عوامل تأثیرگذار روی قیمت ارزوطلا

0 نظر 03 دی 1402 زمان مطالعه : 25 دقیقه

عوامل مختلفی روی قیمت ارزوطلا تاثیرگذار هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، جنگ اقتصادی و نظامی و عرضه‌وتقاضا اشاره کرد.

از آنجایی که قیمت بین‌المللی طلا بر اساس دلار تعیین می‌شود، هرگونه کاهش در قیمت دلار باعث افزایش قیمت طلا می‌شود و بالعکس. نرخ ارز، یکی از عواملی است که روی سلامت اقتصادی هر کشوری تاثیر مستقیم دارد و عوامل دیگری هم به‌جز نرخ طلا وجود دارند که باعث کاهش یا افزایش قیمت آن می‌شوند. به‌همین دلیل است که دولت‌ها، مؤسسات مالی بزرگ، بازارهای مالی از جمله فارکس و حتی سرمایه‌گذاران کوچک هم روی تغییرات قیمتی طلا و ارز حساس هستند و آن را همیشه دنبال می‌کنند.

ضمناً، عرضه و تقاضا، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت طلا و ارز است، اما در کل، نرخ دلار را را تعیین می‌کند؛ مخصوصاً در بازار سیاه دلار در کشورهایی مثل ایران. برای مثال، وقتی تعداد زیادی از مردم، برای خریدن دلار وارد بازار می‌شوند، قیمت آن از چیزی که تا دیروز بود، بیشتر و بیشتر می‌شود. از طرفی، طلا به‌عنوان یکی از کالاهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی خیلی مورد توجه است و به‌دلیل امنیتی که دارد، برای همه سرمایه‌گذاران مخصوصاً تازه‌واردها یک سرمایه باارزش تلقی می‌شود. قبل از اینکه به‌سراغ آیتم‌های مؤثر روی قیمت ارز و طلا برویم، به این نکات نگاهی بیندازید و آن‌ها را به‌یاد داشته باشید:

  • طلا و دلار رابطه معکوس دارند
  • بحران‌های منطقه‌ای و تجاری ممکن است در بعضی از شرایط باعث افزایش هم‌زمان قیمت طلا و دلار شوند
  • سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا مهم‌ترین عامل در تغییر بین‌المللی قیمت طلاست

 

عوامل تأثیرگذار روی قیمت ارزوطلا

 

5 فاکتور مهم که روی قیمت ارزوطلا تأثیر مستقیم می‌گذارند

آگاهی در مورد قیمت طلا برای فعالان بازارهای مالی به‌خصوص سرمایه‌گذاران اهمیت ویژه‌ای دارد. یک سرمایه‌گذار برای اینکه بتواند در فعالیت‌های تجاری‌اش موفق ظاهر شود، معمولاً طلا و ارز را به سبد پرتفولیو یا سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه می‌کند. بنابراین، برای معامله گری در طلا ، سرمایه‌گذار باید بداند که چه چیزی روی افزایش یا کاهش قیمت ارزوطلا تأثیر می‌گذارد.

منابع مختلفی برای دنبال کردن تغییرات قیمتی طلا و ارز در بازار وجود دارند. اما اگر یک سرمایه‌گذار به‌خوبی با عواملی که به‌صورت مستقیم روی قیمت طلا و به دنباله آن، روی ارزش ارز تأثیر می‌گذارند، آشنا شود، می‌تواند پیش‌بینی درستی از تغییرات احتمالی در آینده داشته باشد.

 

1. رابطه بین نرخ بهره رسمی و نرخ تورم آمریکا

ارتباط بین نرخ بهره رسمی (Interest rate) و نرخ تورم آمریکا یکی از آیتم‌های تأثیرگذار بر قیمت طلا محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بانک مرکزی آمریکا که با عنوان فدرال رزرو شناخته می‌شود، نقش مهمی در داستان قیمت طلا بازی می‌کند. نرخ تورم آمریکا در واقع همان سیاست‌گذاری‌ها فدرال رزرو (Federal Reserve) است که مسئولیت تهیه و اجرای سیاست‌های پولی و ارتقای ثبات مالی را برعهده دارد. طلا، برخلاف اوراق قرضه، سپرده‌های بانکی و اوراق خزانه سود ثابتی ندارد. همین ویژگی باعث می‌شود که بین طلا و اوراقی که بهره و سود مشخصی دارند، یک رقابت جانانه رخ بدهد.

وقتی که نرخ بهره بالا می‌رود، ارزش اوراق قرضه و دلار آمریکا هم بالا می‌رود و بیشتر سرمایه‌گذاران، طلاهایی که دارند را می‌فروشند تا سود به‌دست بیاورند. با این کار، فرصت سرمایه‌گذاری در اوراق با بازده بالاتر از دست سرمایه‌گذاران نمی‌رود و در عوض نرخ طلا پایین می‌آید. به‌زبان ساده‌تر، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد، حالا که اوراق قرضه و دلار ارزش بیشتری دارند، طلا را بفروشد و آن را در دلار و سهام سرمایه‌گذاری کند. از طرفی، اگر نرخ بهره پایین بیاید، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری روی طلا پایین می‌آید. یعنی سرمایه‌گذار فرصت سرمایه‌گذاری و سودآوری از طریق طلا را از دست نمی‌دهد و به‌همین دلیل قیمت طلا رشد خواهد کرد.

