش مقدماتی ورود به بازار فارکس، شامل کاربرد و استفاده از داده‌ها و اطلاعات است و پاسخ به سوال‌هایی درباره چگونگی امور و پدیده‌ها را فراهم می‌کند. دانش مخلوط سیالی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظام‌یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره‌گیری از تجربیات و اطلاعات جدید را برای ما فراهم می‌کند. دانش در ذهن دانشور به وجود می‌آید و به کار می‌رود. دانش همچنین در فرایند یادگیری معامله‌گری نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویه‌های کاری، فرایندهای معاملاتی، رفتار و هنجارها نیز مجسم می‌شود. این تعریف مشخص می‌کند که دانش عنصری ساده و روشن نیست و مخلوطی از چند عامل متفاوت است.

 

مسیر ترید کردن

مرحله گذار از دانش به خرد (Wisdom) 

مرحله چهارم در پاسخ به پرسش (چگونه تریدر شویم)، گذار از مرحله دانش به خرد (Wisdom) است. در حقیقت مرحله (Wisdom) در سیر یادگیری، همان مرحله‌ای است که شما افرادی را که به آن سطح رسیده‌اند، متخصص یا خبره‌ی کار می‌نامید. به عنوان مثال شما شخصی را که صرفا به پلت‌فرم معاملاتی خیره شده یک معامله‌گر نمی‌نامید، بلکه زمانی می‌توان شخص را تریدر نامید که او کنترل پلت‌فرم را در دست بگیر و با توجه‌ به داده‌ها و شرایط بازار تصمیمات منطقی و درست اتخاذ کند و معاملاتی موفق را به ثمر برساند. 
از منظر دیگر فرد هر چه در مورد معامله‌گری در بازارهای مالی اطلاعات داشته باشد ولی قادر به معامله نباشد، یک معامله‌گر نامیده نمی‌شود چون هنوز به مرحله (Wisdom) نرسیده است و با بینشی عمیق و مبتنی بر عمل نمی‌داند که ترید چیست. در واقع خِرَد یک فرایند غیرقطعی و غیراحتمالی است که سوال‌هایی درباره آنچه که پاسخی ندارد (به آسانی قابل تحقق نیست) می‌پرسد. خرد یک وضعیت بشری منحصر به فرد است که مستلزم داشتن روح ست. خرد، فرایندی است که به واسطه آن ما می‌توانیم بین خوب و بد، غلط و درست را تشخیص دهیم، یا قضاوت کنیم.
مراحل دیتا (Data) تا اطلاعات (Information) و دانش (Knowledge) بسته به تخصص تریدر دیر یا زود محقق می‌شود. اما گذار از مرحله دانش (Knowledge) تا خرد (Wisdom) ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را از سایر مراحل جدا می‌کند. به عنوان مثال برای این مرحله هیچ زمان خاصی نمی‌توان متصور شد. در واقع این مرحله یک مهاجرت تدریجی و سفری شخصی است که برای هر فرد از دیگری متفاوت است و کیفیت تجربه‌های او در مراحل قبلی است که این زمان را به طور تخمینی مشخص می‌کند. 

 

CYCFX، ابزار معاملات تریدرهای موفق

در این مطلب تلاش کردیم به پرسش «چگونه تریدر شویم» بپردازیم و مراحل یادگیری این مهارت سودآور را با هم بررسی کنیم. مراحلی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم مسایلی بسیار ساده اما در عین حال بنیادین و مهم هستند که طی نکردن صحیح آن‌ها می‌تواند باعث دور شدن شما از مسیر موفقیت در حرفه معامله‌گری شود. در پایان اگر تصمیم گرفته‌اید که به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید، CYCFX امن‌ترین و بهترین نقطه برای شروع این فرایند است. پس همین الان به صفحه اصلی CYCFX مراجعه کنید و با انتخاب یکی از دوره‌های آموزشی مانند دوره کریپتو استارت وارد بازار پرسود ارزهای دیجیتال و یا دوره آموزش مقدماتی ورود به بازار فارکس برای ورود به بزرگترین بازار مالی جهان شوید.

 

منبع: اسپرید پاکست - اپیزود 5 - فرایند یادگیری در معامله‌گری با حضور آقای رضا زنگنه

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.