برتری دلار آمریکا با تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو

سیاست‌های انقباضی

نظرسنجی رویترز از استراتژیست‌های فارکس در خصوص سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، نشان می‌دهد تا زمانی که این بانک مرکزی در مسیر افزایش نرخ بهره و کاهش خرید اوراق قرضه مربوط به دوران همه‌گیری بماند، دلار آمریکا هم برتری خود را حفظ خواهد کرد.

شاخص دلار که سال گذشته حدود %7 در برابر ارزهای اصلی رشد داشت، به عملکرد درخشان خود ادامه داده و در سال جاری، % 4 دیگر رشد کرده است. البته نیمی از این رشد 4 درصدی مربوط به ماه مارس بوده است.

تقویت دلار

بخش عمده‌ای از تقویت دلار به‌خاطر اظهارات مقامات فدرال رزرو در زمینه افزایش نرخ بهره 0.5 درصدی و تمایل به کاهش ترازنامه 9 تریلیون دلاری بوده است. این موضوع باعث شده است که بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به بالاترین حد در چند سال گذشته برسد و دلار به‌صورت مداوم از سوی سرمایه‌گذاران خریداری شود. این اتفاقات باعث شده است که ارزش دلار به‌خوبی حفظ شود.

اطلاعات کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا نشان داد که در هفته اخیر، خالص خریدهای سفته‌بازان بازار روی دلار، به بالاترین حد در 11 هفته گذشته رسید. بیش از دو سوم تحلیلگرانی که در این نظرسنجی شرکت داشتند (37 تن از 53 شرکت‌کننده)، اعلام کردند که خریدهای پرقدرت دلار حداقل تا 3 ماه آینده ادامه خواهد داشت. از بین این 37 تن، 17 نفر گفتند که برتری دلار، بیش از شش ماه دوام خواهد آورد. نظر 13 شرکت‌کننده، کمتر از سه ماه بود و سه نفر باقی‌مانده هم گفتند که برتری دلار به پایان رسیده است.

وضعیت نرخ بهره

کریس ترنر، رئیس تحقیقات بازارها در مجموعه ING اذعان داشت: «ما در سال جاری با سیاست‌های انقباضی شدید از سوی فدرال رزرو روبرو شدیم و  تصور می‌کنیم که احتمالاً نرخ بهره این بانک مرکزی در فصل نخست سال آتی به %3  می‌رسد. البته این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو، نرخ بهره را تا فصل آخر سال 2023 کاهش دهد. من بر این باورم که دلار در سال 2022، رشد خود را حفظ می‌کند و تا بهار یا تابستان 2023، نباید منتظر تضعیف دلار باشیم.»

این نظرسنجی با نظرسنجی 4 تا 6 آوریل از حدود 80 استراتژیست فارکس مطابقت دارد. این استراتژیست‌ها پیش‌بینی کردند که دلار، سرانجام بخشی از سود خود را به سایر ارزها واگذار می‌کند. البته دلایل مختلفی برای تأخیر در تضعیف دلار وجود دارد که از جمله این دلایل می‌توان به جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد که هزینه انرژی و کالاها را افزایش داده است. در حال حاضر اروپا، بیشترین فشار را به‌خاطر این افزایش هزینه‌ها تحمل می‌کند.

جورج ساراولوس، رئیس پژوهش‌های فارکس در دویچه بانک گفت: «ما تحولات بازار انرژی را مهم‌ترین عامل منفی برای جفت ارز EURUSD می‌دانیم و افزایش قیمت‌ها به این زودی از بین نمی‌رود. از سوی دیگر قیمت‌گذاری مجدد فدرال رزرو، سود چندانی به حال دلار ندارد. بانک مرکزی اروپا از انتظارات انقباضی ما فراتر رفته است و واکنش مالی اروپا به جبران تأثیر رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت، قابل‌توجه و چشمگیر است.»

پیش‌بینی می‌شد که یورو، افت 4 درصدی خود را در سال جاری جبران کند و در یک بازه 12 ماهه به 1.14 دلار برسد. بیش از دو سال است که تحلیلگران، این دیدگاه را حفظ کرده‌اند. از سپتامبر 2020 تاکنون، سه ماه است که این ارز در مقابل دلار رشدی نداشته است.

برگرفته از http://cwg.li/lrpvg

2022/04/09 (1401/01/20)
دلار فدرال_رزرو نرخ_بهره اوراق_قرضه CyclicalWaves
گفتگوها   برای ثبت نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید
پادکست روزانه
مشاهده بیشتر
00:00
00:00
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.