حرص و طمع در معامله ‌گری فارکس؛ خطرناک‌ترین احساس

0 نظر 21 دی 1401 زمان مطالعه : 5 دقیقه

سودای یک‌شبه پولدار شدن، همواره در ذهن بسیاری از معامله‌گرانی که به‌تازگی معامله‌گری را به‌عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرده‌اند، وجود داشته است. البته نمی‌توان تاثیر شایعه‌های کذبی که به این تفکر دامن می‌زنند را نادیده گرفت؛ با این حال، یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که این تصور را در ذهن افراد ایجاد می‌کند، احساس طمعی است که پس از سودهای اولیه در ذهن یک معامله‌گر شکل می‌گیرد.

برای مثال، تصور کنید بر اساس استراتژی و پلن معامله‌گری خود وارد یک موقعیت شده‌اید. بر اساس تحلیل‌هایتان به‌راحتی می‌توانید ریوارد به ریسک 4 را از موقعیت موردنظر دریافت کنید. طی مدت‌زمان مشخص‌شده، چارت با نسبت ریوارد به ریسک مورد نظرتان در حال برخورد به حد سود شما بوده و برایتان سودآوری به همراه خواهد داشت. با این حال، تصور می‌کنید امکان دریافت سود بیشتر از موقعیت وجود دارد؛ بنابراین، حد سود را به امید دریافت پول بیشتر به‌صورت دستی جابه‌جا می‌کنید. تغییر دستی حد سود، همان طمعی است که بالاتر به مفهوم آن پرداختیم.

 

حرص و طمع در معامله گری فارکس

 

یک سوال مهم؛ اگرحرص و طمع در معامله ‌گری فارکس نداشته باشیم، چه بر سر معاملات ما می‌آید؟

تصور کنید در هفته به‌طور میانگین 10 معامله انجام می‌دهید و در هر معامله تنها 1% ریسک خواهید کرد. اگر طی 10 معامله، 5 معامله سودده و 5 معامله زیان‌ده باشند، برآیند شما مثبت 5% است. روند معاملات را بدین شکل در نظر بگیرید:

معامله اول: منفی 1%

معامله دوم: مثبت 2%

معامله سوم: منفی 1%

معامله چهارم: منفی 1%

معامله پنجم: مثبت 2%

معامله ششم: منفی 1%

معامله هفتم: مثبت 2%

معامله هشتم: مثبت 2%

معامله نهم: منفی 1%

معامله دهم: مثبت 2%

بنابراین، برآیند شما مثبت 5% خواهد بود.

اگر سرمایه اولیه شما 5000 دلار باشد، با برآیند مثبت 5%، هفته‌ای 250 دلار سود خواهید کرد:

حال اگر به سود به‌دست‌آمده دست نزنید و برای معاملات بعدی از آن استفاده کنید، سود شما در یک سال، 63214 دلار خواهد بود. یعنی سود مرکب آتی معامله‌گر در قالب درصد طی یک سال، 1260% است و این مقدار در شرایطی به دست می‌آید که در هر معامله تنها 1% ریسک کرده باشید.

1260% سود در یک سال، به هیچ‌وجه میزان قابل انکاری نیست؛ بنابراین، وقتی می‌توان بدون طمع و با استفاده از پلن معامله‌گری خود در یک سال 1260% سود کسب کنید، چرا با طمع و ریسک بیشتر، سرمایه خود را به خطر اندازیم؟

چطور احساس حرص و طمع در معامله ‌گری فارکس را مدیریت کنیم؟

1.   اهرم همیشه یک ابزار کارآمد نیست

اهرم (Leverage) یکی از پرکاربردترین ابزاری است که این فرصت برای معامله‌گران را فراهم می‌آورد تا با چند برابر کردن حجم معامله خود، سود احتمالی معامله را نیز همان مراتب بیشتر نمایند. اگرچه این ابزار امکان کسب سود شما را بیشتر می‌کند، اما به همان اندازه نیز در صورت زیان‌ده شدن معامله، پول بیشتری را از حساب شما کسر خواهد کرد.

2.   عادت بیش از حد معامله کردن (Over Trading) را ترک کنید

با خودآگاهی، به خوشحالی که پس از سود یک معامله به دست می‌آید، اجازه ندهید احساس طمع را درونتان زنده کرده و شما را مجاب کند تا در معاملات بیشتر وارد شوید. البته این اتفاق بیشتر برای معامله‌گرانی رخ می‌دهد که به‌تازگی وارد بازارهای مالی شده‌اند و تصور یک‌شبه پولدار شدن، آن‌ها را قانع می‌سازد که با ورود به موقعیت‌های بیشتر، سرمایه خود را چندین برابر کنند.

3.   پلن معامله‌گری را فراموش نکنید

تنها راه ممکن برای درک اینکه آیا معاملات شما از روی طمع انجام می‌شوند، داشتن یک پلن معاملاتی است. به همین دلیل، در وهله اول پلن خود را یادداشت و سپس قدم‌به‌قدم آن را اجرا کرده تا دریابید آیا این پلن برای شما سودآوری به همراه خواهد داشت یا خیر. برای ایجاد یک برنامه معاملاتی مناسب، ابتدا باید طرح خود را مکتوب کرده و آن‌ها را در معاملات خود اجرا کنید تا به سودآوری برسید. در حقیقت، این پلن معامله‌گری است که به شما کمک می‌کند از تک‌تک اعمال و اقدامات خود در بازار آگاه شده و با بهبود اشتباهات پیشین، در جهت بهبود روند، قدم بردارید.

4.   از آموزش غافل نشوید

در بازار و دنیای معامله‌گری، حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران نیز به اوج دانش موردنیاز در این حرفه نرسیده‌اند. حتی وارن بافت نیز 5 الی 6 ساعت از شبانه‌روز خود را صرف مطالعه می‌کند. ازاین‌رو، همواره خود به‌روز نگه دارید و زمانی از روز را به مطالعه و افزایش آگاهی خود اختصاص دهید.

 

آموزش معامله گری فارکس

 

نتیجه

طمع یکی از خطرناک‌ترین احساسات در بازار فارکس به شمار می‌رود و هیچ معامله‌گری با داشتن حرص و آز در این حرفه، به موفقیت نرسیده است.

اگر قصد فعالیت طولانی‌مدت در بازار را دارید، باید کسب درآمد سریع را به فراموشی سپرده و روی مهارت‌ها و استراتژی‌های معاملاتی خود متمرکز شوید؛ در این صورت است که شما می‌توانید بدون طمع ثروتمند شدن سریع و ناگهانی، به سودآوری برسید.

تگ های مربوط
اشتراک گذاری
لیست دروس
ترتیبی که برای خواندن مقالات به شما پیشنهاد میکنیم:
ابزارهای معاملاتی
سرویس‌های تحلیلی
پشتیبانی
تماس تلفنی و تلگرام
0992 8006002
نماد اعتماد
logo-samandehi
شبکه‌های اجتماعی

CYCFX

ترسیم سطوح پیشنهادی خرید و فروش به صورت دقیق همراه با حد سود و زیان پیشنهادی و تدارک بستری برای مشاهده این سطوح از سوی معامله گر و سپس ارائه یک اکسپرت برای گشودن و مدیریت پوزیشن ها امری است که هر مجموعه تحلیلگری به دنبالش نمی‌رود زیرا ریسک بالایی دارد و می‌تواند اعتبار آن را پس از یک دوره نامناسب تخریب کند.

تمامی حقوق برای Cyclicalwaves محفوظ است

Copyright © 2024 CYCFX, All Rights Reserved.