به‌طور کلی، بزرگ‌ترین عامل در تغییرات قیمت ارزوطلا، سیاست‌گذاری‌های سیستم فدرال رزرو است که روی بازار جهانی تأثیر می‌گذارد. سیاست‌های پولی و مالی فدرال رزرو نه‌تنها روی بازار طلا بلکه روی بازارهای مالی مثل فارکس، قیمت دلار و حتی ارزش سهام هم تأثیرگذار هستند.

 

2. تنش‌های نظامی

تنش نظامی و جنگ‌های منطقه‌ای هم یکی دیگر از عوامل مؤثر روی قیمت ارزوطلا هستند که همیشه به افزایش قیمت طلا منجر می‌شوند. در شرایط جنگی، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند دارایی‌های امن مثل طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و سرمایه خود را از قرارگیری در معرض دارایی‌های اصطلاحاً بی‌ثبات مثل سهام دور نگه دارند.

برای مثال، پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت طلا در هند از 50,180 روپیه به‌ازای هر 10 گرم طلای 24 عیار، به 51,550 روپیه رسید؛ آن هم فقط در عرض یک روز! روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ طلا در دنیاست و شروع یک جنگ نظامی تمام‌عیار نه‌تنها باعث افزایش بی‌سابقه طلا در دنیا شد، بلکه بازارهای فارکس و ارز دیجیتال را هم با شوک بزرگی روبه‌رو کرد.

 

3. ورشکستگی بانک‌ها

ورشکستگی بانک‌ها معمولاً با شرایط رکود شدید اقتصادی همراه خواهند بود. ورشکستگی بانک‌ها، یک زنگ خطر را برای سرمایه‌گذاران به صدا در می‌آورد. آن هم این است که دارایی‌های مالی مثل ارز، سهام و سپرده‌های بانکی، اصلاً به اندازه طلا امن نیستند. طبیعی است که در چنین شرایطی، تقاضا برای طلا که دارایی امن تلقی می‌شود، بالا برود و در نتیجه قیمت آن هم افزایش پیدا کند.

 

4. اختلاف‌ها و جنگ‌های تجاری

جنگ‌های تجاری و اختلاف‌های بین کشورها از جمله دلایل مؤثر بر قیمت ارزوطلا به‌شمار می‌روند و نتیجه‌ای به‌جز افزایش قیمت طلا را در پی نخواهند داشت. البته، در بعضی مواقع اگر قیمت طلا به‌خاطر جنگ تجاری، جنگ نظامی و مسائل این چنینی افزایش پیدا کند، قیمت دلار هم هم‌زمان بالا می‌رود. چونکه هم دلار و هم طلا، در زمان جنگ تجاری و نظامی به‌دلیل تقاضای خیلی زیاد، کمیاب می‌شوند.

 

5. عرضه و تقاضا

آیا زمان مناسبی برای خرید طلاست ؟ قیمت طلا هم مثل هر کالای دیگری از قوانین عرضه و تقاضاست پیروی می‌کند؛ هرچقدر قیمت بالاتر باشد، تقاضا کم‌تر است و بالعکس. اگر تقاضا برای طلا و ارز هم‌زمان بالا برود، اصطلاحاً قیمت ارزوطلا به تعادل می‌رسد.

 

تأثیر آیتم‌های مؤثر بر قیمت ارزوطلا در فارکس

طلا، به‌عنوان یک دارایی مالی با ارزش ذاتی بالا، مورد توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گرها قرار گرفته است. ضمناً، طلا در بازار فارکس با نماد XAU/USD شناخته می‌شود (XAU نماد طلا و USD نماد دلار آمریکا) و همین مسئله نشان‌دهنده رابطه معکوس قیمت دلار و طلا است. بنابراین، وقتی که قیمت دلار نسبت به ارزهای دیگر در فارکس افزایش پیدا می‌کند، قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، افزایش قیمت دلار آمریکا نسبت به ارزهای دیگر است که کشورها باید برای پول بیشتری را برای خرید طلا به دلار بپردازند. با وقوع چنین اتفاقی، مقدار تقاضا برای خرید طلا در این کشور کاهش پیدا می‌کند و قیمت طلا سقوط خواهد کرد.

از طرفی، با کاهش ارزش دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای خارجی در بازار فارکس، قیمت طلا نسبت به ارز سایر کشورها کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای خرید طلا بیشتر می‌شود. با وجود چنین اتفاقی است که سرمایه‌گذاران با افزایش ارزش طلا به دلار آمریکا را در بازار فارکس روبه‌رو می‌شوند. طلا، در شرایط عادی هیچ سود خاصی برای سرمایه‌گذار ندارد، اما به‌دلیل اینکه نرخ بهره ندارد، با دارایی‌های مالی که سود یا نرخ بهره دارند (مثل سهام و اوراق قرضه)، دائم در رقابت است.

به‌همین دلایل است که همه 5 آیتم مؤثر بر قیمت ارزوطلا، می‌توانند سرنوشت سرمایه‌گذاری در بازار فارکس را دستخوش تغییرات مثبت و منفی قرار دهند. با این اوصاف، برای اینکه درک بهتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشید، بهتر است که دانش خود را با دوره آموزش مقدماتی ورود به بازار فارکس تکمیل کنید و به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.